Dimarts, 11/12/2018
976 lectures

TORNEM-HI AMB EL POLÍGON DE CAN MORERA!

Hi ha una obsessió en la classe política de la comarca, que es va repetint al llarg del temps (en certes èpoques amb més virulència i en altres moments d’una forma més somorta, però és una obsessió sempre viva), que consisteix a voler urbanitzar els terrenys de can Morera (i voltants) i convertir aquella plana agrícola sota les Malloles en un enorme polígon industrial.

L’operació urbanística s’ha volgut disfressar de diverses maneres, el caramel s’ha volgut embolicar amb cel·lofanes vistoses per tal de vendre’l com a producte de primera necessitat, s’han buscat pretextos, aliances, socis i partenaires per dibuixar plans de futur sempre penjant d’aquest polígon que ens havia de treure de l’endarreriment i la misèria.

Una altra constant és que les operacions i els moviments a l’entorn d’aquest projecte sempre s’han fet als despatxos, amb escassa informació pública, sota l’empara de criteris tècnics i estratègics que el comú dels mortals no podem ser capaços de capir, però sempre amb un fort component especulatiu, que sí que entenem bé. I sempre, sempre, la necessitat de disposar de terrenys aptes per acollir la indústria i fer que la Conca pugui “pujar al tren del futur” o “aprofitar les oportunitats” o  “assegurar la seva viabilitat”. Naturalment, aquell qui qüestiona, s’oposa o demana més informació sobre el projecte és un carcamal, un neorural o un boig que per salvar quatre rostolls negarà el pa als nostres fills.

Al llarg del temps –i parlo de memòria– s’ha parlat de la Nissan, de la Zona Franca, d’un ambiciós projecte ferroviari, d’un centre logístic de primer nivell lligat a un aeroport corporatiu, però també hi hauria pogut cabre una presó, Silicon Valley o el que fos... perquè l’obsessió era poder urbanitzar aquells terrenys.

Novament, doncs, obsessivament, doncs, ha tornat a aparèixer l’espantall del polígon de can Morera. I una colla de gent que no ho veiem clar i ens preguntem:

1-Quants polígons tenim a la Conca l’Òdena que tenen parcel·les buides o que tots ells estan absolutament buits? Quants metres quadrats de terreny industrial queden per ocupar?

2-Quina demanda real (insisteixo, real) hi ha d’empreses que vulguin instal·lar-se a la comarca i que a hores d’ara no ho hagin pogut fer per manca de terrenys?

3-Qui em fa creure a mi que si s’urbanitzen les hectàrees del pretès polígon de can Morera, aleshores sí que s’ompliran? I que ara, amb el que tenim al mercat a disposició no hi ha manera que vinguin?

4-Quants llocs de treball real es crearan? Si el futur és logístic, com agrada dir per aquí, voleu dir que ens convé malbaratar paisatge i terres planes agrícoles per posar-hi magatzems robotitzats, trànsit de camions i furgonetes i poc valor afegit?

5-Nego el progrés, la industrialització, el futur? No. Quan vegi plens tots els polígons actuals, amb empreses punteres, en expansió, actives, demanant més terreny per créixer, aleshores fem més polígons (i pensem-los bé entre tots allà on els volem posar i com han de ser), però mentrestant, no veig per enlloc la necessitat que tant obsessiona –no sé per què– els polítics d’aquesta comarca.

Si voleu més arguments, llegiu l’article de l’Alfons Recio aparegut en aquest mateix diari setmanes enrere. És definitiu!

Altres articles de Jaume Farrés

1 Comentaris

A

Antoni

Igualada

19 de desembre 2018.09:40h

Respondre

Crec que quan es vol urbanitzar can Morera, i es diu que es necessiten més hectàrees, és que tot i que és evident que hi ha sòl industrial disponible, no n’hi ha per exemple per a grans... Llegir més operadors logístics, que necessiten grans parcel.les de terrenys. Per tant, per a un determinat tipus d’indústria, a la nostra comarca no hi ha sòl disponible. És evident que per a altres, si.
Si convé o no malbaratar paisatge per al sector logístic? Doncs no ho sé. En tot cas, aquest sector, a algun lloc o altre anirà. I és evident que no és intensiu en mà d’obra, però la indústria cada dia més és menys intensiva en mà d’obra, però la robotització també genera necessitat de serveis d’alt valor afegit.
Normalment la indústria intensiva en mà d’obra té mal futur, i potser tampoc és convenient, en el sentit, que té un nivell salarial més baix, i per tant, a la llarga, i degut al progrès tecnològic, amb més tendència a crear atur.

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.