//Plugins sense CDN ?>
Hi ha una entitat de nom Casa Nostra Casa Vostra que a mi en el primer en què em fa pensar és en aquella estrofa de la cançó del Sisa que diu A casa meva és casa vostra si és que hi ha casa d'algú. És bonic evocar records d'anys enrere, però anem al gra.
Aquesta organització té una campanya engegada amb el títol #BaltasarDeVeritat que reclama als ajuntaments i comissions de festes organitzadores que no pintin més reis de negre perquè és una pràctica colonialista i racista. A mi em sembla molt bé que si es té a mà a una persona adequada d'aquesta raça no cal pintar-ne a un que no ho és, convertint-lo en un negre fake, però, d'aquí que sigui una pràctica colonialista i racista... n'hi ha un bon tros.
Si comencem pel començament, aquesta és una llegenda que arrenca amb una història del segle I, i com totes les llegendes ha donat molts tombs, fins a convertir-se en una festa popular, on els "Reis" reparteixen joguines a la canalla que "s'ha portat bé" o en termes més infantils "han fet bondat". Es fa en pocs llocs del món. Fins on jo sé només a la península Ibèrica i en alguns llocs d'Amèrdica del Sud. Pels anglosaxons els Reis són the Wise Men, els homes savis, i a Itàlia tenen la Befana, una mena de bruixa lletja i plena de berrugues que reparteix llaminadures. La resta tiren de Santa Claus per Nadal.
Els Reis, a Igualada, estan documentats des de fa 123 anys. Dels primers 45 no en puc parlar perquè no hi era, però dels 78 següents sí, i puc dir (perquè m'hi fixo) que la població negra és molt recent a la nostra ciutat. Solució: com que no tenim negres pintem blancs. Al final estem fent una representació, com tantes vegades amb tantes coses, especialment per fer contents als infants. Als Pastorets al dimoni el pintaven vermellosos perquè no disposaven a ningú de la "raça infernal". Com dic al principi, si tenim a mà una persona negra, fantàstic, però no siguem obtusos i li busquem tres peus al gat, perquè això no s'acaba aquí.
Per exemple a Igualada la nit de Reis surten al carrer a repartir joguines uns 1.000 patges, poca conya, la majoria "servidors" del rei Baltasar, el negre. Que fem? El Rei autèntic i els patges falsos? Perquè set o vuit-cents joves negrets no rec que els trobem a Igualada. I no he acabat. I Gaspar, el rei ros que no se sap massa bé de quina raça és? "Xino"? Treballador d'un tot a cent xinès? Em sembla que si tirem per aquest camí, prendem mal. Penso que els responsables de Casa Nostra Casa Vostra han de ser això, responsables i haurien de ser molt curosos i no utilitzar les paraules colonialista i racista en va, com el primer manament de la dita llei de déu. Siguem pràctics; els catalans ho hem sigut quasi sempre i no muntem un pollastre per una bestiesa, i sobretot, sobretot no utilitzem la paraula racista per una bajanada.
La notícia del diari "Girona tindrà un rei negre sense pintar per primera vegada" em sembla una autèntica collonada.
Senyor, diria que el seu intel·lecte no ha detectat que estem a 2019. Si prefereix viure en el passat, quedi-s’hi còmodament discutint sobre si les dones han de ser o no patgesses. Segur que li... Llegir més va semblar un ”conyàs” deixar-les participar.
Els temps canvien, i ens adonem de coses que fa 123 anys que fem malament. Abandoni els privilegis i faci un exercici de mirar el seu entorn.
Igualada
17 de gener 2019.01:14h
He trobat patètiques les teves suposicions. Naturalment desconeixes la meva opinió en la polèmica (vella) de les patgesses, doncs no la vaig fer públia. Amb quin dret fas suposicions en nom meu?... Llegir més Amb coneixes? Jo a tu no et puc reconèixer perquè amagues els teus cognoms, i de Mireies n’hi ha una pila. I per cert, de quins priviolegis parles? Acabo: això dels ”intel·lectes detectant” ho he trobat com a mínim una imatge curiosa.
És que es veu que hi ha gent que es pensa que la història, la vida en definitiva, comença a partir d’ells. D’on venim i com hem arribat fins aquí els importa un rave i, per tant, s’ha de... Llegir més cremar tot.
Igualada
17 de gener 2019.01:20h
RO, em sento incapaç d’entendre el teu comentari, ni lo del rave ni lo de cremar-ho tot. Em sap greu.
Si dir blanc al blanc, dir negre al que es negre, dir xinès al que es xinès, es racista; pregunto con hem de dir que una persona es blanca, que es negre o que es xinesa?
Hola Josep Maria,
He trobat interessant el teu article , tot i que no el comparteixo , per una banda i per una qüestió de respecte, penso que les persones blanques que no patim discriminació... Llegir més pel nostre color de pell hem de ser curosos en la nostra opinió sobre el que és racisme o no ho és, de la mateixa manera que els homes hem de ser cursos en qualficar si una cosa és masclista o no perquè no patim en pròpia pell la discriminació de gènere.
Ja m’imagino que hauràs contactat amb casa notra, casa vostra amb sos racisme o amb ambhin per saber per quins motius fan aquesta reflexió, i suposo que t’hauràs intentat posar a la pell de persones que han patit discriminació racional a través del seu testimoni abans d’escriure aquest article .
Dit això .. al teu article parles de ”joves negrets” ... suposo que saps que usar un diminitiu amb l’objectiu d’infantilitzar una persona que ja no és un infant , és ridiculitzar-la , fixa’t que parles de pintar blancs, però no de pintar joves blanquets , en canvi ... si que parles de trobar joves negrets. Aquesta trampa del llenguatge que tenim tan intereriotzat denota el racisme que , molts cops de forma inconcient i no volguda , tenim dins.
Dit això i com solució al pràctica al problema que planteges , si jo fos d’Igualada proposaria que el rei negre fos negre, i si no tenim sufients patges negres doncs fossin blancs, d’aquesta manera donariem un exemple als nens que negres i blancs treballem junts d’igual a igual com a persones que som , indepedentment del nostre color.
Salutacions,
Roger.
Igualada
29 de desembre 2018.13:51h
Hola Roger, com tu, només comparteixo part del que em dius. Sí, he contactat amb Casa Nostra Casa Vostra, els vaig convidar a venir a igualada i han passat olímpicament de mi. La paraula negrets... Llegir més està escrita amb tot el respecte, de la mateixa manera que tracto amb diminutius als meus néts, i això de fer sortir a la cavalcada (no sé si coneixes la d’Igualada) amb 1.000 patges, quasi tots blancs, o sigui amb el rei Baltassar sense servidors....
Però com que veig que el tema t’interessa, aquesta qüestió la tinc ampliada al meu blog, que et convido a llegir:
http://blocdenkbrota.blogspot.com/2018/12/cavalcada-dels-reis.html
No t’ha quedat gens racista lo de ”Treballador d’un tot a cent xinès”... Amb una mica més de respecte i empatia, viuriem millor tots plegats. En canvi, hi ha qui prefereix indignar-se... Llegir més perquè algú diu que, a dia d’avui, no té sentit pintar de negre a una persona blanca. Racisme.
Si els Reis i els patges van sense pintar,son facilment identificables, la qual cosa fa que les criatures els reconeguin. El que es tracte es que no els reconeguin. El meu fill, que es blanc, va anar... Llegir més de patge negre i em va costar identificar-lo. Una altre experiència; a Tous van anar els patges, tots negres, a casa del meu fill, i una patgessa va estar callada tota l’estona; si hagués parlat els nets l’haurien identificat. A mi em sembla que als blancs se’ls ha de pintar de negre i els negres, si n’hi han, se’la ha de pintar de blanc.
En quant al racisme es un altre tema,es el tema del dia a dia i no el de la festa dels Reis Mags.
Igualada
29 de desembre 2018.13:52h
Absolutament d’acord.
Crec que s’ha anat de mare tot aquest debat. Qui vulgui ser present a qualsevol de les representacions de la cavalcada de reis ha de tenir la possibilitat de fer-ho. Independentment del color de la... Llegir més pell. A partir d’aquí recordeu que estem fent una representació i els protagonistes es poden pintar com vulguin o no. Hi ha disfresses i es fa unba representació. Crec que es pot obrir el debat, i caldria, per fer canvis graduals en la cavalcada, però, no forçar que la representació sigui de ser una representació. En una obra de teatre tothom fa el seu paper i és això, un paper. Cal respectar a tothom i potser ara es podria obrir el debat de quines diferents maneres es poden representar els diferents personatges. No cal que hi hagi tan sols 3 personatges diferents... és moment de poder representar a tothom. Aprofitem aquest debat per enriquir la festa.
Em fan certa gràcia tots els motius que es donen per justificar que no es proposi fer de Baltasar a una persona de pell fosca, escudant-vos en la tradició i les fal·làcies.
En el fons, tota... Llegir més Igualada (o si més no, tothom qui és una mica avispat) sap la mafia que és la comissió de reis d’Igualada i tot l’elitisme que s’amaga darrere dels qui fan d’algun dels 3 Reis.
Potser és que a Girona fer de Rei Mag no és un privilegi només dels empresaris, però a la nostra estimada Igualada convergent ja ens coneixem de quin peu calcem.
Espero i desitjo que allò que sempre anomenem ”festa popular” algun dia ho poguem dir sense que se’ns escapi el riure per sota el nas...
Igualada
29 de desembre 2018.14:00h
Només et vull dir que pel fet d’utilitzar la paraula màfia, no m’interessa polemitzar amb tu. Suposo que saps el significat de la paraula, però per si no...
DIEC 2 p ext Associació de... Llegir més caràcter criminal que fa servir mètodes de repressió i d’intimidació en defensa d’interessos privats i que es manté gràcies a la por i als prejudicis de la població.
Llegeix bé, criminal, hi ciu criminal
I vostè també hauria de revisar el seu vocabulari en tant que aquest mai és neutre. Les paraules tenen un pes i, molt ens pesi, una ideologia al darrere. Si exigim responsabilitats als altres... Llegir més també hauríem de revisar-nos a nosaltres mateixos. Parlar de ”raça”, de ”negrets”, de ”xinos” i equiparar la diversitat humana a la diversitat d’éssers mitològics (la ”raça infernal” a la que vostè es refereix) a l’any 2018 em sembla, si més no, preocupant.
josep Maria, que hi diguis la teva en aquest debat està molt bé. Però cal pensar que vostè ho diu des dels teus privilegis (home, cis, blanc...)... i que difícilment pots entendre què suposa el... Llegir més racisme des de la posició privilegiada. Amb això no dic que vostè no pugui opinar, però que hauria de ser conscient que les teves opinions es fan sempre des d’una posició de poder. M’agradaria que en aquest mitjà hi hagués gent racialitzada que també pugués opniar. Desgraciadament, com pots veure al llistat d’opinadors no n’hi ha. Això ja és sintonàtic de qui té altaveus (i privilegis) i de qui no.
Racisme a banda, a la Festa dels Reis cal una reformulació total i que es questioni l’elitisme, el ra(n)cisme i el masclisme.
Igualada
29 de desembre 2018.14:18h
Ja em perdonaràs, però a la teva rèplica fas servir dos mots que, un no l’acabo d’entendre del tot ”racialitzat”. No el trobo al diccionari i no sé ”cap a on tira”, i l’altra... Llegir més ”cis” que sembla un acrònim, però no crec que et refereixis al Centro de Investigaciones Sociológicas. Si m’ho aclareixes t’ho agrairé i podré entendre els teus raonaments.
Al marge d’això, em sembla que a aquesta secció del diari hi pot escriure tothom amb llibertat; justament és un altaveu públic i gratuir.
Òdena
9 de gener 2019.09:09h
Hola, soc una altra Ramona Vila.
La Festa de Reis és màgica i d’això es tracta de la magia d’una nit que any rera any els grans també esperem com criatures.
Que perduri la... Llegir més magia!!!
Josep Maria,
A mi la festa dels Reis d’Igualada em crea un cert ”yuyu”. No l’acabo d’entendre.
Això de les races és realment una ”collonada”, tens raó.
Mira quantes... Llegir més n’anomenaven al segle XIX, fa quatre dies: bosquimano, negro, negritos, esquimal, mongoloide, polinesio, xantocroide, australoide, melanocroide...
Ara només n’hi ha dues: nosaltres i els altres..
Tú que ets savi (i no és conya) fes una reflexió sobre què hem de fer amb tot aquest batibull.
Oscar
24 de desembre 2018.16:07h
Òscar, jo de savi res, més aviat alguns em tenen per eixelebrat, però tornant al tema. Per a mi (que no sóc creient ni de la religió bona) la festa dels Reis és una tradició amb el valor... Llegir més afegit de que és una tradició que fa feliç a la canalla, i jo que tinc fills (que naturalment van ser petits) i ara una pila de néts encara m’emociono davant aquest costum tan arrelat a Igualada. No vaig més enllà, però sí que em molesta que persones que s’han informat amb el cul parlin de colonialisme i racisme tan alegrement. Així de senzill.
Marc Bisbal Fillat
Igualada
17 de gener 2019.13:49h
A tothom qui està en contra de pintar als participants de la Festa dels Reis d’Igualada: quines opcions plantegeu?
Els pintem d’un altre color? No seria racista, supremacista o senzillament... Llegir més ridícul dir que les persones de l’Orient son, per exemple blaves? No estaria igual de malament?
Acabem amb la Festa perquè alguns creuen que es racista? La Festa dels Reis data del 1899, son molts anys de Festa i a mi no em sembla que hagin propiciat que la ciutat sigui especialment racista, realment la Festa inculca el racisme a les nenes i els nens?
Reduïm el nombre de patges al nombre de persones negres disponibles i disposades per a fer-ho? Quantes serien aquelles que parlin la llengua correctament per visitar els nens i nenes i que coneguin la Festa per fer el seu paper de forma competent? M’atreviria a dir que no arribarien a la cinquantena.
Gràcies
Josep M Ribaudi Marti
Igualada
18 de gener 2019.22:50h
Has fet una pregunta molt adient. Crec que d’opció diferent a pintar de negre no n’he llegit cap de solvent. I et veig optimista amb la quantitat de negres que podríem trobar. El detractors a... Llegir més aquest model de festa són conscients que la majoria de negres african són de creences animistas? Estarien d’acord a col·laborar en una festa d’arrels cristianes o primere els hauríem de convertir? No oblidem que fins i tot els que no som creient sabem l’origen de la festa. A veure si algú em contesta que fem amb els del cantó de Melcior i Gaspar. No siguem racistes per omisió, com ho és el despreci. Parlem de tots sense embuts.