TORNAR

‘La societat pensa que educar els fills a casa és o una deixadesa o un luxe’

Avui parlem amb Anna Ferrer, pierenca que ha educat els seus 15 fills a casa i és cofundadora de la Coordinadora Catalana Educar en Família||

Dimecres, 30 maig 2012. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
El ‘Homeschooling’, o el que és el mateix, educar a casa, és un fenomen que fa anys que existeix arreu del món, però en fa molt pocs que està reconegut per llei. Una de les impulsores de la Coordinadora Catalana Educar en Família és de Piera, i durant 35 anys ha educat a casa els seus 15 fills. Acaba de publicar el llibre ‘Educar en família, un repte que genera passió’, on explica en primera persona els pros i contres d’aquest tipus d’educació.

Anna Ferrer

Educar en família és un repte?

I tant! És un repte per que no és fàcil. De fet, l’objectiu del llibre és desmitificar molts dels tòpics que envolten l’educació a casa, tant els bons com els dolents.

I genera passió?

Jo sempre he dit que els aprenentatges que no es fan amb passió no es guarden enlloc, viuen en l’oblit. Per això, crec que educar els meus fills a casa és la millor forma per que aprenguin de veritat. Fan i estudien el que els apassiona i no el que se'ls imposa.

Et vas educada a casa?

No, jo vaig anar a l’escola tradicional. Però l’opció d’educar els nens a casa la vam decidir quan vaig veure que els meus fills tenien un comportament diferent a l’escola. Allà vam veure que canviaven d’hàbits, de manera de comportar-se, i vam pensar que no era bo per ells. Llavors els vam treure de l’escola.

Quins avantatges aporta l’educació a casa?

En primer lloc transmets una sèrie de valors important i essencials. En segon lloc, el nen aprèn al seu ritme, és a dir, si hem d’estar un mes aprenent el nom de les plantes, doncs ens hi estem un mes i no passa res. I com a tercer punt cpenso que educar els teus fills a casa ajuda a conservar el nucli familiar, molt important quan els fills són petits.

I inconvenients?

Principalment els diners. I és que educar a casa significa dedicar el teu temps als nens i això no et permet treballar, el que comporta un sou menys a casa. Altres inconvenients és que no comptem amb el suport de les administracions i sovint, tampoc, amb el de la gent.

En quin sentit?

Doncs que la societat pensa que educar els fills a casa és una deixades o un luxe. És a dir, consideren que les famílies com la meva o bé som uns deixats que només estudiem un parell d'hores al dia i la resta no fem res, o bé pensen que som uns prínceps per que ens podem permetre el luxe de prescindir d’un sou.

Des de la Coordinadora, sabeu quantes famílies eduquen a casa a Catalunya?

Que sapiguem n’hi ha mig miler. I dic que sapiguem per que moltes no ho diuen per por als serveis socials. I és que avui en dia encara et poden obligar a escolaritzar els fills, i si t'hi negues, et retiren la custòdia.

Coneixes algun cas?

El meu. El 1996 algú, no sabem qui, ens va denunciar per educar els fills a casa. Els serveis socials ens van venir a veure i ens van dir que havíem d’escolaritzar els nens, i que si no ho volíem fer perdríem la custòdia. Evidentment vam portar els nens a l’escola durant 6 anys, però després els vam tornar a treure.

No està regulada l’educació a casa?

No. A Catalunya la llei d'educació recull una nova modalitat educativa que és l’educació obligatòria no presencial. I és en aquest modalitat on ens encabim. Per tant, sí que està reconeguda, però no regulada. Encara s’ha de desplegar.

Com s’eduquen 15 fills a casa?

Doncs cada any compràvem el llibre del curs, miràvem quines novetats hi havia respecte els altres anys i féiem els temes que a ells els interesava. Es tracta de treballar i ensenyar les coses que a ells els agrada, que els apassiona. Per complementar també feien projectes, el que serien els treballs de curs. També treballàvem les tasques domèstiques com comprar, cosir, fregar, etc.

Tenen algun títol oficial?

No, però si volen, poden fer un exàmen quan tenen 18 anys que els acredita que han superat l'ESO. Per tant, si superen la prova tenen accés als estudis superioris de Batxillerat i FP.

Els seus néts també són educats a casa?

Només un dels meus fills grans ha escollit aquesta opció, la resta opten per l'escola tradicional.


6 Comentaris

E

Elvira Talló

Igualada

1 de juny 2012.11:54h

Respondre

Respecto l’opció, però la trobo molt atrevida. No conec el cas, però si s’estengués aquesta idea ens trobariem amb molts nois i noies que els queda hipotecat el seu futur acadèmic. Si fan la... Llegir més formació a casa, segur que podran assolir un nivell adequat de llenguatge, de matemàtiques, d’anglès,...? La veritat és que és molt difícil!
A part de què a l’escola no s’aprén solament continguts sinó que el nen/nena aprén a socialitzar-se, a respectar unes normes, a conviure amb nens i nenes diferents... Tot això ajuda molt a créixer i a madurar.

I la continuïtat d’estudis superiors?. Siguem responsables!.Seria injust per ells, no poder seguir uns estudis perquè els manca conceptes previs. En l’àrea de llenguatge o de medi es pot compensar, però... i les matemàtiques, física, química,....?

Encara que el sistema educatiu pot i ha de millorar molt, crec que és indispensable l’assistència a classe.

I

Igualadina

Igualada

30 de maig 2012.21:09h

Respondre

Començare per dir que tot i cadascun de nosaltres formem part de un sistema educatiu ja implantat i que al formar part d´aquest sistema implica acceptar aquestes normes!!!!!..estiguem conformes o... Llegir més no!!!................ aixó que vol dir, que el que no es aceptable es que hi haigui gent que per motius ” X ” decideixi fer el que vulguin i na contra el sistema implantat.................jo desde la meva humild opinio creec que el sistema educatiu que vosaltres voleu no entra dintre d´aquest sistema!!!!!Com a mare que sóc jo ” EDUCO ” i els mestres ” FAN LA SEVA FEINA ” , QUE NO ES EDUCAR SI NO ENSEÑAR!!!!.

A

Anna

30 de maig 2012.12:18h

Respondre

Ho trobo perfecte. Amb tot el respecte pels mestres, però l’actual sistema educatiu no em dóna cap confiança.
Tradicionalment l’escola ha tingut la tendència a homogeneïtzar l’ alumnat.... Llegir més És una bogeria fer anar 25 cervells al mateix ritme, perjudica tant el nen que necessita anar més a poc a poc com el que podria avançar molt més. Per l’obsessió de convertir-nos en tots iguals s’ha perdut moltíssima intel·ligència, talent i creativitat pel camí.
La socialització també és un mite: els infants només tenen 15 minuts d’esbarjo per ”socialitzar-se”, la resta del temps se’ls obliga a estar en silenci.
Educar als fills a casa és una opció més i hauria d’estar regularitzada.

C

Carles

Igualada

30 de maig 2012.12:17h

Respondre

Sembla que hi ha hagut un error, el que va dir Philippe Meireu al 87 va ser:

”Aprendre és sempre prendre la informació de l’entorn en funció d’un projecte personal”

E

Ester Vich

Igualada

30 de maig 2012.11:45h

Respondre

Molt interessant.

C

Carles

Igualada

30 de maig 2012.11:26h

Respondre

Enhorabona per la vostre tasca, per narrar la vostre experiència i endavant amb la lluita per la regularització de nous models d’educació canviants en aquests temps que també estan canviant!

... Llegir més (Philippe Meirieu, 1987)

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic