//Plugins sense CDN ?>


Fruits Secs Torra va iniciar la seva activitat fa més de quaranta anys: el fundador de l’empresa va començar a comprar fruits secs i els venia als mercats de la zona. De mica en mica el negoci va anar creixent amb dues botigues pròpies, fins que finalment es va fer el pas cap a la producció. Així doncs, actualment a la planta de Jorba s’elaboren milers de productes amb un comú denominador: fruita seca i, també darrerament, dessecada. Tot plegat, sense utilitzar cap mena de conservant —i torrant algunes de les varietats a la manera tradicional: amb llenya— i garantint la frescor màxima dels productes, ja que s’elaboren i s’envasen diàriament.
Explica Jordi Torra que es dirigeixen a segments molt diversos del mercat: d’una banda hi ha l’hostaleria i la pastisseria i, de l’altra, la venda en supermercats —que significa la meitat del volum de negoci. La matèria primera els arriba de diverses procedències, sobretot dels Estats Units, l’Argentina, Xile, Turquia, Austràlia i Sud-Àfrica.
Mercat inestable
Com ha canviat el negoci, en els darrers anys? Jordi Torra apunta a la globalització extrema, que té repercussions substancials en l’empresa: ‘Abans Europa era el primer importador mundial de fruits secs, però des de fa un temps països asiàtics com l’Índia i sobretot la Xina han passat al davant. Fan tal volum de compres que el mercat és molt inestable: sovint et trobes que falta estoc i, sobretot, que els preus varien enormement d’un dia per l’altre’, explica. Aquest nou escenari repercuteix sobre el dia a dia de l’empresa, i també en els compradors: ‘Abans les comandes es feien sense ni preguntar el preu, i ara tothom ho pregunta i se n’assegura molt abans de comprar’, diu Torra.
Això, sumat a la crisi econòmica, fa que empreses com Fruits Secs Torra s’hagin de replantejar constantment. En el seu cas, s’ha optat per tres línies bàsiques: ‘D’una banda, intentem tenir tots els productes existents i elaborar-los de totes les maneres possibles, a demanda del client i adaptant-nos al màxim a les seves necessitats; de l’altra, hem reforçat molt el departament de vendes, hi hem dedicat molts esforços’, explica el gerent. Sembla que les accions han donat resultat, ja que Fruits Secs Torra ha tancat el 2010 amb un augment de vendes i a més té plans per ampliar la planta de producció ben aviat. ‘El consum ha baixat, perquè els nostres no són uns productes de primera necessitat, però ho hem intentat pal·liar amb nous clients’, diu el responsable de l’empresa.
Un clúster agroalimentari
Però Jordi Torra ens parla encara d’un altra idea: Han impulsat, juntament amb altres empreses igualadines i de zones properes (com Vilafranca, o la comarca del Bages), la creació d’un clúster d’empreses agroalimentàries. Són empreses que treballen amb productes diferents, però que tenen la intenció d’unir esforços i aprofitar l’estructura de cada una per poder sortir a l’exterior. Torra explica que s’està treballant en la idea i que ja s’han fet diverses reunions, ‘ja que aquesta és l’única via si volem obrir nous mercats; les empreses mitjanes i petites no podem plantejar-nos de sortir soles, però sí que podem treballar conjuntament. A més, és una experiència molt enriquidora’, afirma. Segons el gerent de Fruits Secs Torra, tot i que aquí no hi ha una excessiva tradició en la creació de clústers, la crisi ha propiciat aquest clima de col·laboració i de treball en equip.