TORNAR

"Treballar amb músics jueus, cristians i musulmans és conflictiu, però bonic i interessant"

Avui parlem amb...Jordi Savall, músic i compositor i ambaixador per la Pau per la UNESCO||

Dimecres, 14 gener 2009. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Sota el títol Jerusalem. La ciutat de les dues paus: la pau celestial i la pau terrestre, l'igualadí Jordi Savall ha editat un llibre-CD que recull 3.000 anys d'història musical de la Jerusalem jueva, crisitana i àrab, en uns moments en què el conflicte per la terra promesa és més present que mai. Nascut a Igualada el 1941, Savall va estudiar a la ciutat els primers anys de música. Als 19 anys va marxar i després de passar per Barcelona i Suïssa, la seva carrera professional l'ha portat a les més altes esferes internacionals, reconegut mundialment com a director, violista i per la seva reivindicació de la música antiga. Continua en contacte amb la comarca tot i que li agradaria tenir una mica més de temps, entre gira i gira, per passejar-se per la ciutat que el va veure créixer.

Hespèrion XXI

Capella Reial de Catalunya

Jordi Savall

Un missatge de pau?

Completament. Jerusalem i tot el que representa, ha estat testimoni de massacres, de conflictes, però també ha estat lloc de pas, de refugiats i pelegrins, i ha estat bressol de tres religions ben diferents. Amb la música, amb els 3.000 anys d'història musicada i el llibret que acompanya els discs, una de les voluntats és transmetre un missatge de pau i respecte. Hem oblidat la força que té la música, que ens mostra que amb temps, amb paciència i amb respecte, es pot arribar a l'acord. La música té una influència directa en el nostre cor, actualment, però, es banalitza i la màgia de la música no existeix, s'ha de viure per trobar-la.

És la força de la música la que ha permès el disc?

En gran part sí. Treballar amb més de 40 músics d'arreu del món no és fàcil. Músics jueus, cristians i musulmans d’Israel, Palestina, Grècia, Iraq, Síria, Armènia, Europa...de més de 10 països diferents...ha estat una experiència molt forta, molt conflictiva en alguns moments, però molt bonica. Les tensions entre els cristians i els jueus, els sueus i els musulmans, els armenis, creaven situacions delicades, però hem treballat amb harmonia i pau..

La música travessa fronteres

Sí, i de fet portem aquest treball a punts tant distants del planeta com Croàcia, el sud d'Alemanya o fins i tot, i estem treballant per fer-ho, portar-ho al Festival de Fez l'any 2010. Que en una plaça es mantingui el respecte mentre s'escolten cants d'alabança a Déu seguits de més cants d'alabança a Al·là, diu molt de la gent, i diu molt de la música i el respecte per la diferència.

És això el que porta el nou treball?

Músiques jueves, àrabs i cristianes. S'organitza en diferents parts, cronològiques, des del 1.200 aC amb música jueva, aramea, l'alcorà o l'evangeli càtar, passant per les tres dominacions de la ciutat de Jerusalem, quan fou jueva (pregàries, danses instrumentals o els Salms del Rei David), quan fou cristiana (la Primera crida a la Croada del Papa Urbà II o una cançó de croada) a quan va ser ciutat otomana i àrab (amb l'alcorà, tradicions àrabs o una llegenda otomana). Acaba amb la pau terrenal, un seguit de vots de pau, en àrab, en hebreu, en armeni, en llatí...

Un treball que coincideix amb els 10 anys de la vostra pròpia discogràfica.

Alia Vox. És un orgull, cert, durant deu anys hem pogut gaudir de llibertat de decisió i maniobra, però també és un pes feixuc, és molta feina i una inversió important, però n'estem contents, poder apostar per un mateix tal i com estan les coses és essència. Crec que falta una mica més de tradició de mecenatge en aquest país nostre.

Com està el panorama musical a casa nostra?

Les coses funcionen prou bé, les escoles són bones, però no en traiem prous recursos. Ens quedem a mig camí, no anem prou lluny amb exigència. Hem de creure més en la nostra gent i amb la seva capacitat. Naturalment cal més consciència institucional, més ajudes, més promoció. Mantenir el nom de Vivaldi i Mozart és molt fàcil,però per donar a conèixer els nostres músics cal més consciència. Si volem que el nostre patrimoni es conegui, els primers que hi hem de creure som nosaltres. Els noms catalans necessiten una ajuda perquè no estan al mateix nivell que els contemporanis d'altres països que han comptat tants anys, amb un reconeixement institucional i internacional tan estès.

___________________

Jerusalem. La ciutat de les dues paus: la pau celestial i la pau terrestre

L. Elmalich, M. Shanin Khalil, R. Amyan, B. Olavide, Ll. Vilamajó, M. Mauillon, Y. Dalal, G. Mouradian, O. Bashir, A. Lawrence-King

La Capella Reial de Catalunya - Al-Darwish

Hespèrion XXI

Montserrat Figueras

Direcció : Jordi Savall


3 Comentaris

P

Pere

Igualada

16 de gener 2009.08:39h

Respondre

Un 10 per l’entrevista. Aixó és qualitat ! Felicitats.

L

Lluiset Palop i Flairol

Igualada

14 de gener 2009.10:00h

Respondre

Fantàstica entrevista i un autèntic toc de qualitat per a l’Anoiadiari. De veritat que us felicito perquè en Savall és un home del que es poden aprendre moltes coses...

c

carles

igualada

14 de gener 2009.08:21h

Respondre

Us felicito per aquesta entrevista. Portar Jordi Savall, l’igualadi de potser més projecció universal, a l’anoiadiari.cat és un éxit. I en aquests moments, especialment, les paraules de... Llegir més Savall són una reflexió que convida a escoltar la seva mùsica. Llegiu l’entrevista i escolteu la seva mùsica.

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic