TORNAR
PUBLICITAT

L'aterratge d'Airbnb a Igualada: quins efectes pot tenir sobre el mercat del lloguer?

Parlem amb la sectorial immobiliària de la UEA i els partits del consistori sobre l’arribada del gegant turístic

politica
Dilluns, 14 gener 2019. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

La sectorial immobiliària a l'expectativa; el govern de Marc Castells, satisfet de tenir un 'partner' potent per a un projecte de desenvolupament turístic; i l'oposició escèptica sobre els efectes que pot tenir en el preu del lloguer. (Aquest reportatge ha estat publicat a l'especial edició en paper del 21-XII d'Anoiadiari).

L'anunci de la instal·lació d'Airbnb a Igualada, fet per l'Ajuntament i l'empresa aquest novembre, crea interrogants sobre els efectes que pugui tenir i en quins àmbits. Es tracta, com bé han ressaltat totes les parts, d'una experiència pionera, que encara no s'ha fet a cap altre lloc. La capital anoienca, sense tradició turística, té encara un dèficit important de places hoteleres que s'ha agreujat amb el tancament fa un parell d'anys de l'hotel Ciutat d'Igualada. Hi ha dos projectes que són a un pas d'obrirse com l'hotel del Somiatruites o les habitacions de la part superior de la Casa Roure, però que només suposaran un salt qualitatiu: es tracta de quatre i set habitacions. Queda per conèixer quins efectes tindrà l'acció d'Airbnb en perfilar Igualada com a destinació turística, si la ciutat serà només una plataforma de llançament cap a altres zones turístiques i quins amfitrions sorgiran.

"Caldrà algun tipus de regulació"

La presentació de l'acord amb Airbnb, fa un mes i migEl president de la sectorial immobiliària de la UEA, Jordi Marcé Termes, gerent també de Finques Rambles, exposa que "es pot tractar de potenciar un pis compartit, amb habitacions llogades. Si són aquesta tipologia d'allotjaments els que sorgeixen, no tindrà efectes sensibles en el mercat de lloguer". Jordi Marcé especifica que "de tota manera, caldrà regular d'alguna manera aquesta nova realitat a Igualada".

"Pot afectar? Tot pot arribar a afectar. Hi ha tres modalitats d'allotjament a Airbnb: tot l'habitatge; habitatge compartit o habitació compartida. Si el cas en què ens trobem a Igualada és que una persona amb dues propietats en dedica una als usos turístics, ja hi pot haver una incidència" segons el responsable de la sectorial immobiliària de la UEA. Manifesta que "a Igualada no hi ha la tipologia d'inversor que té diferents pisos. Potser hi ha el petit estalviador que té un parell de pisos que posa a lloguer. A Igualada, ara mateix hi ha poc habitatge de lloguer. La renda per càpita que hi ha a Igualada és baixa, a més a més, cosa que no permet que el lloguer pugi gaire més. Poques persones ho poden pagar".

Segons Jordi Marcé Termes, la situació del lloguer a Igualada és que "si el preu puja, s'incentiva que es posin més pisos al mercat i es rehabilitin, si hi ha més rendibilitat. No tinc clar com pot afectar això al mercat de lloguer. Seria interes
sant que fos habitatge compartit i poder acompanyar aquest turisme. Crec que cal diferenciar el mercat de lloguer i el mercat turístic".

El sorgiment d'empreses com Airbnb és, en opinió de Marcé, un fenomen d'empreses 'robatemps', que fan emprar a la persona que presta el servei més temps per "mostrar el seu pis, adequar-lo, ajudar els nous usuaris, etc.". Hi ha, a més, una certitud, que les persones que lloguen pisos a Igualada no estan avesats encara a aquest nou escenari. El sector immobiliari considera que "s'ha de generar un debat sobre el que pot comportar. Caldran llicències? Quina mena de pisos s'han de dedicar a habitatges turístics? Si hi ha gent que veu que hi treu més rendiment econòmic, potser no ho dedicaran al lloguer. A Barcelona, Airbnb ha distorsionat el mercat. Aquí pot tenir l'efecte de cobrir les places hoteleres que no hi ha; ara, si això afecta el mercat d'habitatge de lloguer, podem tenir un problema. No tenim cap indici encara per saber si tindrà afectació". Creu que "Airbnb pot ser un 'partner' fantàstic per situar Igualada al mapa. Si ocupa espais que anaven destinats al lloguer, és quan es poden generar efectes. Depèn de si s'opta per pis desocupat o pis amb amfitrió".

L'Adoberia Bella com a espai

L'alcalde d'Igualada Marc Castells subratllava, després que es donés a conèixer l'acord amb Airbnb, que "ja hi havia el Pla de Turisme d'Igualada on consta la possibilitat d'emprar l'Adoberia Bella. Cap altra ciutat del món té un projecte així". Resumia que "l'aliança entre nosaltres i l'empresa demostrarà com en un territori eminentment industrial i que mai havia tingut aspiracions de ser turístic, pot sortir un nou sector que generi riquesa. Fa tres anys ja vaig posar sobre la taula que ens podíem convertir en una destinació turística. Ara, tenim un projecte disruptiu per ser una ciutat turística". El punt crític és quants llocs de treball es crearan, aspecte al qual l'alcalde Castells vol treure urgència: "per prudència no podem donar números. Treballarem perquè sigui un èxit, però no anunciem xifres".

Escepticisme a l'oposició

Les forces de l'oposició d'Igualada han reaccionat amb dubtes. El portaveu d'ERC, Josep Maria Palau, considera que "Airbnb no és un model de producció col.laborativa entre iguals a partir de plataformes amb sistemes de governança democràtics i accessibles com un bé comú. Pot atraure una quantitat fins ara mai vista de turistes cap a lgualada, també pot generar un important augment del preu de lloguer dels habitatges a la nostra ciutat. I això encara pot fer més difícil l'accés a l'habitatge".

Jordi Riba, el líder dels socialistes al consistori, celebra que es vulgui potenciar la capacitat turística d'Igualada, "una altra cosa" afirma "és el model que s'utilitza per fer-ho. Cal que els habitatges d'ús turístic no afectin l'oferta que hi ha de lloguer residencial. A la ciutat cal tenir més perfilades bones polítiques d'habitatge i evitar la gentrificació".

El cupaire Albert Mateu critica la nul·la informació que s'ha facilitat a l'oposició i veu que "ens preocupa també que amb l'actual problemàtica d'accés a l'habitatge que viu la ciutat, especialment pel que fa al mercat de lloguer, aquest anunci de la mà d'Airbnb pugui empitjorar la situació, tenint com a a referència la lluita jurídica que altres consistoris de ciutats de tot el món estan lliurant contra el gegant turístic que, de sostenible, sembla que no en té gaire". Indica "la primera informació que hem tingut és la publicada per la premsa. Això ja és marca de la casa Castells, però no deixa de ser francament decebedor i poc democràtic. Esperem tenir més dades per posicionar-nos amb més concreció".

També de gentrificació parla Darío Castañé, d'Igualada Decidim, que manté que "la intenció no sembla negativa", però matisa que "el concepte de turisme saludable no pot anar simplement lligat a la idea de viatjar com si el turista visqués a la ciutat, sinó que la gent que habita la ciutat ha de tenir garantits els seus drets, com el dret a l'habitatge, i necessitats essencials, com accés a serveis i subministres públics de qualitat, sense que representin un sobreesforç econòmic per als seus ingressos".

Per últim, Joan Agramunt (PP), manifesta que "la notícia en si em sembla positiva, si serveix per posicionar Igualada a nivell turístic. Ara bé, no deixa de ser una cortina de fum davant la incapacitat del govern de la ciutat per omplir els polígons i fer els canvis urbanístics necessaris. Hi ha hagut una manca d'acció en aquests camps i el del comerç.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.