TORNAR

"Ser el Salero de la festa major en un estat independent serà un orgull"

Parlem amb l'Oriol Càlichs Soler, el nou Salero de la Festa Major d'Igualada||

Dimecres, 20 agost 2014. 02:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Ha viscut la festa major igualadina de nen, després com a jove (amb més rauxa que seny) i, darrerament, com a pare. Ara, però, el veureu sota la perruca blanca del Salero, el personatge que seguint el protocol acompanya els actes de la Festa Major d'Igualada. Ho viurà amb responsabilitat, privilegi i orgull, però no pas pel protagonisme sinó per representar moltes veus tossudes: la de la feina del teixit associatiu igualadí, la de les reivindicacions jovenívoles, patriòtiques, antifeixistes, etc. No té pels a la llengua. I un esperit tan generós i gros com el seu cos. I tan decidit com la seva veu. Fa uns anys la seva veu se sentia cridant que es tregués la bandera espanyola de l'Ajuntament. Ara, anhela ser el Salero a la primera festa major igualadina en un ajuntament on només hi onegi la Senyera. Si el trobeu pel carrer, crideu-lo i us tornarà, amb un somriure, un amable "salut!"

Què representa per a un ITV ("igualadí de tota la vida") com tu, que ha viscut intensament i activament la festa major com a nen, com a jove, ara com a pare, que li proposin fer el paper de Salero per la festa major d'Igualada?

En primer lloc, una sorpresa, perquè jo mai m'he sentit important, sempre he fet el que m'ha agradat. En segon lloc, és d'agrair que l'Ajuntament pensi en tu per una cosa com aquesta. Ara, passaré una calor de déu... suarem!!! L'"operació biquini", jo, la faré a finals d'estiu...

La festa major d'Igualada ha trobat el seu model? Com veus l'encaix -o no- entre les parts que hi intervenen, en què sempre hi ha alguna polèmica o altra?

Dit per gent de fora, la festa major d'igualada és molt rica, sobretot a nivell de cercaviles i a nivell festiu. Ara, internament, no es pot dir mai que està plenament consolidada perquè sempre hi ha d'haver canvis, mai es pot seguir un model igual i tancat, s'ha d'anar introduint coses.En aquest sentit, un exemple molt clar és lel de la Coll@nada, que sempre ha anat incorporant-hi novetats. A nivell associatiu penso que hi ha d'haver més repecte entre entitats, entre les entitats que han sortit tota la vida i les entitats sorgides arran del FESTHI. Per les dues bandes. Perquè totes són importants. Aquesta "guerra" d'entitats no l'entenc...

Ens mirem massa el melic?

Sempre, el que fas tu ho sents molt més important que la resta. Però, des de fora, com deia, tant important és el Ball de cercolets com la gent de Santa Caterina o els Grallers d'Igualada, que fan 25 anys o un ball recuperat del mil vuit-cents. La festa la fa el poble i la fa pel poble. I les entitats són el poble. I veure que el poble es fa mal entre ell mateix és un error. Han de baixar una mica els fums totes les parts implicades.

L'Ajuntament fa el paper que li toca?

En part sí, l'Ajuntament fa el que li pertoca. L'Ajuntamen ha d'aportar tot el que fa falta per fer la festa. Sempre he considerat que és un error que l'ajuntament es posi com a organitzador perquè, com deia, la festa l'ha d'organitzar el poble, les entitats, les associacions... i l'Ajuntament ha de posar les infraestructures i el que faci falta.

La Coll@nada fa sorgir ara fa onze anys per reclamar un espai pel jovent igualadí dins la festa. Han passat els anys i els actes organitzats per aquesta associació no només s'han consolidat sinó que ja són tot un referent. Com ho valores?

La Coll@nada continua sent fresca i, en certa manera, anàrquica. I aquesta és la seva gràcia. La festa major no s'entendria sense una sèrie d'activitats organitzades per la Coll@nada, i n'hi ha d'altres que després d'onze anys potser caldria revisar-les o, per què no, canvir-les. Però la Coll@nada és, com deia, una entitat fresca i en són una prova les novetats que aporten aquest any, com la baixada d'andròmines, etc... Omplen la setmana de la festa major! I, a més, els joves de fa onze anys han deixat pas als joves d'ara, sense cap tipus de problema. I, aquest és, precisament, un dels grans problemes de les entitats igualadies, amb gent que s'aferren a l'entitat com si allò fos seu. Les entitats, si volen frescor, s'han de renovar, sinó acabaran morint.

Fa anys, la festa major d'Igualada va anar perdent el component religiós que tenia, anant cap a una celebració més laica. Ara, darrerament, sembla que el sant torna a treure el cap...

Amb 38 anys, aquest serà el primer any que aniré a ofici... i per obligació. La festa major es dedica a Sant Bartomeu perquè és el patró de la ciutat i la festa es fa per aquesta data. Fins aquí hi estic d'acord. I estic d'acord que es facin certes misses i certes coses però mai he combregat amb treure a passejar el sant. No hi combrego, tot i que hi participo i m'ho menjaré, però no hi combrego. Crec que no s'hauria d'obligar a la ciutadania a menjar-se un sant. Sóc dels que penso que està bé que la festa es faci per Sant Bartomeu però no ens l'hem de menjar.

La festa major ha de mirar enrere? Endavant? Ha de buscar l'equilibri entre tradició i modernitat?

Una festa major ha de mirar cap a tot arreu. Si hi ha una gent que tenen ganes i està disposada a recuperar balls que s'han perdut, doncs endavant les atxes perquè tenen un valor històric i patrimonial, però la festa també ha de mirar endavant i s'han d'acceptar altres maneres de festa. Perquè sinó, per exemple, els diables de Sant Miquel en lloc de sortir vestits de verd i grana hauríem de sortir en pilotes i pintats com fa segles. Oi que això ha evolucionat? Doncs hem de mirar cap a tot arreu, cap enrere i cap endavant. Perquè, a més, hi ha lloc per a tot.

Aquest any, per la festa major i sota el lema "Tots i totes som la festa! Totes i tots som d'Igualada" diverses entitats impulsen una campanya per manifestar el rebuig contra el racisme i la xenofòbia, que afloren a Igualada i al país. És preocupant?

Per a mi, la festa major, així ho he viscut sempre, ho he trasmès i m'he fet meu el lema, ha de ser "festa i lluita", des de sempre, ja des de l'època que hi havia l'estanquera dalt el terrat de l'Ajuntament. La festa major és festa però també hi ha lloc per a la lluita, per a la reivindicació, tant a nivell local com nacional. Penso que és d'una societat molt baixa a nivell mental tenir a una persona amb idees feixistes dins l'ajuntament, i això s'ha de denunciar i s'ha de despertar la societat. Molta gent d'aquesta, si llegís més, no tindien aquestes idees feixistes. A més, aquestes actituds, aquests tipus de partits haurien d'estar prohibits. A Espanya s'és molt valent a l'hora d'il·legalitzar partits independentistes i en canvi accepten aquesta colla d'energúmens i deixen que estiguin a les institucions púbiques. Això es viu aquí a Igualada, es viu a València, amb el cas de l'assassí del Guillem Agulló, amb regidors del PP que surten amb el braç alçat al Facebook i al Twitter, etc. Tot això hauria d'estar prohibit.

Has parlat de les protestes que hi havia fa anys per la presència de la bandera espanyola a l'Ajuntament. Creus que a la propera festa major només hi haurà la Senyera?

Per a un igualadí que s'ha passat moltes festes majors a la plaça reclamant que es tregués la bandera espanyola, poder ser el Salero de la festa major en un estat independent serà un orgull. Però, per una banda, si ho aconseguim, encara hi haurà moltes causes per lluitar i, d'altra banda, per aconseguir-ho, en primer lloc hem d'omplir Barcelona el proper 11 de setembre, hem de votar el 9 de novembre... i guanyar!!! O sigui que en pocs mesos encara ens queda molta feina per treballar, com a país que som reprimit dins una Espanya amb connotacions colonialistes. Queda molta feina per fer. Visca Catalunya lliure!!!

Formes part de diverses entitats igualadines. Com veus el moment que viu culturalment Igualada i el paper que tenen les entitats en la dinamització de la ciutat?

Entitats tipus Paranoia accions, La bastida, La teixidora i moltes altres són molt importants per la ciutat perquè la cultura no s'ha de fer des de l'ajuntament. La cultura l'ha de portar el poble. Un poble culturalment ric és un poble on la cultura sorgeix de baix, un poble que no tolera aquestes tendències feixistes que déiem abans, un poble respectuós, perquè la cultura enriqueix l'esperit. Si la cultura l'organitza l'Ajuntamrnt ningú farà res i ningú aprendrà a valorar què t'està dient el del teu costat i ajudar-lo a tirar endavant.

Els de l'Ajuntament ja en són conscients que et donen un micro per la festa major?

Jo ja els vaig avisar. No tinc res preparat, però un cop em trobi a lloc i si hi ha algun moment feixuc, avorrit o pesat, potser en deixaré anar alguna. Ja vaig avisar-los que fer de Salero em fa molta il·lusió i molt respecte però que ells ja saben a qui deixen el micròfon...

Avisats...

Toni Cortès Minguet


14 Comentaris

M

Marc

Igualada

25 d'agost 2014.09:35h

Respondre

Tard o d’hora e pasar,si estem rodejats de personatges abduits i de nivell sota zero,dons que voleu que passi? el poble te el que es mereix i Igualada es mereix personatges com aquest i molts molts... Llegir més mes que hi ha.
Parla de feixistes....ni ell ni tots els que ara en parlant no tenen ni idea del que era un autentic feixista,estarian bastant mes acollonits aquesta colla que s’omplen la boca amb les paraules ..consulta ,independencia i altres coses similars.
Avui a igualada hi ha habaneres,convido al salero hi a tota la parafernalia que i vagin i cantin junts aquella habanera tant maca quees diu ”El meu Avi” te nova lletre..” El meu avi va anar andorra...a portar-hi uns calerons...no fos cas que a catalunya hi haguessin revolucions.”
”Els calerons varen creixer,amb soborns i comisions,fins assolir una fortuna,de quatre-cents o cinc-cents milions”
I poseu la musica i la resta d’estrofes son lliures.
Benaventurats els abduits ,que sereu anyells tota la vida.

M

M. Dedeu

Igualada

23 d'agost 2014.08:44h

Respondre

Felicitar al nou Salero, és bo que vagin agafant relleu les noves generacions! També comentar que a títol personal m’està semblant un presentador un pèl apagat, llegint molt del paper, cal una... Llegir més mica més de frescor, tot i que els nervis s’enten que tambe poden passar factura. El que si que no m’ha agradat en el cas dels balls parlats es que presenti a un dels grups participants amb MES EMFASI que altres, cosa que denota un vincle amb una colla concreta, i per respecte a tots els grups crec que s’haurien de presentar tots amb el mateix emfasi. Pel demes, molt treballades totes les actuacions, felicitats a totes les comparses i colles, es fantastic tenir un repertori festiu tan ric, divers i esplendorós, per molts anys! I bona festa major!

G

Gerard

Igualada

22 d'agost 2014.10:36h

Respondre

Mira ja en tenim un altre de la PACP(Plataforma d’afectats pel cas Pujol). Va Josep no pixis mes fora de test que estem de festa major!!

j

josep

Igualada

21 d'agost 2014.16:50h

Respondre

Mira 10, quan un jutge declari al senyor Jordi Pujol culpable, llavors i només llavors tindràs una mica de raó. Però mentrestant, el que SI està demostrat és que el Sr Calis, dóna suport... Llegir més incondicional a qui fa caure portes de propietats privades. Sort pel proper intent, perquè per aquest camí, el de PxC i similars feixistes i espècies similars, vas molt equivocat.

J

Joan

Igualada

21 d'agost 2014.15:56h

Respondre

1. Tal com han dit en l’entrevista et convindria llegir més així no faries tantes faltes d’ortografia. I si creus en la Democràcia suposo que estaràs a favor de la consulta, jo no entenc en... Llegir més un estat Democràtic un Govern que no permet fer una consulta al Poble.

3. Segur que tu amb els teus vots democràtics has posat Delinqüents governant aquest país, no sé que és pitjor....

5. Maria parles que la cosa degenera? Si encara no ha començat, com pots parlar d’aquesta manera? Ets pitonissa i veus el futur? Que no combreguis amb les idees que ell té és una cosa i l’altra és si ho farà bé o no, jo crec que ho farà bé té experiència en interpretació.

6. Sr. de Montbui, critiqui vostè el Salero del seu poble (si és que en tenen).

8. Igual per vostè la cultura serà la ”feria de abril”, els toros i d’altres, sàpiga que aquí tenim una Cultura pròpia, si no li agrada, no cal que vingui a veure-la, aquí a Catalunya també es cel·lebren ”ferias de abril” i subvencionades per la Generalitat tot i que no sigui cultura originaria d’aquí.


Desitjar-te Oriol que passis una bona festa Major, segur que en gaudiràs molt, com és habitual.

Salut!

G

Gerard

Igualada

21 d'agost 2014.13:33h

Respondre

Molt be Oriol,crec que aquest any gaudirem del millor salero que em tingut amb molt de temps,nomes dir una cosa amb aquests ”democratas” de plataforma,el que em sap mes greu es la vergonya que... Llegir més han de sentir els vostres fills de tenir uns pares com vosatres,salut i bona festa major!

T

Tu cara me suena.

igda

21 d'agost 2014.13:15h

Respondre

”La cultura l’ha de portar el poble. Un poble culturalment ric és un poble on la cultura sorgeix de baix”
Si la cultura ha de vindre de personatges, com vosaltres, estem ven arreglats.

S

Saidou

IGUALADA

21 d'agost 2014.00:08h

Respondre

Honorabona noi segur que ho feras molt bé .Bona Festa Major a tothom.

A

Arcadi

Montbui

20 d'agost 2014.21:03h

Respondre

Malament anem amb aquest ”salero” parla a favor e l’anarquia i després parla de prohibir , molta contradicció.

m

maria

08700

20 d'agost 2014.19:55h

Respondre

Això cada dia degenera mes.
El Castells, es rodeja cada dia mes de la ”flor i nata ” de Igualada.
Pitjor impossible!
Algun dia haurem de demanar responsabilitats, al Castells, per haver donat... Llegir més aire als personatges mes fanàtics de Igualada..

J

Jordi

Igualada

20 d'agost 2014.16:30h

Respondre

Oriol, gràcies per tants anys d’implicació i de compromís! I pels que vindran.Endavant!

j

josep

Igualada

20 d'agost 2014.15:08h

Respondre

”... La cultura l’ha de portar el poble. Un poble culturalment ric és un poble on la cultura sorgeix de baix, 1 poble que no tolera aquestes Tendències feixistes que dèiem Abans un poble... Llegir més respectuós, perque la cultura enriqueix l ’Esperit ... ”

Pegar-li una puntada de peu a la porta d’una propietat privada i ocupar-la per fer allà el que ens en surti dels pebrots, en quina part de la cultura que tant escataina queda englobada ??

Com molt bé diu: ”és d’una societat molt baixa a nivell mental tenir idees feixistes” i afegeixo jo, possar delincuents al cap devant en una festa major, també.

O

Oscar

Igualada

20 d'agost 2014.13:45h

Respondre

Éramos!

j

j marti

08700

20 d'agost 2014.11:45h

Respondre

Heramos pocos y parió la abuela.
Que nivel!!!!
(no seras tu el fatxa, que tratas de fascistas, a los que discrepan de tus ideas. POR FAVOR UN RESPETO AL CIVISMO DEMOCRATICO!!!!?

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic