TORNAR

Les escoles que fan ús de l'uniforme asseguren que contribueix a equilibrar les diferències socioeconòmiques

Els directors del Mestral i del Monclar asseguren que els uniformes podrien adaptar-se als nous temps

Divendres, 1 abril 2011. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
A l’Anoia, la majoria de centres escolars i associacions de mares i pares són del parer que la uniformització dels alumnes en la forma de vestir no és un tema de rellevància dins del sistema educatiu i que es tracta d'una decisió que s'aplica en centres elitistes. Malgrat això, a l'Anoia hi ha centres que utilitzen l'uniforme i que el consideren una forma d'estandaritzar les condicions socioeconòmiques que existeixen dins la societat.

Els uniformes del Montclar en una imatge d'arxiu

Les escoles del Mestral i del Montclar fan ús de l'uniforme des de sempre, i els seus directors opinen que 'fonamentalment, la uniformitat en la roba és molt educativa, perquè equilibra i estandarditza les diverses realitats socials i econòmiques del nostre context', detalla Marçal Quintairos, director del Mestral, l'escola de nens.

Imma Molas, directora del Montclar, l'escola de nenes, conclou que en el centre poden veure les diferències d'utilitzar uniforme a no utilitzar-ne, ja que les noies de batxillerat i d'educació infantil no en duen. En aquest sentit, Molas valora positivament el fet que les noies de més de 16 anys ja no hagin de portar uniforme, perquè això 'permet donar més directrius sobre com cal anar vestit a classe', i és una manera d'ensenyar als alumnes que cada ocasió necessita d'un determinat tipus de vestimenta. No obstant, assegura que la majoria acaben anant uniformitzades ja que, tot seguint la moda, vesteixen de manera molt similar.

Els dos directors creuen que l'obligatorietat de portar uniforme comporta que cap alumne destaqui per sobre d'un altre, i que s'evitin possibles conflictes ja sigui per la competència en les marques que es vesteixen, o la humiliació en el vestir. Molas se sorprèn que 'la gent digui que és una decisió elitista, perquè em sembla que és al revés'.

Així també opina el president de l'AMPA del Mestral, Josep Vidal, que es refereix a l'avantatge econòmica que suposa l'uniforme. 'Els pares només ens hem de preocupar de comprar diversos jerseis i samarretes i es venen a moltes botigues'. A més, tal i com asseguren els directors, Vidal també emfatitza en que l'uniforme 'iguala els nens i evita la competitivitat'.

L'uniforme hauria de deixar enrere les diferències de gènere

El director de l'escola Mestral, afirma que, sens dubte, no hi hauria d'haver una diferència de gènere en els uniformes, i afegeix que s'hauria d'oferir la possibilitat d'escollir entre diversos uniformes, perquè cadascú pogués triar quin vol portar. Tot i així, sintetitza que, a les escoles del Mestral i del Montclar, són criteris consensuats de l'escola i l'AMPA els que defineixen les característiques de l'uniforme que s'utilitza en cada curs.

La directora del Montclar constata que 'les modes existeixen per canviar-les' i que, per tant, sí que es podrien actualitzar els uniformes. Molas creu que els actuals 'no són ni negatius ni positius; ens hem acostumat a ells, tot i que això no vulgui dir que no els puguem canviar mai'.


9 Comentaris

E

Eduard Soler

Igualada

2 d'abril 2011.23:15h

Respondre

Jo, quan tenia 16 anys era NO els uniformes i els rebutjava, ara tinc 25 anys i dic SI els uniformes.

He aprés moltes coses d’ells. Tal com diuen per ser més humil amb tema de la roba; per... Llegir més embrutar la roba epecifica, sigui de la feina o del cole; i la que trobo més imporant de totes és que crea grup, equip i això ningú m’ho negarà.

El 90% de la gent va amb uniformes. Els mecànics van blaus, els metges van blancs, els banquers van amb corbata, els pallassos amb perruca, els futbolistes amb els seus colors i roba... (podria estar una bona estona dient grup de gent que van amb uniformes fins i tot la moda que la societat ens ven. Tota o gairebé dels adolascents van igual, bé canvia el color de la roba però del mateix tipus...

Jo sóc escolta, scout, i la meva gent i jo em trobat que l’uniforme es nevessari pels motius que em dit abans i entre altres però em vist que amb dues camises de l’uniforme i un bordó (pal de fusta entre 1,50 mts i 1,80 mts) pots fer una llitera per transportar algun material o alguna persona que s’hagi fet mal i no pugui caminar. El nostre fulard amb les mides correctes (80X80X120cm) té unes 50 utilitats. La boina té més de 10 utilitats. El cinturó també té les seves utilitats.

Veient tot això la meva opinió sobre l’uniforme va canviar radicalment.

No barregem coses que si aquest centre és tal o qual. Cada família sap a on porta els seus petits i no tant petits.

Tampoc nego que l’uniforme d’aquests centres es pugui reciclar o fer alguna cosa diferent però no treieu l’uniforme.

Gràcies!!
;)

Sempre a punt!

R

Ramon

Igualada

2 d'abril 2011.10:59h

Respondre

Sobta que precisament les dues escoles que discriminen per gènere, apostin per què ”L’uniforme hauria de deixar enrere les diferències de gènere”. Quina gran contradicció!

E

Enric

1 d'abril 2011.19:46h

Respondre

Cal cercar lo practic, però veig que ningú parla de que ”l’uniforme” que quasi tots els alumnes duen és el pantaló texà....
i no oblidem que la major part dels dies de la setmana porten... Llegir més xandall,
que lógicament és per tots igual en cada escola, o sigui que ja van amb ”uniforme” quasi sempre.

El que cal potser és la bata com a mínim.
Però sempre el més important és l’educació i els coneixements, vaigin vestits com puguin, si entre els pares i mares + els professors treballem per inculcar els valors, no tindrà valor lo altre.
Però podriem pensar amb els cost del vestir, que també cal estalviar, per tant busquem lo pràctic i econòmic.

m

marcel bellúnia

1 d'abril 2011.18:10h

Respondre

Jo penso que si a l’escola s’hi va treballar, perquè no un ”uniforme” -quina paraula tant lletja- barat, senzill i assequible: una granota (mono) de treball. Serveix per tot. Per plàstica,... Llegir més per educació física -si va balder-, per asseure’s al sorral, per no fer diferències entre els escolars (inmigrants o no) que, segurament van a les escoles esmentades anteriorment, i amb la possibilitat, d’ara, de cara l’estiu de només portar roba interior,

Reflexione’m-hi.

M

MVS

1 d'abril 2011.15:43h

Respondre

Portem 20 anys amb els nens amb uniforme a l’escola i no us podeu imaginar les discussions que ens hem evitat cada matí. A més ens hem estalviat molts diners en comprar roba, ja que l’uniforme... Llegir més ens hi ha ajudat. Es cert, però, que els uniformes s’haurien d’adaptar a ser més pràctics. També es cert que quan arriben a casa es canvien de roba, però que no ho fan els que treballen als bancs i les caixes?
El fet de portar uniforme no veta la llibertat d’expressió. Tant si portes uniforme com si no, s’ha de respectar els demès, ( la teva llibertat acaba on comença la de l’altre) i per tant, es una questió d’educació (normalment s’apren a casa) el fet d’opinar sobre el què et sembla bé o malament.

o

octavi

1 d'abril 2011.14:55h

Respondre

Jo sóc del parer ”uniforme, no” però potser es podria buscar un terme mig, com per exemple la bata! Hi ha escoles on els nanos porten bata, és pràctic, no es taquen la roba de sota, i no... Llegir més genera conflictes. Jo voldria fer un incís en aquests conflictes socioeconòmics dels que parlem... realment els nens no ho pensen de la mateixa manera que ho pensem nosaltres. I crec que nosaltres hi donem una importància que no és l’adequada. Però ells, dins o no de la seva característica innocència i sinceritat, o crueltat en alguns casos, sí que fan diferències dins la classe entre els que porten roba de marca i els que no. Tan pot ser que en una classe passi que ”el pijo, el de la roba de marca, és el millor” com... ”deixem-lo de banda, té molta pasta i es fa el xulo”. Això podria ser una solució, encara que a la meva escola anàvem amb bata i els comentaris continuaven existint. La conclusió que en trec, és que aquest tema depèn més dels pares i l’educació que dónen als seus fills, que no pas de si porten bata, uniforme, roba de marca, o de mercat...

M

MONTSE

IGUALADA

1 d'abril 2011.10:30h

Respondre

Ahir ja esperava que sortissin els de l’opus a donar la seva opinió. Unica escola de l’Anoia on porten uniforme, on separen nens i nenes,... Com molt bé diu l’Ada els valors de les persones... Llegir més cal fomentar-los d’altra manera. . S’hauria de preguntar als alumnes si estan d’acord amb aquest sistema d’uniforme, jo crec que dirien que no, i si diguessin que si, la veritat em sorpendria moltisim, ja que, tots/totes quan surten de l’escola el primer que fan es posar-se roba de marca per anar a lluir-la entre la població.

A

A. Jover

1 d'abril 2011.08:52h

Respondre

Crec que posar com a exemple les escoles (masculina i femenina) de l’Opus per al tema dels uniformes no es gens vàlid, perquè precisament aquest tipus d’escoles no fomenten la llibertat... Llegir més d’expressió, atès que tot està supeditat a un ideari religiós tancat, que tots bé coneixem. Els valors de les persones cal fomentar-los d’altra manera i no vetant la manera de vestir.

J

Josefa Morón

IGUALADA

1 d'abril 2011.08:45h

Respondre

L’uniforme no pot equilibrar les diferències socioeconòmiques, com a molt les amaga les disfressa.

Si el nen Joan prové i conviu, en allò personal i familiar amb una situació socioeconòmica... Llegir més de classe mitjà-baixa: probablement fil únic o amb un sol germà i el nen Pere prové d’una família socioeconomica alta i normalment amb més germans... no hi ha cap uniforme que ho arrigle.

El professorat i la institució escolar pot fer en l’espai educatiu del centre un esforç per invisibilitzar les diferències , però aquestes es manifestaran de manera espontània de moltes maneres i dificultaran la relació dels alumnes fora del centre.

Un exemple,: els estudiants dels master d’empreneduria podríen anar amb ”uniforme” a les classes , o les reunions entre l’alcalde de la ciutat i els Consells de Disctricte ...tothom vestit igual.

Jo només li veig la utilitiat econòmica: menys despesa en roba i en el seu manteniment i cura. Aquesta és la part temptadora però amb el que amaga... millor ens quedem sense i podem gaudir d’un món escolar visualment més real.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.