TORNAR

Del guix i la pissarra... a l’aula digital

Les escoles de l’Anoia van implantant, poc a poc, les noves tecnologies

Dilluns, 22 març 2010. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Sembla cosa del futur, imaginar-se cada alumne amb un netbook en una aula totalment digital. Però no passaran tants anys perquè això esdevingui realitat. El departament d’Educació està impulsant el projecte 1x1, que preveu dotar l’alumnat d’ordinadors ultraportàtils, col·locar pissarres digitals i xarxa local sense fils als centres i substituir progressivament els llibres en paper per llibres electrònics. A l’Anoia ja hi ha alguns centres que han començat a treballar amb aquestes noves tecnologies, encara que de moment són pocs. I hi ha també una empresa, Atlantic Devices, que es dedica a la distribució de tota mena d’equips per convertir l’aula analògica en l’aula digital.

Atlantic Devices a Expodidàctica

Jornades en un conservatori superior de música a Madrid

Una de les pissarres digitals a l'IES Pla de les Moreres

Des del Centre de Recursos Pedagògics de l’Anoia, Josep Anton Buil explica que algunes escoles i instituts de la comarca ja han començat a introduir la pissarra digital. Afirma que aquest és el primer pas per avançar cap a l’aula digital, però que és un procés que s’ha de fer de mica en mica. Així, molts centres encara prioritzen la compra d’ordinadors, acció bàsica per introduir les noves tecnologies a l’aula. Tot i que ja s’han ofert alguns cursos de formació, Buil diu que l’any vinent estan previstes més accions per introduir els docents al ventall de possibilitats que els ofereix la pissarra digital: sobretot, la interacció amb els alumnes.

A Vilanova, tres pissarres

Un dels centres anoiencs que més utilitzen les pissarres digitals és l’IES Pla de les Moreres, a Vilanova del Camí. En tenen tres, de tipus diferent, i ja s’utilitzen en les àrees d’informàtica, tecnologia i dibuix. Ricard Casellas, secretari del centre i responsable d’informàtica, explica que l’acollida entre els alumnes d’aquest nou dispositiu és molt bona. En veiem l’exemple en una de les classes de 2n de batxillerat, en què Casellas pot combinar l’explicació amb la projecció d’exemples que ha trobat a Internet. La pissarra amb què treballa és del tipus mòbil: una pissarra blanca amb un projector, i en un extrem un lector que llegeix el que el professor fa amb el punter. Així, a més, es pot utilitzar juntament amb els rotuladors convencionals per remarcar determinats exemples o escriure-hi al costat. De totes maneres, adverteix que s’han de buscar estratègies perquè els estudiants no es tornin ‘més passius’i deixin de prendre apunts, ja que aquests ara estan penjats a la xarxa del centre. A més de l’aposta per les pissarres electròniques, l’IES Pla de les Moreres s’ha presentat al projecte per tenir llibres digitals de cara al mes vinent, a 1r d’ESO.

Empresa pionera a l’Anoia

Precisament aquest tipus de pissarres ‘mòbils’ és un dels productes més destacables que distribueix l’empresa igualadina Atlantic Devices, que des de 1993 ha anat esdevenint un referent en la implantació i formació en les tecnologies per a l’aula interactiva a més a més de seguir activament en altres línies de negoci com la imatge digital i el control del color i la signatura digital. El director general, Isidre Prat, explica que aquest dispositiu de pissarra digital interactiva PDI es caracteritza per la seva versatilitat: la pissarra digital interactiva convencional és fixa, de gran volum i elevats costos d’instal·lació, mentre que el sistema ‘Mimio’ és lleuger, més econòmic i pot instal·lar-se en qualsevol superfície i fins i tot sobre la mateixa pissarraverda de guix.

Prat pensa que Catalunya, en general, és bastant capdavantera en la introducció de les noves tecnologies a l’aula, encara que a l’Anoia hi ha moltes diferències entre poblacions i àrees. A banda dels centres educatius de primària i secundària, que de moment són el seu principal mercat atès per una xarxa de distribuïdors de nivell nacional a Catalunya i Espanya, el director general d’Atlantic Devices afirma que s’hauria de fomentar l’ús de les tecnologies digitals en d’altres ensenyaments, com els idiomes, la música... Per això es mostra obert a col·laborar amb els diversos agents per tal d’aprofitar tots els avantatges que aquesta tecnologia ofereix: un enriquiment dels recursos pedagògics i fer que l’educació sigui bidireccional. Prova d’això són els convenis signats amb la UAB (departament de pedagogia aplicada i multimèdia) i la FECC (Fundació Escola Cristiana de Catalunya), entre altres.

A més de pissarres, Atlantic Devices també comercialitza tot un seguit d’altres dispositius necessaris per convertir les aules tradicional en aules digitals (càmeres de documents, projectors, microscopis digitals, armaris de seguretat i càrrega per als ordinadors i netbooks, així com sistemes per a la gestió dels equips de l’aula per part del professor). El director de l’empresa insisteix que, a banda de la distribució majorista d’aquests productes, la seva tasca es complementa amb un alt valor afegit en formació, suport i atenció personalitzada per acompanyar els docents en la introducció gradual i lleugera d’aquests sistemes digitals a l’aula.

A Expodidàctica

Aquest tipus de tecnologies han protagonitzat la darrera edició del saló Expodidàctica celebrat a Fira de Barcelona entre els dies 18 i 20 de març, paral·lelament al saló de l’ensenyament i també al congrés DIM que han dut a terme més de 500 professors i especialistes en Didàctica i Multimèdia en el mateix marc. Una novetat rellevant en aquesta edició ha estat la mostra AulaTAC que recull experiències de centres que ja treballen activament amb les tecnologies. Atlantic i MIMIO hi ha col·laborat cedint un espai de presentacions equipat amb els seus sistemes, on s’han fet un gran nombre de presentacions amb gran assistència de professors.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.