//Plugins sense CDN ?>



Restaurar i crear vitralls és la teva vocació?
Primer de tot, és la meva professió. Tot i així, quan vaig endinsar-me en la vitralleria va ser perque m'atreia aquest món i, poc a poc, gairebé sense voler-ho, vaig començar a entrar a tallers i a especialitzar-me cada vegada més en la recuperació de vitralls.
Per tant, el fet que sigui vitrallera no ve arran d'una afició?
La veritat és que no he dedicat mai a la creació de vitralls com a afició, al contrari. A casa meva no n'hi tinc cap! Sempre he treballat i m'he especialitzat en temes del sector relacionant-les directament amb la meva feina i el meu aprenentatge, la meva formació.
Així, no havies estudiat res relacionat amb aquest camp?
Sí. Jo sóc llicenciada en Història de l'Art i, just quan acabava, vaig enganxar la campanya Barcelona Posa't Guapa. A partir d'aquí, vaig formar part de tallers i vaig entrar al Centre del Vidre de Barcelona, una fundació dedicada a promoure temes relacionats amb el vidre. Fins fa poc temps, feia cursos de vitralls i escoles taller, on ens ocupàvem de moltes recuperacions d'edificis de l'Eixample.
Professora o alumna?
Al principi de tot, alumna, òbviament! Després, al Centre del Vidre, a banda de ser alumna, vaig formar part de l'equip de restauració que portava a terme els treballs. Sí que vaig ser professora a Manresa. Tot i aixó, mai no he deixat d'assistir a cursos per formar-me jo també.
L'any 1992 em vaig desvincular del Centre de Barcelona i vaig començar com a particular. A partir d'aquest moment, vaig començar a buscar on podia treballar i a fer-me un lloc també, ja que és un món força tancat.
...com es pot accedir a formar part de la recuperació d'una obra?
És complicat conèixer com tenir-hi accés i també depèn molt del tipus d'obra que sigui i del pressupost que es destini a recuperar-la. En aquest sentit, jo em moc gairebé sempre a través de les constructores, que es dediquen a subcontractar el personal específic: historiadors, paletes, vitrallers... A vegades també puc accedir-hi a través d'empreses de restauració.
En què treballes actualment?
Fins la setmana passada vaig estar restaurant i creant de nou els vitralls de l'edifici administratiu de l'Hospital de Sant Pau de Barcelona. En aquest projecte hi he treballat durant 3 anys però de forma intermitent. I ara reprenc el projecte de la Catedral de Barcelona, en concret de la part que tinc adjudicada, que són 19 finestrals circulars que s'han de recuperar.
Quant de temps pot durar aquesta restauració?
En principi l'obra sencera ha d'estar acabada d'aquí a un any. Pel que fa a les dates d'entrega i col·locació dels vitralls, la meva professió és la més 'afortunada', perquè els vitralls sempre són els primers que es treuen de l'obra original, en aquest cas de la catedral, i els últims que entren perquè no es facin malbé. Això em dóna un marge de treball. Tot i així, moltes vegades tinc autònoms que treballen per mi i col·laborem per acabar-ho a temps.
Què significa per tu formar part de la restauració de la catedral de Barcelona?
A mi m'encanta perquè som un equip interdisciplinari. Recuperant la catedral hi treballen arquitectes, historiadors, geòlegs, paletes... un munt de persones que fem la nostra feina de manera coordinada perquè no ens passi res per alt. Per exemple, alguns dels vitralls van ser malmesos durant la guerra civil i posteriorment restaurats, i això provoca que s'hagi de descobrir quines parts dels vitralls corresponen a èpoques anteriors a la guerra: a l'època medevial, als segles XVI-XVII o a la restauració que a finals del XIX va dur a terme l'arquitecte de la catedral.
Quan ens trobem en aquests casos, com que jo vaig un estudi i un treball de documentació molt extens, poso en comú els coneixements amb historiadors i, entre tots, decidim si cal recuperar aquest vitrall o deixar-lo com està per ser fidels a la història.
Si manipules un vitrall... manipules la història?
No ben bé, però recuperar és conservar i, per tant, quan menys es manipuli un vitrall, millor. Perquè quan intervens en un element que forma part de la història, l'alteres.
Et consideres una artista?
No especialment. Jo considero que és una feina d'artesania, que requereix una sensibilitat. Aquest és un valor important perquè s'ha de ser curós i tenir en compte allò que el vitrall significa: la disposició dels colors, la forma i l'estructura general.