TORNAR

'Des de la UEA critiquem que l’administració no s’estreny prou el cinturó'

Avui parlem amb Ramon Felip, president de la UEA||

Dimecres, 13 maig 2009. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Més de 12 anys involucrat en la Unió Empresarial de l’Anoia, Ramon Felip fa 4 anys i mig que n’és president, en una època, l’actual, en què les dificultats econòmiques toquen de prop la patronal que representa: més de 2.000 empreses vinculades a l’entitat, autònoms, micros i petites i alguna de les grans. Felip, però, és partidari de l’optimisme i tot i que lamenta que de les ajudes promogudes pel govern no se’n vegin resultats, està convençut que la comarca de l’Anoia és i serà un atractiu empresarial, però que s’hi ha de creure i treballar-hi, des de les empreses mateixes però sobretot des de l’administració.

La Unió Empresarial de l'Anoia compta amb més de 2.000 empreses vinculades

Ramon Felip, president de la UEA

Quina és la principal preocupació dels empresaris?

Que les mesures que han posat els govern estatal i català per intentar paliar la situació no estan donant resultats. Veiem que s’han fet esforços econòmics importants, però no veiem que els diners arribin a les empreses privades, que són les que tenen capacitat per crear riquesa i llocs de treball. El sistema financer continua amb unes condicions molt dures, l’arribada de liquiditat no s’adiu a les necessitats del mercat. No acabem de veure una voluntat ferma del govern estatal per sortir-ne. Tots els milions que el Pla Zapatero ha donat als municipis per obra pública no és més que un pedaç per 2 o 3 mesos, no és una mesura estructural. Necessitem resultats

Una situació delicada que no s’acaba de resoldre

Força delicada. Des de la UEA també critiquem que l’administració no s’estreny el cinturó, i totes les empreses ho estan fent. L’administració ha pujat el sou als funcionaris i a les empreses públiques, mentre que els privades afronten EROs, suspensions, reduccions de plantilla o concursos de creditors. La mesura de la Seat, de congelar els salaris a canvi de la fabricació del nou model és un bon exemple. L’administració hauria d’emmirallar-se més en les empreses que passen dificultats.

Cap a quin model econòmic anem o hem d’anar?

Diversos economistes ho han dit i ho secundem: l’Anoia serà logística o no serà. La nostra situació geogràfica és estratègica, prop dels dos ports més importants de Catalunya, a mitja hora de Barcelona, i si finalment assolim l’aeroport corporatiu no hi haurà cap dubte. No estem parlant de grans campes que emmagatzemin en contenidors, sinó fer una aposta per serveis de valor afegit, últims acabats de productes d’altres territoris, per exemple. És clar que no ha de ser una activitat exclusiva.

Tenim mà d’obra prou qualificada per una Anoia tan específica?

Tenim valors prou importants a la comarca, grans tècnics i especialistes que per manca d’ofertes se n’han hagut d’anar a treballar a fora. Permetria que molta gent es pogués quedar aquí, i també ens motivaria per preparar-nos i formar-nos més i millor. L’Anoia té un sector important de les tecnologies de la informació. TICAnoia compta ja amb una 60ena d’empreses vinculades, i creix, i necessiten gent.

I l’Anoia Industrial?

L’Anoia té una cultura productiva important. Sí que pensant en el Parcmotor i l’Aeroport corporatiu, per exemple, veus que en temes de motor i aeronàutics tenim moltes oportunitats per diversificar el teixit empresarial, però no per això s’ha de deixar completament de banda la vessant industrial. Ho hem de seguir sent, però s’ha d’equilibrar amb altres serveis.

Una de les nostres indústries tradicionals fa temps que reclama millores

Els adobers són un sector tradicional, han estat un referent a l’estat i més enllà, treballen molt bé i se sap; però estan molt preocupats per l’elevat cost de la depuradora que els fa cada vegada menys competitius. Quan va venir el vicepresident català li vam exposar aquesta situació sobretot la competència deslleial que es produïa amb els adobers de Múrcia, per exemple, on el cost de la depuradora el paga l’administració; Carod Rovira es va comprometre a mirar-s’ho, i hi hem insistit.

Cal que l’administració s’impliqui

Evidentment. És un sector al que cal tenir-hi una atenció especial. Ara estan en unes instal·lacions que no són gens competitives, edificis de 2 i 3 pisos, maniobres delicades i costoses... Haurien d’estar en un polígon industrial, a Vilanova o a Montbui, on sigui, però tots en planta, una zona que podria ser un punt atractiu per altres empreses vinculades al sector químic. L’administració hauria de ser sensible i trobar una solució ràpid. És una indústria que no depèn tant de la deslocalització ja que la qualitat de les pells d’Igualada tenen un prestigi internacional, però s’ha de mantenir.

També l’aposta pel sector serveis, com l’outlet a Òdena. Perjudicarà als comerciants?

Creiem fermament que hi ha lloc per a tothom. A Igualada hi ha hagut sempre la mentalitat, en molta gent, que era millor no tenir bones comunicacions amb Manresa i Vilafranca perquè la gent marxaria; creiem que és al contrari, les bones comunicacions, amb una oferta potent a darrera, ens han de permetre atraure gent. Segur que hi haurà gent que només visitarà l’outlet, però la feina que s’ha de fer és que al ser aquí la gent vulgui conèixer més coses. Caldrà preparar una bona Oficina d’Informació, que sempre hem trobat a faltar. Hi ha moltes coses per ‘vendre’, entorn, paisatge, excursions, activitats, restauració..... i el focus d’atracció que pot ser l’Outlet ens hauria de permetre arribar a més gent.

L’Oriol Balaguer es va mostrar content pel projecte anoienc del corporatiu

Hi hem treballat molt, el territori s’hi ha esforçat, i creiem que serà un revulsiu econòmic per la comarca, que és el que li cal. Lamento que la informació no s’hagi fet del tot ben feta, però he parlat amb alguns dels alcaldes que diuen que no se’ls ha informat i també amb l’alcalde d’Òdena, i hi ha el compromís de fer una reunió per detallar-ho tot. De fet el risc aeri hi és ara, que als caps de setmana les avionetes entren i surten com i quan volen, amb un aeroport i una torre de control, serà molt més segur i controlat, i són aparells que no fan pràcticament soroll i a l’alçada per la que passaran, no se sentirà res. No cal que hi pateixin

Hi ha molta feina per fer

Molta, però és un bon senyal. Sí que hi ha qüestions delicades que no depenen de nosaltres, però ara tenim al davant moltes oportunitats i hi hem d’apostar i fer-nos un lloc en el panorama català. No podem esperar que algú ens solucioni les coses. En aquest sentit des de la UEA estem convençuts que l’Anoia és un atractiu important, com a lloc per viure i com a lloc per instal·lar noves empreses, i en aquesta línia ja hem començat a contactar amb possibles empreses interessades en instal·lar-se aquí. Si cal, i ja ho estem fent, adoptem el rol de captadors d’empreses, perquè creiem en les possibilitats de l’Anoia, hi creiem de debò, sinó no ho faríem, perquè com a UEA no ens hi juguem res, som una entitat sense ànim de lucre.


10 Comentaris

P

Pep Solé Vilanova

L'Espelt

25 de maig 2009.17:19h

Respondre

josep maria, crec que l’Ester diagnostica bé que diu que et veu amb molta ràbia acumulada.
No respondré a cap del munt de mentides plenes de demagògia i a sobre en comentari anònim del teu... Llegir més comentari nr 7 ja que considero els teus arguments cap a mi falsos, gratuïts i inventats. Que poc em deus conèixer....
No et mereixes resposta més enllà de considerar que aboques la teva ràbia a empresaris d’Igualada per que no t’han donat feina i has de treballar a BCN.
Em sap greu que no puguis treballar a Igualada però em sembla que hauries de fer vudú cap a un altre col•lectiu...

j

josep maria

igualada

20 de maig 2009.17:39h

Respondre

i tant que em fa rabia, em fa rabia que, com a igualadí, m’agradaria poder viure i treballar a la ciutat que m’estimo, pero que, donat que els epresaris de tercera divisió han estat incapaços... Llegir més de oferir gaires llocs de treball qualificats, ara soc barceloní d’adopció (al menys, ara de vacances puc estar per aqui uns dies fent-me sang).
També, em fa rabia veure com els igualadins es mostren sempre tant ”pilotes” amb una classe empresarial local que jo considero, com he dit, de tercera.
La veritat, a Barcelona es treballa diferent... amb lo que m’agrada la meva ciutat...
Que hi farem, resignació i tornar per nadal.
Aixo em fa rabia. Cap problema Ester?

E

Ester

Igualada

19 de maig 2009.22:23h

Respondre

Josep Maria, veig molta ràbia acumulada...

J

Josep Maria

igualada

19 de maig 2009.08:45h

Respondre

Sempre amb la cantarella anti administració publica, anti ”estat”, anti cosa publica... que cridis més no vol dir que tinguis més raó. Però bé, la dreta ultra lliberal ja se sap.

També... Llegir més celebro que et cregis el millor empresari de la comarca, i que quan les coses et vagin bé pensis que es merit teu i que quan les coses et van malamen pensis que es culpa de les administracions publiques (ja se que diras que no es així, com deia el Cruiff). L’atac sistematic que fas a les administracions publiques - a part d’un discurs populista que sembla que agrada molt a les masses - és d’alló més demagogic.

A tot catalunya hi ha administracions publiques, i dic jo, que a tot catalunya deuen ser igual de ”tontas”. Per que en canvi, es culpa de les administracios publiques la crisi històrica de la comarca? ja que les administracios publiques son comunes a tot catalunya, potser lo que és diferent de la resta de catalunya és en realitat el teixit empresarial anoienc , no?? Potser, els empresaris de l’anoia son de 3ra divisió... Celebro que tu, et consideris de la el·lit.

Ah, i si arrisques posant un negoci el teu capital, pues benvingut al mon real. Els empresaris arrisquen, inverteixen i despres, si guanyen, recullen beneficis.Son les regles del joc.
Entendria que et quexeisis si despres de arriscar i esforçar-te haguessis de repartir els teus beneficis entre els teus treballadors (impostos a part, i ara no facis demagogia sobre els impostos, ja sabem que no en vols, faltaria més). Pero com que els teus beneficis no els reparteixes, no ets Jesucrist, llabors que has de dir?

Mira, no ets un super heroi pel fet de crear uns quants llocs de treball en la teva empresa (deus tenir una empresa, soposo), d’aixo se’n diu empresari. I no pressumeixis tant de que ”arrisques el teu capital”, ja que si confies en les teves capacitats d’empresari, en el teu bon sentit a l’hora de invertir, hauries d’entendre que el teu capital està ben invertit... faltaria més. Si no t’agrada arriscar el teu capital, fer de empresari, ves a buscar feina a la vives vidal o entra d’un cop en la Politica (la politica de partits, de l’altre ja en fas, i no passa res, esta bé que la gent faci politica), que també es viu molt bé i amb menys feina.

Sigui dit aixó, amb respecte. Pero no et creguis incriticable. Se’t pot criticar, i no ha de passar res per aixó.

P

Pep Solé Vilanova

L'Espelt

15 de maig 2009.16:56h

Respondre

Es veritat, hi ha empresaris corruptes, n’hi ha que s’han enriquit, ni ha que han tancat, n’hi ha que son bons, n’hi ha de responsables i d’irresponsables, que s’impliquen en la societat,... Llegir més que només pensen en el benefici a curt, ni ha de tot. Segurament com en qualsevol altre col•lectiu de la nostra societat. Als que hagin fet il•legalitats que els tanquin però si us plau, deixeu tranquils als altres que fins ara no s’ha inventat cap màquina que creï ocupació.
El que potser no tenim prou clar és que no és possible que tota la societat treballi a l’administració pública i que algú ha de donar feina als treballadors que no son emprenedors ni funcionaris.
Em sembla del tot irresponsable criticar i generalitzar sobre el empresaris com m’ho sembla criticar generalitzant a qualsevol col•lectiu.
El que son funcionaris segurament no m’entendran però espero que els que tenen feina i els que en busquen estaran d’acord amb mi amb les següents afirmacions:
Tothom és lliure de deixar de treballar per aquest col•lectiu que sembla tan nefast per la societat. Llavors per que aguanten a aquests empresaris que com ens diu el Lluiset no paren de queixar-se i durant anys s’han estat forrant i han obtingut uns marges de benefici salvatges?
Tots els que busquen feina estan delerosos per rebre una trucada de l’Inem o d’alguna ETT per que un empresari els doni feina. O no?
Llavors no entenc aquesta trinxadissa per un col•lectiu que arrisca amb els seu diners i que dona feina a la gent. Per que ser polític i donar feina amb els diners dels altres no costa gaire.
I companys, ja m’agradaria estar com Alemanya o Japó

M

Manel Pijoan

Igualada

13 de maig 2009.12:46h

Respondre

Si els grans empresaris emprenedors de tota la vida aixequessin el cap i veiessin allò que ha quedat del que ells vam sembrar tornarien a la tomba de l’ensurt. El gran problema és que els nous... Llegir més rics no suen la cansalada com antuvi i volen guanyar caler ràpid sense doblegar l’esquena. El diner es guanya treballant, donant exemple i sent el primer en arribar a la fàbrica i el darrer a marxar-hi. L’Anoia s’ha ensorrat per culpa d’unes elits industrials que han fracassat completament per haver assumit l’especulació com a únic mètode de fer diners...

A

Aina

Igualada

13 de maig 2009.09:58h

Respondre

Lluiset, sincerament em comences a fer una mica de llàstima; dius que criticar a l’administració és molt fàcil i que sort que hi són pq sino no els podriem criticar. Tu no se si tens gaire... Llegir més feina o només et dediques a criticar-ho to, admin o no, però comences a perdre crèdit pq no hi ha res que et sembli bé. Pots estar més o menys d’acord amb la gestió que hagi fet alguna empresa, però moltes de la comarca, no han tingut mai aquests super beneficis que dius, ens caracteritzem per empreses familiars, que han anat fent el que han pogut, i crec que el que dius és generalista i fora de lloc.
Per altra banda el que comenta en Ramon Felip, crec que ens hi identifiquem tots, no? tants eros, suspensions i retalldes de salaris i els funcionaris, que no veuen perillar el seu lloc e treball encara guanyen més....va home, criticar per criticar si que és gratuït lluiset. I no pateixis que no entraré en cap discussió, no penso seguir-te el joc.
Crec que la UEA està fent molt bona feina. Endavant!

L

Lluiset Palop i Flairol

Igualada

13 de maig 2009.09:33h

Respondre

Aquests empresaris el que haurien de fer és intentar dinamitzar l’economia i queixar-se menys. Durant anys s’han estat forrant i han obtingut uns marges de benefici salvatges. Ara toca que... Llegir més s’ajustin ells el cinturó. I si han de baixar preus i marges, això és el que hi ha. A Alemanya o el Japó porten 20 anys de crisi continuada...I aquí ens estarem 20 anys de crisi com a mínim per culpa dels banquers temeraris, els especuladors abusius, i els empresaris que es van oblidar de produir i els va donar pel totxo...Ja us podeu anar fent a la idea que les vaques grasses s’han acabat. I sempre criticar a l’administració és patètic, perquè si no existís, no tindríeu a ningú a qui criticar per la vostra incompetència.

J

Jordi

Igualada

13 de maig 2009.08:31h

Respondre

UEA i Fagepi son dos bons exemples de treball professional i dinamisme a casa nostra.

E

Ester Vich

Igualada

13 de maig 2009.07:34h

Respondre

A l’Administració segueixen a ”viento y popa”. No han treballat mai a l’empresa i no tenen ni idea del que cal fer.

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.

Usuari registrat

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

Identificar-se amb el correu electrònic