//Plugins sense CDN ?>



El director del Museu del Traginer, Xavi Ros, explica que la iniciativa no es pot autofinançar de cap manera per si sola, per la qual cosa destaca l'esforç familiar i de les empreses col·laboradores per tirar-lo endavant. Aquest setembre es compleixen cinc anys des que el Museu va obrir portes 'oficialment', tot i que la magnífica col·lecció d'Antoni Ros ja es podia visitar des de molt temps abans. Amb aquests cinc anys han passat per la instal·lació unes 31.000 persones, una tendència que malauradament sembla que va a la baixa. El director ho atribueix a la falta de personal: 'En aquests moments no tenim cap persona treballant exclusivament al Museu, ho fem tot des de la família amb el temps de què disposem. Fa falta algú que es mogui, que treballi per aconseguir finançament i faci difusió del que tenim'. La situació pot canviar a principis de l'any vinent, quan es té previst contractar una persona a través d'ajudes de les obres socials d'entitats financeres, vehiculades per la Generalitat. 'Serà una persona amb alguna discapacitat', explica Xavi Ros, 'la integració laboral és una de les polítiques de la nostra fundació'.
Un Museu adaptat
Seguint aquest criteri, el Museu del Traginer és un dels pocs que està totalment adaptat per a persones amb algun tipus de discapacitat: hi ha un llibre en braille amb les explicacions corresponents, maquetes perquè els invidents puguin fer-se la idea de com són els carros, i fins els suports dels rètols estan pensats perquè les persones amb mobilitat reduïda puguin acostar-s'hi amb la cadira de rodes. D'altra banda, també s'està treballant en un projecte anomenat 'Aprendre a tocar', en què els visitants podran conèixer el Museu des de tots els sentits.
Objectiu: 15.000 visitants
Malgrat que la xifra de públic no és gens menyspreable, des de la direcció del Museu s'han plantejat l'objectiu d'arribar als 15.000 visitants. La difusió que fan ara de la seva col·lecció es basa sobretot en la xarxa i el boca orella. 'Els recursos no ens permeten gaire més', afirma Ros. El director del Museu valora positivament la tendència comarcal actual, en què 'es nota que es va cap a un treball més en xarxa, més de difondre tot el patrimoni que tenim. Penso que a Igualada per fi ens creiem tot el que podem oferir, ara falta saber-ho vendre'. De totes maneres, el director del Museu apunta que 'encara queda molta feina per fer, s'ha de crear una marca, una mica com el que han fet a l'Alta Anoia'.
Completar la visita
Per exemple, en el cas del Museu del Traginer, des del restaurant contigu s'ofereixen menús especials (esmorzars o dinars amb la posterior visita), o bé descomptes en l'entrada del Museu per als clients. Es tracta d'un bon complement, un servei afegit per a aquells que s'acosten a fer la visita cultural. Tot i que des de la direcció es vol mantenir separada una cosa de l'altra, el fet de tenir un restaurant just al costat pot ser un factor decisori a l'hora de programar l'excursió.
D'altra banda, també es realitzen activitats o visites conjuntes amb el Museu Comarcal. Segons Xavi Ros, 'pel que pregunten els visitants un altre pol d'atracció d'Igualada és el tema dels 'outlets', o bé visitar una fàbrica i poder-hi comprar amb descompte'. A la taquilla del Museu ja tenen fulletons amb tota aquesta informació, però segurament es podria fer encara més rendible si s'organitzessin 'visites globals' i multitemàtiques per la capital de l'Anoia i l'entorn.