Immanuel Kant i el patge Faruk: una insospitada controvèrsia

En aquesta foto de l’amic Pau Corcelles (gràcies! Ça!) hi podem veure el patge Faruk, un vell amic de les igualadines i dels igualadins (la correcció política em mata, així que faré un Anna Gabriel i a partir d’ara m’adreçaré a la lectora —com ja és tradició en aquesta secció— en femení). De moment, només esmentar que no respecta el pas de vianants de la seva esquerra, i jo hi veig gent, i que no porta el cinturó de seguretat (perquè després sigui ell qui decideixi qui es porta bé i qui no…). I ja no parlem de la ITV del cotxe. Però anem per feina (no com ell, que només treballa un cop l’any).

Nenes nervioses, mares inquietes, gent corrent pel carrer (perdó, ara d’això en diuen running). I el llibre blanc del patge preparat per anotar totes les nenes que s’han portat correctament. «I si em porto bé, què em regalaran? I no em portaran res, si m’he portat malament?», es pregunten xiuxiuejant de tremolor les criatures, més angoixades que Kierkegaard i Ingmar Bergman el dia del Judici Final.

Kant, home poc conegut a l’Anoia, es tiraria de la perruca en sentir aitals preguntes. Kant, home poc conegut en general (respireu, anoienques, que tampoco estamos tan mal), no hi creia, en morals heterònomes. M’explico.

Per autonomia de la moral (en alemany, die Autonomie des Willens; sí, cal dir-ho en alemany, que és la llengua dels filòsofs seriosos, no com el Merlí) Kant entenia la independència de la voluntat respecte de tot allò que no és la seva pròpia autodeterminació. Això pot sonar estrany per a la lectora poc versada en filosofia, però és allò que portem dient les catalanes des de no sé quantes Diades: el traginat dret a decidir.

A la Fonamentació de la metafísica dels costums, Kant ve a dir que cal actuar de manera que la nostra pròpia llei moral sigui universalitzable. Només així es pot parlar de dignitat. Cal actuar correctament perquè és la llei, perquè nosaltres autònomament així ho decidim (estic resumint massa, crec). En síntesi, cal ser moralment autònomes per exercir la nostra llibertat (die Freiheit; sí, vet aquí que ho he tornat a dir en alemany).

Kant diria que actuar de manera moralment heterònoma és actuar per un objecte de desig (das objekt einer Begierde; no tinc remei…). Però aquest obrar és moralment reprovable, car no actuem lliurement, sinó per aconseguir quelcom que desitgem. La fórmula fes A, si vols B no és actuar amb llibertat ni és educar en la responsabilitat dels propis actes. Per tant, cal actuar bé sense compensació, sense demanar res a canvi. Les nenes han d’actuar bé perquè sí, no per aconseguir res. Això és una ciutadana responsable. La nostra voluntat s’ha d’autodeterminar en cada acció, en cada gest, en cada moviment. Altrament, què passa si no tinc B, que aleshores no haig de fer A? És aquesta una nena ben educada? Actuem bé, en conseqüència, per imperatiu categòric, no per convèncer un patge.

Sé que ara mateix estic al llibre negre d’en Faruk —i de moltes igualadines—, però ho arreglarem amistosament ell i jo. Total, si la CUP i Junts pel Sí s’han posat d’acord, crec que encara sóc a temps de parlar del tema amb el patge; amb el Puigdemont de testimoni, si és menester.

La llibertat, quina cosa! No és això el que reclamem les catalanes? No és d’autodeterminació del que estem parlant? Acceptem ser un poble que reclama exercir l’autodeterminació mentre actuem de manera heterònoma en el nostre dia a dia? Oi que no cal que actuem heterònomament per convèncer ningú? Canvieu el nom de Faruk per Felip VI i potser tot quedarà més clar. Doncs això. Malament anem quan actuem bé per acontentar les altres, siguin les mares, en Faruk o la monarquia borbònica. Més Kant i menys Faruk, amb perdó de les criatures.

8 Comentaris

E

Esteve

Igualada

14 de gener 2016.14:25h

Respondre

Kant? A Igualada? No m’ho puc creure: cada vegada en sento a parlar més d’aquest senyor!

Ironies a part: felicitats per l’article, que m’ha agradat prou. Ja era hora que les veus... Llegir més ”desidents” vegin en la cavalcada d’Igualada una representació humillant d’una necessària epifania.

B

BC

Igualada

13 de gener 2016.14:03h

Respondre

Hi ha un error bastant greu que inhabilita gran part de l’argument d’aquest article. Fer servir el femení no és adreçar-se a ”la lectora”, és adreçar-se a ”la persona”. El llenguatge... Llegir més feminista, -molt ben utilitzat per la CUP, no només per Anna Gabriel, també per Baños i abans pel David Fernándes- és inclusiu i no té voluntat d’exclusió, tot el contrari. S’adrecen tots ells a les persones, per això fan servir ”la” o ”les”.

B

BC

Igualada

13 de gener 2016.15:13h

Corregeixo: L’error de l’autor no forçosament inhabilita el seu argument. Però sí fa difícil concentrar-se en entendre l’article, li treu qualitat, desconcentra. Però ànims, que totes... Llegir més n’aprenem (les persones), fins i tot les que preferim l’ironia abans que correcció política per se. Això és la ciutadania responsable.

(I ja que estem en correccions: Fernàndez, amb z).

F

Froilan

Igualada

14 de gener 2016.16:59h

Perquè el femení vol dir les persones?
Per mi el masculí no és mal usat perquè també pot fer referència a els humans, els éssers humans, .... etc

B

BC

Igualada

18 de gener 2016.23:35h

Doncs pq ”la” i ”les” són pronoms que en els tipus de discursos que se cita en aquest article fan referència a ”persones”, (nom, femení, plural), i en la majoria de casos (si no en... Llegir més tota), en algun moment queda explícit que es refereixen a les persones. En cada text/discurs d’hauria de veure a quin sustantiu substitueix el masculí. Si en un discurs/text l’autor es referís als humans, però no he tingut mai la sort de sentir-ne/llegir-ne cap dirigit específicament i explícita als éssers humans o a els humans (és a dir que contingui la paraula o la substitueixi). Per això el masculí no es refereix a ”els humans” o als ”éssers humans”.

Un argument diferent que podríes haver fet servir és dir que el masculí, en idiomes com el català o el castellà, fan referència a allò universal. I llavors si que podries afegir que seria més una qüestió de ”gustos” declinar-se per un o l’altre.

Personalment crec que allò millor és inclinar-se per un llenguatge inclusiu. Qui millor que els nadius de llengües minoritàries (en nombre de persones que la parlen) com la nostra saben de la importància de les paraules, que el llenguatge és una manera d’entendre la realitat, moldejar-la i establir prioritats.

De totes maneres, ens desviem una mica del tema (tot i que el debat és interessant). En aquest article, se li dóna protagonisme a un fet fals (això és q el políticament correcte és adreçar-se a la dona) i dir que el políticament correcte és adreçar-se a la lectora, és barrejar coses i confondre conceptes.

M

Martín Patrocinio

20 de gener 2016.13:46h

Estimat BC,
Podríem discutir si allò políticament correcte és un ”fet” (jo crec que no, que és una mera convenció, i que com a tal es pot canviar; el fets, en canvi, no es poden... Llegir més canviar: es poden tergiversar, manipular, amagar..., però les coses, des de Parmènides, són com són, altra cosa és la lectura que en fem de les mateixes). ”Fer un Anna Gabriel” voreja la sàtira, no és pas una correcció política. No és la meva intenció defensar allò políticament correcte (sostinc que ”em mata”...).
En qualsevol cas, gràcies per la lectura i el comentari, faltaria més. Rebi una cordial salutació (pel llenguatge puc inferir que vostè és un home, però no me la jugo...). Froilán, ets un home segur, potser amb cua i tot...

B

BC

Igualada

23 de gener 2016.13:43h

Benvolgut Martín,

Li agraeixo el seu comentari. Permeti’m respondre-li pq crec que també desvia una mica el tema. Canviï el ”fet” en el meu anterior comentari per... Llegir més ”enunciat” o millor: ”assumpció”. Però el tema al qual em refereixo des del meu primer comentari no és pas la correcció política, pq (repeteixo) no hi crec massa. Digue’m que el fons m’interessa més que la forma, així que en el tema de la correcció política, no m’hi fico pas.

El tema és el següent: dir que dirigir-se a ”la lectora” és fer un ”Anna Gabriel” és tasgiversar, manipular, amagar, senzilalment pq, no es direigeix a una dona, si no que fer-ho forma part del llenguatge inclusiu.

M’ha sorprés que assumeixi que sóc un home ”pel llenguatge”! La reflexió d’això ja li deixo a algú altre.

De totes maneres, gràcies pel diàleg.

Salutacions.

T

TC

Igualada

13 de gener 2016.10:02h

Respondre

Excel·lent article, com ens té habituats.
Contraposar Kant i el Patge Faruk és simplement delirant. M’ha encantat.
Durant la campanya electoral del 20D l’Iglesias i en Rivera van voler fer... Llegir més una fardada referint-se al filòsof -Kant- i, com sol passar, els va sortir el tret per la culata. L’un es confonia de títol i l’altra no l’havia llegit mai. No és greu, és simplement una mostra més que la saviesa i la ironia twittaire sempre és més exacta: ”Que asco esa gente que se compra la camiseta de Kant sin haber escuchado nunca su música”.
Personalment, fa molt de temps estudiava filosofia a batxillerat en una edat on, en general, ens relliscaven totalment els conceptes que se suposava havíem d’aprendre. Alguns, pocs, ho memoritzaven i la majoria excel·líem en l’art de la còpia o altres recursos que avui serien inconstitucionals. El resultat, en tots els casos, era l’oblit total i absolut després de l’examen. Com Iglesias o Rivera.
Desconec si ha canviat gaire la manera d’ensenyar filosofia i el professorat que s’hi dedica. Millorar el passat no era difícil. Tampoc he vist Merlí però m’agradaria pensar que hi ha alumnes que quan acaba la classe de filosofia surten més il·lustrats que quan hi han entrat. Seria una molt bona senyal de progrés.

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.