Divendres, 2/1/2015
1702 lectures

Elon Musk: l'epopeia

Pels qui no hàgiu sentit mai aquest nom, Elon Musk vol dir, com a mínim: Paypal, Tesla Motors i Space X.

Quasi tothom sap què és Paypal o n'ha sentit a parlar com a plataforma de pagament segur per a operacions online. No tants els qui coneixen la fabricant de vehicles elèctrics Tesla Motors, i encara menys els qui han sentit a parlar de Space X com l'empresa que ha substituït la tecnologia dels "shuttles" o  transbordadors espacials de la NASA, per posar satèl·lits a l'espai o per al lliurament de càrrega a l'Estació Espacial Internacional gràcies a un sistema econòmicament molt més eficient de coets reutilitzables anomenats "Falcon".

Tinc una veueta interna que acostuma a prevenir-me en contra dels oracles, aquells que assumeixen el paper de donar veu a les deïtats, i per extensió contra els anomenats "visionaris" -sinònim eufemístic  de Somiador, il·luminat, il·lús o utòpic-  La veueta em recorda que sovint els grans projectes són escenaris de cartó pedra, soufflés condemnats a desinflar-se, quan no pura bogeria. La punyetera veu de l'experiència s'angoixa quan alguna cosa surt fora de la mediocritat. Li agrada cridar: no t'entusiasmis i no et decebràs!

Però al mateix temps els herois i l'èpica associada han estat des de l'origen dels temps font de motivació individual i grupal. Els busquem per posar-los com a referent, comentar les seves gestes, per intentar emular-los;  els voldríem conèixer, tocar-los per confirmar que existeixen de veritat. Si ells ho poden fer, ¿quí sap si potser algun dia també nosaltres? Si són del nostre col·lectiu (Ciutat, país, idioma, equip....) ens representen, hi ha un bocí de nosaltres en ells que ens permet fer nostres les victòries. Som hereus dels seus mèrits.  Els herois d'avui,  -tret dels de ficció, fabricats als estudis de cinema i televisió o pels autors de còmics i literatura-  són essencialment esportistes. Qui marca més gols, fa més cistelles, condueix més ràpid o corre més lluny... les seves gestes són les més conegudes, comentades i envejades.

Tanmateix hi ha una altra mena d'heroi, menys popular, i sovint amb una influència sobre les nostres vides aclaparadora. Són emprenedors, mestres de la innovació, amb la capacitat i tenacitat de convertir en realitat allò que la majoria sols veuríem possible en els nostres somnis més extravagants. Steve Jobs(Apple),  Zuckerberg (Facebook), Larry Page(Google), per citar només tres noms, a més de donar feina -directament o indirecta- a milions de persones, han transformat la nostra realitat recent amb un abast gairebé incomparable en tots els temps.

Doncs a l'Olimp d'aquests semidéus, hi pertany també Elon Musk, un home que va camí d' empetitir les gestes dels qui he anomenat abans i de merèixer que la seva epopeia sigui cantada pels segles dels segles.

Llicenciat en físiques i també en econòmiques, aquest sud-africà de només 43 anys, actualment als Estats Units, se l'anomena "Iron Man" per comparança amb el famós personatge de Marvel, Tony Stark (Interpretat al cinema per Robert Downey Jr.) Industrial, inventor, multimilionari.  

Abans dels 10 anys en Musk va aprendre programació de manera autodidacta i amb 12 va fabricar i vendre el seu primer video-joc anomenat "Blastar".  A l' institut va fundar "Zip2", una mena de pàgines grogues online, que es va vendre als 28 anys per 307 milions de dòlars.  Diners que invertí per crear PayPal, la coneguda empresa de pagaments online, que més tard també va vendre per 1.500 milions de dòlars.

En lloc de dedicar-se a viure com un maharajà -que és el que jo hauria fet- va decidir posar-se a canviar el món fundant "Tesla Motors", una empresa que fabrica cotxes 100% elèctrics i construeix estacions de recàrrega gratuïta que capten l'energia solar per tots els Estats Units, i ha començat a fer-ho també a Europa i Àsia. El setembre passat va tancar un acord amb l'Estat de Nevada per construir una "Gigafactoria" on preveu ocupar 6.500 persones, dedicada exclusivament a la investigació i fabricació de bateries amb més capacitat, durabilitat i velocitat  de recàrrega que aplicarà a tots els àmbits on es requereixi emmagatzemament d'energia. L'última generació de vehicles, ja surt a 35.000 dòlars  la unitat, i a més de disposar d'Internet, sistema de navegació GPS i d'enormes pantalles tàctils de sèrie, accelera de 0 a 100 en 3.5 segons sense fer soroll.

Paral·lelament, va crear una empresa de tecnologia espacial -SpaceX- amb la finalitat d'abaratir costos en el transport espacial amb coets recuperables. Finalitat que va assolir l'any 2008, permetent-li obtenir un contracte amb el govern americà per substituir els transbordadors espacials en portar satèl·lits, material i persones a l'espai (evitant pels pèls la fallida -tot sigui dit-). La tecnologia de recuperació funciona i cada cop és més precisa i eficient.

Ara, SpaceX treballa en la creació d' una xarxa de micro-satèl·lits amb l'objectiu de proporcionar Internet low cost a tot el planeta. S'espera l'anunci oficial dins els primers mesos de 2015.

Es comenta que la seva ambició és desenvolupar la tecnologia que permeti colonitzar Mart, i també que ha cedit gratuïtament un projecte per transportar persones de manera ultra ràpida i barata de Sant Francisco a Los Angeles per tubs de buit.  Si fos futbolista la gent diria:  Quí sap on arribarà? és tan jove i té tant potencial!

Altres articles de Joan Santiago Bellmunt

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.