//Plugins sense CDN ?>

Edward de Bono ,líder mundial en creativitat i innovació és el creador del pensament lateral (Lateral Thinking). Ha publicat més de 73 llibres traduïts a 37 idiomes. És reconegut pel seu desenvolupament en les tècniques dels 'Sis barrets per pensar' (Six Thinking Tools). De Bono, distingeix entre pensament reactiu , el més habitual a occident, basat en l’argumentació per convèncer l’interlocutor i el creatiu, que es centra en la innovació, en crear propostes i generar valor.
Obrir la ment, ser creatius i buscar solucions alternatives als problemes són habilitats que, segons Edward de Bono, gargaritzen una millor educació i un desenvolupament social més igualitari. La tècnica dels sis barrets és una eina que permet desenvolupar el pensament creatiu. Es tracta de separar el pensament en sis categories, cada categoria és un 'barret per pensar' d’un color diferent amb els que poder orientar o redirigir pensaments, converses o reunions. El barret blanc és objectiu, representa informació i dades. El vermell és el barret de les emocions,permet expressar els sentiments que provoca el tema que s’està tractant. El barret negre expressa la crítica, la prudència, la lògica. El groc, en canvi, simbolitza l’optimisme, la lògica positiva, els beneficis. El verd ens el posem per buscar noves idees, expressa possibilitats, l’ús del pensament creatiu. I per últim el blau simbolitza el control i la gestió de cada procés de pensament, és el que marca quan hem de canviar de color.
Aquesta tècnica permet establir unes regles de joc que faciliten centrar-se en la consecució de reptes i no en la discussió entre les parts implicades en el projecte, entenent-se fàcilment com un joc neutral en el que pots canviar de barret sense ofendre a les persones involucrades. És legítim canviar de barret però cal comunicar-ho prèviament a la resta de participants: Ara parlaré amb el barret vermell 'Aquest projecte em motiva. Tinc la sensació que sortirà bé'. Fent-ho així aconseguim prendre distància i ens capacitem per diferenciar aspectes positius i negatius sobre un mateix concepte.
Ens han ensenyat a analitzar situacions, a reconèixer un element i elaborar una resposta però no és suficient, cal afegir el concepte disseny al nostre pensament. Dissenyar és unir, de manera que es crea valor, segons Edward de Bono.
El pensament creatiu no és un talent, és una habilitat que es pot aprendre si existeix la voluntat de fer-ho. Reforça les capacitats naturals de la persona afavorint la creativitat i la innovació, provocant una millora de la productivitat i dels beneficis. Una millor qualitat i servei no garanteixen l’èxit, la creativitat i la innovació són les sortides que ens poden portar cap a l’èxit sostenible.
| Josep Maria Quintana, cap de departement d'innovació i exportació del Grup Carles.. |