TORNAR

Article de Francesc Alcaraz: '8 Eines per millorar la productivitat empresarial'

Economista

Dijous, 9 desembre 2010. 01:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Quan fem referència a un compte d’explotació empresarial, només hi ha dues opcions per tal de millorar-la:
1. Augment dels ingressos, 2. Optimització de despeses. En un context com l’actual en que està costant molt augmentar el volum d’ingressos, una de les mesures que més estan aplicant la majoria d’empreses industrials és el de la cerca de l’eficàcia i l’eficiència en el desenvolupament de les funcions empresarials pròpies

Francesc Alcaraz

En aquest sentit, fa més de 8 anys que a FeedBackGround estem usant diferents metodologies i eines que ens permeten assolir xifres de millora de productivitat per sobre del 15%, en molts casos. Algunes d’aquestes eines són:

1. Six Sigma. Metodologia de millora de processos centrada en la reducció de la variabilitat del mateixos, aconseguint reduir o eliminar els defectes o errades en el lliurament d’un producte o servei. L’objectiu és assolir, 3,4 defectes per milió d’oportunitats. És l’evolució de mètodes de qualitat de finals de la segona guerra, i va ser introduït amb força per Motorola l’any 1982.

2. Lean Manufacturing. Filosofia de gestió basada en la reducció dels 7 tipus de “malbarataments”: sobreproducció, temps espera, transport, excés de processat, inventari, moviment i defectes, en productes manufacturats.

3. 8D. Mètode usat per a fer front i resoldre problemes de manera metòdica i disciplinada. Ideat i desenvolupat per la companyia Ford Motor a partir de l’any 1986.

4. 5S. Iniciat per Toyota els anys 60, és una metodologia que té com a objectiu assolir un lloc de treball més ben organitzat, més ordenat i més net de forma permanent per tal d’aconseguir major productivitat i un millor entorn de treball.

5. TOC (Theory of Constraints). Ideada pel Dr. Eliyahu Goldratt l’any 1984, és una metodologia, l’essència de la qual es basa en cinc punts seqüencials: 1. Identificar les restriccions del sistema; 2. Decidir com explotar-les; 3. Subordinar-ho tot a la decisió anterior; 4. Superar la restricció del sistema; 5. Si amb els passos anteriors no s’ha assolir l’èxit, tornar al punt 1.

6. Diagrama Ishikawa. Creat per en Kaoru Ishikawa l’any 1943, és un diagrama que mostra les causes de diferents actes. Molt útil en la definició del disseny d’un producte o en la prevenció de defectes de qualitat.

7. Poka Yoke. Introduït per Toyota els anys 60, és un sistema a prova d’errors per garantir la qualitat i la seguretat de qualsevol usuari de maquinària, procés o procediment.

8. KM (Gestió del Coneixement). Conjunt d’eines i metodologies que permeten captar i extreure tot el coneixement implícit (no escrit) de valor de dins de les organitzacions per tal de transformar-lo en actius de la companyia.

N’hi ha força més, però aquí he posat les que més estem aplicant des de FeedBackGround. En tot cas, és bo saber que cada empresa i àdhuc, cada procés, tenen la seva pròpia idiosincràsia i cal, per tant, adaptar-se a cada cas, mal que els conceptes siguin els mateixos.

Francesc Alcaraz Calvet

(Igualada, 1968)

Economista. Consultor de processos empresarials.

Soci-Director FeedBackground, s.l.


2 Comentaris

R

Rafael Adame

Sant Cugat del Vallès

14 de desembre 2010.09:59h

Respondre

Efectivament,
són totes molt bones alternatives per a millorar la productivitat. Permeten assolir resultats molt bons amb un bon procés d’implantació que inclogui l’acompanyament a les... Llegir més persones afectades, cosa que considero clau de l’èxit de l’eina.
Em consta que a FeedBackground teniu en compte, no només els aspectes tècnics i metodològics, sinó també els aspectes humans.

Gràcies per l’article.

Rafael Adame
www.coachingvalles.com

X

Xavier Polo

11 de desembre 2010.13:23h

Respondre

La productivitat és sempre un factor clau en qualsevol negoci, però encara ho és més en temps de crisi, on diferenciar-se de la competència és vital.

Per la meva feina, consultoria en Business... Llegir més Intelligence, possiblement la més important de totes és la gestió del coneixement (KM), ja que el nostre actiu principal són els nostres consultors i el seu ampli coneixement i experiència acumulats durant anys.

Però si tenir treballadors qualificats és important, també ho és ajudar-los a ser més productius, i una bona eina de KM permet compartir coneixements entre tots ells i trobar respostes a problemes més ràpidament, el que ens permet donar un millor servei als nostres clients i ser més productius.

Dintre del KM podem trobar diferents branques, la creació, la distribució, la representació, o fins i tot la de descobriment del coneixement, branca on oferim els nostres serveis, que consisteix a fer servir eines d’anàlisi de texts per trobar informació d’interès a documents i estructurar aquesta informació per a introduir-la a una base de dades.

Però no sempre necessitem un sistema molt complex de KM, i podem fer servir com a punt de partida un gestor documental, fins i tot de gratuïts com la solució open source Alfresco, per tal de començar a gestionar d’una manera fàcil el nostre coneixement.

Xavier Polo
NIB Solutions Consulting

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.