//Plugins sense CDN ?>






La multidisciplinarietat de les noves tecnologies és una evidència, i encara més entre les quatre parets d'una escola. Informació, recursos educatius, una finestra al món sense sortir de l'aula, però l'aprenentatge que se'n derivi, no depèn només de l'habilitat i de l'edat dels alumnes. Els recursos dels que disposa l'escola, la facilitat d'accés a les noves tecnologies que té cada família i l'aposta econòmica i material que faci l'administració, són determinants perquè un infant sigui més o menys hàbil davant dels nous aparells.
Els recursos que els mateixos infants treuen d'Internet, les pàgines que visiten, solen ser la del Club Super 3, cercar coses amb el Google, el Minijocs o l'Edu365, de la Generalitat, a banda dels aplicatius Clic que fan a l'aula.
Tenir o no tenir ordinador a casa
Al CEIP Marquès de la Pobla, de Capellades, la diferència entre un alumne que disposa d'ordinador a casa i un que no, és bastant considerable. La por davant l'orinador o l'habilitat per reconèixer icones són alguns dels detalls que els diferencien. El centre disposa, per 460 alumnes, de 14 ordinadors repartits en una aula, a la que accedeixen un cop a la setmana per complementar, a través d'internet, cd interactius o exercicis, el temari dels llibres.
"Els alumnes són bastant hàbils amb internet, jocs, el youtube o fins i tot descarregar documents - explica la professora de 2n de Cicle Mitjà - el que costa és que llegeixin i en discriminin el contingut".
Una de les mancances actuals del centre són els ordinadors, ja que l'administració, expliquen des del centre, està invertint molt en el nou cablejat que ha de permetre que tots els centres puguin tenir els millors serveis. La dotació de PCs, s'haurà d'esperar.
Més imatges
El reforç extraescolar: mecanografia, ofimàtica i escacs (!)
A l'Escola Mowgli, la majoria dels alumnes tenen ordinador a casa i el remenen sovint, sota la supervisió dels pares o al costat d'un germà més gran; aquests darrers on els més espavilats a l'hora de treballar amb 'ordinador, i alguns ja tenen adreça de correu electrònic o messenger. El director del centre, Jordi Rojas, explica que a banda dels ordinadors de l'aula d'informàtica, cada classe disposa d'un ordinador a cada classe, com a eina de consulta pels alumnes (o de racons pels més menuts) i pels mateixos professors. En total 35 ordinadors per 260 alumnes
A partir de 2n e primària, cada alumne disposa d'un carpeta on va emmagatzemant els diferents treballs que fa, per cada assignatura. Els de 3r i 4t utilitzen els recursos essencials, tecles ràpides, carpetes, buscador, el botó dret del ratolí, inserir imatges... els més grans, els de cicle superior, ja fan ús del power point per presentar treballs i els de 6è tenen una adreça de correu electrònic que els serveix com a vehicle de comunicació entre ells i amb el professor.
Una activitat paral·lela a l'escola i que dona molta seguretat als infants és l'extraescolar de mecanografia, que està al límit d'inscrits, també ofimàtica, i fins i tot en l'extraescolar d'escacs fan alguna partida per internet.
Més imatges
Un centre IATIC (integració avançada de les TIC)
El CEIP Joan Maragall és un dels 8 centres públics del projecte IATIC de la Generalitat, un projecte que va començar el 2004 i que vol fomentar, experimentar i avaluar la utilització intensiva i coordinada de les TIC a les diverses àrees curriculars i als diversos nivells educatius. Per aquest programa el Joan Maragall compta amb 208 ordinadors nous repartits en 3 aules d'informàtica, 5 ordinadors pel cicle superior, 4 pel mitjà, i 2 per cada aula de Cicle Inicial i parvulari. A més 4 canons de projecció amb dolby surround, tres canons mòbils, i 2 pantalles digitals interactives i tàctils. Són 636 alumnes.
A banda de les diverses aplicacions que fan tots els centres amb internet, ofimàtica, el Clic i les pàgines educatives de la Generalitat, les pantalles digitals tàctils, permeten que les classes que es fan amb elles, siguin molt dinàmiques, participatives i més entretingudes que estudiant sobre les pàgines d'un llibre. La possibilitat de memoritzar les activitats, els colors, els grafismes, les correccions... fan més àgil i més còmode tant per alumnes com per a professors, la matèria que es complementa amb aquest sistema.
Els suports en xarxa: l'escola a l'aparador
Pràcticament tos els centres educatius de la comarca disposen de pàgina web, un servei que de fa uns anys ençà, permet donar d'una manera diferent informació i publicitat del centre, però també serveix perquè les famílies estiguin al corrent de totes i cadascuna de les activitats que fan els infants. Un dels centres que té més actualitzat aquest sistema és el CEIP Vilademàger, de la Llacuna, on cada cicle (superior, mitjà i inicial) té el seu blog on els alumnes, amb l'ajuda dels professors, pengen les activitats, dibuixos i fotografies. Un centre escolar petit, de 65 alumnes, que forma part del ZER Serra d'Ancosa.