Divendres, 17/9/2010
1857 lectures

Durant l'any 2010, i aprofitant el moment dolç de les webs 2.0 i les xarxes socials, Eric Whitacre utilitza l'estratègia empresarial del “Crowdsourcing” per crear l' “Eric Whitacre's Virtual Choir” i fomentar el treball col·laboratiu online. La tècnica, utilitzada per grans multinacionals com Procter & Gamble o Boeing consisteix en substituir els contractes selectius i la formació específica de les forces de treball per un participació massiva de voluntaris.

Eric Whitacre (Reno, 1970) és un dels compositors americans més importants del moment i la seva obra ha estat descrita per Los Angeles Times com l'evocació de "la bellesa sobrenatural i la imaginació". Tot i que ha escrit per diverses formacions instrumentals és conegut sobretot per la seva música coral en la que destaca l'ús d'acords que generen harmonies de quartes, quintes i segones. L'obra “Lux Aurumque” és un poema nadalenc originàriament en anglès d'Edward Esch i traduït al llatí per Charles Anthony Silvestri que el compositor musicà originàriament per a cor mixt i en el que explota de forma majoritària els citats recursos harmònics.

El projecte del cor virtual al portal Youtube va néixer l'any 2009 amb un primer intent amb “Sleep” del mateix Whitacre, però és durant l'any 2010 quan amb la composició coral “Lux Aurumque” es combinen alhora 185 veus de 12 països diferents mitjançant les interaccions via webcam dels participants. El mateix compositor explica en el seu blog com li va sorgir la genial idea d'aprofitar les noves tecnologies; primer va generar un vídeo online on sortia ell dirigint l'obra i amb l'acompanyament únic del piano per tal de que, a continuació, els participants gravessin des de la comoditat de la seva llar la seva part seguint les seves indicacions musicals i li fessin arribar. La producció i edició del vídeo final va anar a càrrec d'ell mateix i del seu col·laborador Scott Haines, amb qui afirma que (com amb tots els membres del cor) no s'han trobat mai físicament. El resultat final és una obra summament original, innovadora i participativa. I el més important, la participació era totalment lliure.

Aquesta utilització de les noves tecnologies i dels recursos de Youtube va permetre que amb només dos mesos rebés més d'un milió de visites i que el projecte captés la atenció tan de les Nacions Unides com de Google.

Altres articles de Jordi Marcé Nogué

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.