TORNAR

L'Ajuntament de Sant Quintí aprova les ordenances per al 2025 amb l'adequació de la taxa de residus a la nova directiva europea i la rebaixa de l'IBI

politica
Diumenge, 10 novembre 2024. 03:00. Anoiadiari.
D'un cop d'ull

L'Ajuntament de Sant Quintí de Mediona ha dut a terme l'aprovació provisional, en sessió plenària, de la modificació de les ordenances fiscals per al 2025 amb els vots favorables d'Impulsem Sant Quintí, l'abstenció d'Esquerra Republicana de Catalunya i el vot en contra del Partit Popular. 

Entre les principals novetats hi ha la rebaixa del 9% de  taxa de l'Impost de Béns Immobles (IBI),  l'increment de la taxa de residus, que s'adequa a la nova directiva europea o la modificació, entre d'altres, de les taxes relacionades amb diferents serveis municipals, que es calcularan de manera més precisa i tenint en compte la realitat dels diferents col·lectius de ciutadans.

La principal rebaixa de les ordenances aprovada pel consistori municipal és la del 9% de l'impost sobre béns immobles (IBI), que passa d'un tipus de gravamen del 0,84% a un 0,75%. "Hem arribat a un acord, fruït de la negociació política, que ens permet rebaixar el principal impost que gestionem els Ajuntaments", ha assenyalat Bernat Catasús, regidor d'Hisenda i alcalde de Sant Quintí de Mediona.

La rebaixa de l'IBI equilibra l'increment de la taxa de residus, que el 2025 haurà de cobrir el cost total del servei seguint la nova directiva que estableix la Unió Europea. A Sant Quintí, el cost total del servei de recollida i tractament de residus urbans és de 353.000€ anuals, dels quals un 70% corresponen al cost del Porta a porta, un 18% a la deixalleria mancomunada amb Sant Pere de Riudebitlles, "un servei que es gestiona a través de la Mancomunitat Penedès-Garraf i que cal millorar en el futur", matitza l'alcalde, i el 12% restant a d'altres serveis més petits, "com la minideixalleria ubicada al Portal o les tasques que duen a terme els serveis municipals per recollir deixalles fruït de l'incivisme", finalitza.

Fins ara, la taxa ciutadana de recollida de residus de l'Ajuntament de Sant Quintí cobria el 65% del cost total del servei però amb la nova directiva de la Unió Europea, que es recull a la Llei estatal de residus i sòls contaminats per a una economia circular, aquesta gestió no es permet i s'estableix l'obligatorietat d'igualar la taxa al cost real del servei de recollida, transport, tractament i gestió dels residus per tal que no sigui deficitària. En aquesta línia, els Ajuntaments de tot el territori estan adequant la seva taxa de residus a la normativa.

Una de les taxes de residus més baixes de la comarca

A partir de l'any vinent a Sant Quintí aquesta taxa es fixarà en 230€ per als habitatges familiars, un import que es fraccionarà en 4 quotes al llarg de l'any. "Hem ajustat la quota el màxim perquè els habitatges paguin el menor import possible", afirma Catasús.  "Cal tenir en compte que Sant Quintí continuarà sent un dels municipis amb una taxa de residus més baixa de la comarca, tot això és gràcies al percentatge de reciclatge que tenim al municipi, que actualment supera el 85%", explica Catasús. En aquest àmbit, es mantenen també les bonificacions vigents per a usuaris freqüents de la deixalleria, majors de 65 anys amb rendes baixes i per als usuaris que facin compostatge.

El consistori també ha aprovat una modificació de l'ordenança fiscal que regula l'impost sobre construccions, instal·lacions i obres. Aquest sistema es calcula a partir dels mòduls publicats anualment pel Col·legi Oficial d'Arquitectes de Catalunya (COAC), adaptats a un coeficient que ajusta els valors al context de Sant Quintí de Mediona. Cada obra tindrà una base impositiva que s'estima amb més precisió i a partir del cost per metre quadrat dels treballs, el tipus d'obra i la seva funció —si es tracta, per exemple, d'un habitatge, un establiment comercial o un edifici de serveis-. "Amb aquesta modificació, es vol ajustar millor el càlcul de l'impost a la naturalesa de les obres", explica l'alcalde.

Adaptar les taxes a la realitat dels diferents col·lectius

L'Ajuntament també ha modificat diverses ordenances relacionades amb els serveis que s'ofereixen als equipaments municipals. Per una banda, es modifica la taxa que regula les activitats que s'ofereixen a l'Escola de Música. S'estableix una matrícula general de 40€ i una matrícula simbòlica de 10€ per a infants de 0 a 3 anys, a més es fixen els preus per als nous serveis adreçats a infants de cant coral i descoberta musical. Pel que fa a les bonificacions seran del 5% en les quotes mensuals per a famílies amb diversos membres inscrits i del 50% en la matrícula d'un segon familiar.

A la llar d'infants, la quota d'escolarització s'organitzarà en tres trams basats en la renda familiar, amb tarifes mensuals de 140 € a 160 €, a més també es fixa el cost del servei d'acollida opcional, el servei de menjador i el material escolar. En aquesta línia, s'estableixen bonificacions pensades per facilitar l'accés a aquest servei educatiu a famílies amb necessitats específiques. Concretament, reduccions del cost de l'escolarització per a famílies nombroses i monoparentals, per a famílies amb més d'un infant inscrit al centre i infants amb discapacitats superiors al 33%. "Amb aquestes mesures volem alleugerir la càrrega econòmica de les famílies i fer més accessible la llar d'infants municipal. L'objectiu és recaptar d'una manera més justa, tenint en compte la situació que poden tenir els diferents col·lectius de persones que resideixen a Sant Quintí", comenta Catasús.

D'altra banda, també es modifiquen les taxes de l'Escola Esportiva Municipal per adaptar-les a l'oferta actual. Per a nens i nenes de 3 a 16 anys, el curs complet té un cost de 70 € per un dia a la setmana, 135 € per dos dies, i 200 € per tres dies. Per a adults a partir de 16 anys la taxa és mensual, amb preus de 17 € per un dia setmanal i 33 € per dos dies. "Aquest any, hem incorporat noves activitats adreçades als adults perquè l'escola esportiva pugui arribar a un públic més ampli", indica Catasús.

Finalment es regularà l'ús de les instal·lacions de l'escola de música, incloent-hi el lloguer d'aules i instruments. Les noves tarifes van dels 10 € als 40 € mensuals segons el nombre d'hores contractades. A més, es contempla un lloguer especial per violins propietat de l'Ajuntament. També s'ha fet una modificació menor a la taxa per l'ús de la piscina per eliminar l'entrada de tardes de la piscina i s'han regulat altres conceptes com el preu dels anuncis en programes de festes i els costos dels tràmits administratius que es fan des de l'Ajuntament.

La modificació proposada per a les ordenances fiscals estarà en període d'exposició pública per a la consulta de la ciutadania durant 30 dies hàbils a partir del 7 de novembre. Un cop finalitzat aquest període es durà a terme la seva aprovació definitiva.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.