TORNAR

Francisco Guisado: ‘Gran Europa rebaixa les expectatives del territori’

Afirma que tots els regidors coneixien el projecte

politica
Divendres, 16 desembre 2011. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
‘El projecte de Gran Europa ha passat anys dins d’un calaix’. Aquesta frase pronunciada repetidament pel govern d’Òdena ha obert interrogants a alguns anoiencs, el fet que un projecte de xifres tan atractives com la creació de 1.600 llocs de treball fos oblidat per l’antic govern no ha passat desapercebut. Francisco Guisado, alcalde del municipi durant la presentació del projecte, afirma que si no es va tenir en compte és perquè preveia l’implantament de logística a una zona reservada com a sòl estratègic.

Francisco Guisado

El debat sobre si la industria logística és bona o no pel territori semblava haver trobat consens, tot i que a priori és un sector que no es veu en bons ulls, l’Anoia aposta per la logística com a eix de futur per a la comarca. Tot i així, Francisco Guisado, actual regidor de PSC a l’oposició i exalcalde d’Òdena no creu que ‘Gran Europa’ sigui la millor opció al pla de les Gavarreres: ‘Seria baixar les expectatives del territori, allà hi crèiem més convenient programar-hi un parc tecnològic que creés sinèrgies amb el futur aeroport corporatiu.

Les xifres que va presentar Ramon Navarro, directiu de Gran Europa, el passat 1 de desembre eren atractives. El projecte que l’empresa madrilenya va presentar a l’antic equip de govern i que aquest va deixar ‘dins d’un calaix’ preveia la implantació de 30 empreses i la creació de 1.600 llocs de treball a través d’una inversió de 106M d’Euros a la comarca.

Usos del sòl

Guisado apel·la al Pla Director recordant que aquella zona està destinada a ser reservada per a sòl estratègic: ‘No vam trobar convenient implantar-hi indústria logística’. El canvi d’usos del sòl no sembla una complicació pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, que en la seva darrera visita a Igualada va afirmar que es posarien les coses fàcils per tirar-lo endavant si així ho requeria l’Ajuntament d’Òdena.

Desinformació

Pel que fa a la manca d’informació que lamenta l’actual Ajuntament d’Òdena, Guisado afirma que la informació sobre el projecta va estar en mans de tots els regidors de l’Ajuntament d’Òdena i recorda que Carles Casanova era regidor en aquell moment.


12 Comentaris

F

F. Jorba

22 de desembre 2011.18:33h

Respondre

Marius: Voldria que NO tinguessis raó en el tema enveja. Voldría dir que NO es aixó el que mou, moltes vegades a les persones, ..pero a dia d´avui crec, malauradament, que tens raó. Hi tots en... Llegir més tenim part de culpa. Pero en hi ha que hi cercen remei i altres que NO.

M

Marius

22 de desembre 2011.17:57h

Respondre

Sr. F. Jorba, en el vostre escrit dieu veritats que es poden dir mes altes, però no més clares.

Resulta que el nou Consistori d’Òdena, sembla que tot el que van fer els seus companys de partit... Llegir més i el partit que governava PSC, estigues tot mal fet.

Ara ells si que ho faran be, molt be, no hi ha cap persona com ells, principalment el Súper Regidor de l’ajuntament, que es creu que fora del límit del terme d’Odena hi ha el mar.

Sr. Jorba estigueu tranquil, que el temps jutjarà les actuacions i posarà a cadascú al seu lloc.

Per al Joan Rodriguez, us dediqueu a fer titelles en la vida real? doncs teniu alguns personatges que els i doneu noms diferents, però sempre amb la mateixa finalitat. La enveja no es cura i qui la pateix ho passa realment malament. Per cert una vegada un amic va dir a l’altre, perquè vols posar un banc aquí per asseure’s ? si com veus mai cap persona ve aquí, l’amic va dir-li: es que si no hi ha cap banc per asseure’s difícilment pot vindre algú. Ho entens amic Joan, Josep i Pep pels amics?

F

F.Jorba

21 de desembre 2011.11:32h

Respondre

Disculpeu error: On diu data de 2.008 ha de dir 2.006.

F

F. Jorba

21 de desembre 2011.05:43h

Respondre

Bon dia: sembla que segons qui digui les coses te mes credit o credibilitat en alguns mitjans de comunicacio. Això ha quedat pales en una recent editorial d’’ un diari anoienc en la seva... Llegir més editorial sobre Odena. Voldria, sobre tema ZF i PE ( zona Franca i Poligon Europa) aclarir: 1) S’ha criticat molt que en el procés del polígon de Zona Franca hi havia coses fosques. Un polígon que va ser anunciat al 2.008 amb llum i taquígrafs, en una presentació a Cal Ble on hi eren presents tots el agents socio-economics i política de la comarca + Premsa. 2) L’Ajuntament de Llavors al l’Alcalde Guisado i el Cap de l’oposició Agusti Vinyals ( EPD) hi eren totalment d’’acord al igual que tots els regidors ( Psc i Ciu). 3) L’ajuntament , si hagués pogut, hagués fet una modificació puntual del pla general per a a la seva incorporació. Però com era una modificació massa substancial calia un nou POUM. També per a modificar el planejament de zona Industrial a residencial de la zona del Pla de la Masia ( demanada pels veïns). Cal recordar que a dies d’’ara aquesta zona es industrial. 4) Ciu, en el seu programa de fa 4 anys ja incorporava el Polígon Zona Franca, com també la zona al voltant del nou eix on avui es parla de Gran Europa (sols cal veure el programa enviat als ciutadans). 5) En el pla director es van fer al·legacions sobre zona on ara es parla de Gran Europa, que no varen ser acceptades, i el terreny va quedar com a sol de reserva estratègica. 6) Ciu sempre ha defensat projectes que siguin viables i plens de contingut. Zona Franca t’he experiència contrastada ( car recordar que ha fet moltes inversions en polígons semblants, i no sols amb logística), i segons el seu president: tenia projecta i empreses, per molt que ara alguns pretenguin menystenir. 7) Zona Franca es entitat publica i sempre ha anat oberta i clarament anunciant l’aposta per Odena; i agraïm al Sr. Calvo que digui que el PP ho seguirà fent ( ZF depen del Govern central).. 8) Gran Europa va ser presentat posteriorment. Que hagués dit la gent que criticava #Guisado# de tracta a favor a Zona Franca (?) , inclòs algun regidor, si hagués volgut #imposar# un Polígon , entre privats ( comprador/promotor i venedors) en un sol protegit com a reserva estratègica?. 9) Podríem preguntar a Polígon Europa si les empreses que deia tenir ( ara?) haguessin acceptat anar a polígon Zona Franca? 10) Podríem preguntar a Polígon Gran Europa si van ser informats de que era un sol on NO es podia fer el que demanaven a causa d’’un planejament superior, i si van ser informats de Zona Franca?. 11) Perquè a dia d’’avui, si com s’ha fet en el polígon Zona Franca, no s’ha fet públic la propietat dels terrenys?; es això la mateixa transparència que hi ha hagut en ZF?. 12) Podríem preguntar a Polígon Europa si ha tingut reunions amb propietaris del sol, essent coneixedors de que el plantejament no ho permet, i si ja son coneixedors del preu que haurien de pagar?; es a dir si ja hi ha acord entre els privats?; per altre banda fet natural per a conèixer la viabilitat. . 13) Si el polígon Europa tira endavant, i es viable, ja ho he dit vegades: benvingut i content de que Odena i comarca obrin les expectatives de treball i futur. També amb ZF. 14): Perquè hi ha qui diu ara que Odena no volia crear llocs de treball ( ZF?) I ara si amb PE? . 15) Psc, Ciu, Erc Odena i també CCA van ser informats per Zona Franca del projecta, i ningú s’hi va mostrar contrari, i es mes: tothom si va posar de cara. 16) Sorprèn veure ara al CCA, que digui que votar a favor moció sigui intromissió a Odena; i abans no?. 17) Sorprèn que parlar de Polígon Europa sigui natural ( on calen canvis de planejament superior, amb desconeixement de temes esmentats) i en canvi parlar de ZF soni a cosa estranya. 18) ciu en l’anterior mandat, mai va estar d’’acord amb ampliar la zona ZF a la inicial comentada, fins que fos coneguda l’arribada del tren.19) Com a representant de Ciu en l’anterior legislatura al CCA si he qüestionat projectes endegat sense viabilitat inicial assegurada ni tants sols coneguda : exemple ( en hi han altres) Campus Parc motor, amb inversions de 3 milions inicials ( + altres diners que caldran per acondicionar accessos i altres) sense conèixer us real, ni qui ho gestionarà. Que no sigui que per a dotar-lo de contingut encara s’hagi de pagar a qui vingui, similar al model #Ryanair# on perquè vinguin se’ls ha de pagar!!. Com deia aquell. Ho hem dit abans o ho diem ara. # Algú ho havia de dir#. Tot i que ens alegrem de que hi hagi inversió, i que aquest projecta vagi endavant amb un bon servei a la comarca. Ja que si no fos així no ens ho podríem perdonar. 20) L’ equip de Ciu de l’anterior legislatura, mai ha negat cap iniciativa publica o privada. Sempre analitzant la seva viabilitat i legalitat. Cal lleure i treball. Sols amb lleure no es pot viure. Sols amb treball no val la pena. Es per això que ni critiquem Vinyala, ni critiquem mercats , com tampoc ZF. No diem que les coses son bones o dolentes en funció de qui les fa, sinó en funció de cada cas, independentment de qui les faci. Creiem que aquesta es la gran diferencia, pel que es veu ( al nostre entendre), entre la manera de fer de de l’anterior equip Ciu al govern d’”Odena i l’actual encapçalada pel 1er tinent d’’ alcalde . .. Independentment de ToT: que sigui el millor per Odena, conca i comarca, el millor per la seva gent amb treball i lleure, i que TOTS tinguem bon Nadal.

J

Joan Rodriguez

Òdena

17 de desembre 2011.09:22h

Respondre

Nuria, estic d’acord amb la teva resposta de fer els dos polígons si no costen ni cinc a l’ajuntament.
Tots els polígons acaben costant diners, molts diners als ciutadans. Un cop fets els... Llegir més manteniment de carrers i zones verdes va a càrrec dels ciutadans. Això ja era així i seguirà així.
Per tant el que jo reclamo, no, exigeixo com a ciutadà és que si s’ha de fer un polígon per empreses grans, aquest no es tiri endavant fins que no s’hagi lligat un percentatge important (50%) d’ocupació d’empreses interessades que compensin el cost de manteniment dels serveis que el municipi ha de donar. Per cert, de parcel•les per empreses petites i mitjanes n’hi ha a desenes (buides)
No se on vius Núria, però els igualadins ja t’asseguro jo que no ens pagaran el manteniment de cap polígon i en canvi sí que gaudiran dels beneficis laborals si hi ha empreses.
S’ha acabat fer polígons a l’Anoia per que els quatres terratinents de l’Anoia comprin les parcel•les per especular. Si no hi ha empreses no hi ha polígons.
Pots demostrar que els que hi ha ara tenen interessos “egipcis”?. Per què els que hi ha ara tenen interessos “egipcis” i Guisado, Nadal, Royes i Felip no?
Núria, si saps qui és i quins interessos “egipcis” tenen estàs obligada per llei a dir-ho a les autoritats. Ara per ara ets encobridora, i també està penat per la llei.

Desperançat, JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA JA

R

Ramon

Conca d'Òdena

16 de desembre 2011.23:00h

Respondre

Nuria, no creus que hauriem d’haver après ja aquesta lliçó? Perquè dos polígons? Quines són les Grans Europas disposades a ubicar-s’hi? Perquè encara no tenen nom? Potser no ens hem de... Llegir més capficar tant en el passat i reconèixer que la situació actual és molt diferent, que cal projectar amb seny i no pas per interessos particulars. Ningú garanteix que fer aquest polígon ens porti feina, ni ara ni d’aquí a 15 anys. La única empresa de la que s’ha parlat és Nissan i ja sabem què hi ha d’aquell projecte passat. Si de debò hi ha algú interessat, ara és el moment de demostrar-ho, si no més val deixar de donar voltes a un tema que nomès serveix per perdre el temps.

Desesperançat, el polígon de les Gavarreres ja fa temps que existeix, al costat d’altres dos. Ampliar-lo en direcció contraria a la zona urbanitzada no molesta a ningú, cal ubicar-nos en l’espai. Per tant, i com que JA existeix, potser no cal posar pals a les rodes de qui es plantegi fer-lo servir, no creus? No sé quines possibilitats té de tenir èxit aquest projecte, recordem que fa tres anys que es va enterrar, però no m’hi poso en absolut en contra de que es faci el que es pugui per facilitar-lo si encara pot ser, tu sí? I per cert, qualsevol que vulgui venir, ara per ara, crec que sí que trobaria diferència entre un polígon ampliable i amb tots els serveis i conexions ACTUALS a la vora i un camp de conills, certament aprop de l’A2.

N

Núria Solé

16 de desembre 2011.19:48h

Respondre

El sr Desesperançat té raó, perquè no es poden potenciar els dos polígons, mentres no ens costin ni cinc als d’Òdena!.

Aquestes persones com l’Antoni queden retratats amb els seus... Llegir més comentaris, són uns sectaris, sense cap mena d’educació que sota seudònim es pensen que ho poden dir tot, uns covards. Molta gent sabem qui és i els seus interessos (d’egipci), que de moment viu del ”cuento”. A Òdena aquesta mena de personatges no ens agraden.

D

Desperançat

Òdena

16 de desembre 2011.16:38h

Respondre

Ara tothom està a favor de crear llocs de treball, com no pot ser d’altre manera. El Sr. Sole i Sr. Casanovas volen crear llocs de treball, amb noves indústries al territori d’Òdena. Llavors... Llegir més perquè oposar-se a La Zona Franca? És que aquests no creen llocs de treball? O es que no li agrada al Sr. Sole Vilanova aquest projecte? clar, imagino el perquè no li agrada... Gran Europa està a les Gavarreres, lluny de casa seva, i molt a prop de Sant Pere, Vilanova del Camí... però allà no li fa nosa. En canvi si que li fa el Consorci de la Zona franca, no?
Perque sino, quin motiu hi ha el voler un i no els dos?
Dirà segurament que gran europa es pot veure en 2 anys funcionant... JAJAJAJAAA Podria ser, però llegeixi... JAJAJAJAAAAA
7 anys o més porten amb la Zona Franca i encara no se sap si caminarà el tema...
Per tant, si Gran Europa pot estar funcionant en 2 anys, entenc que la Zona franca tambè ho estarà, perque per el que es pot llegir a les noticies, tenen capacitat econòmica i interès de sobres.... per tant, senyors alcaldes d’Òdena, facin el favor d’una vegada per totes el que toca!

j

josep

16 de desembre 2011.15:42h

Respondre

Que entenem per expectatives del territor, senyor Guisado?

El problema actual del territori i de la societat en general, senyor Guisado, és trobar un model econòmic vàlid de futur i com hem de... Llegir més reorganitzar-nos. No caldia recordar que el model que hem utilitzat darrerament, el que els va dur a planificar el territori fa un cinc anys, ens ha petat als morros. Es veia a venir, però van preferir tirar endavant.

Estem en uns moments difícils. Donem voltes a què hem de fer i no trobem què hem de fer. Tothom parla que hem de fer un esforç d’innovació que vol dir canviar el que fèiem fins avui. Però no acabem de trobar alternatives econòmiques per al futur. No sabem per on tirar i a sobre encara hi ha forts interessos en no canviar massa. Alguns, no pas els treballadors rasos, encara tenen bastant a perdre.

No sabem on arribarem. Segurament arribarem allà on ens porti les idees que anem tenint i teixint sobre la marxa. Tant de bo arribi ràpid el moment en que veiem quines activitats són les que ens donaran futur. No hi ha ningú (encara que siguin o vagin d’entesos) que pugui predir quina/es acivitat/s són les que en el futur ens donaran el pa.

Vostè, ens parla d’expectatives del territori. De les expectatives que van dissenyar (amb bona fe uns i amb interessos, potser, d’altres) quan el model productiu i econòmic era el que no s’ha pogut sostenir més. L’aeròdrom que en altra època es dibuixava com un pilar econòmic, no troba avui ni el diner públic. Els grans parcs empresarials dissenyats als despatxos tenen la realitat com a paret infrancajable. Ho veiem molt clar en els polígons per estrenar que tenim per paisatge immediat (o els que tenen al Bages). També amb gran Europa o Can Morera: malgrat tot l’enrenou sobre aquests projectes, cap desl empresaris poden ara tirar endavant les inversions.

Cal anar buscant i texint noves expectatives pel territori a base de iniciatives innovadores, poc imaginables avui dia. Les expectatives del territori, senyor Guisado, malauradament, les hem de sortir a buscar i fer des de dins el teixit econòmic. Ningú les té clares i les que en altres èpoques havíem o s’havien imaginat cal anar-les repensant totes. És,si vol dir-ni així, una gran ”putada”, però cal anar assumint ja que el que amb esforç i il·lusió es va pensar des del model anterior no serveix. Sóc part del territori i no comparteixo aquestes expectatives que vostè m’otorga.

És temps de renovar estratègies. Urgeix. Siguent militant del partir socialista, vostè ho hauria de saber més que ningú. La realitat és canviant i la sotragada que experimentem fa canviar els paràmetres que s’utilitzaven abans per planificar. La planificació ha de començar de nou. Despertin. Sisplau. Siguin valents. Ho necessitem.

R

Ramon

Òdena

16 de desembre 2011.14:37h

Respondre

Francisco, gràcies pels aclariments, tal i com diu algun personatge per aquí sota, el temps acaba per posar les coses al seu lloc. Ja ho deia algú l’altre dia, el Ple de l’ajuntament era... Llegir més coneixedor del projecte i que el sól era estratègic. Per tant a qui correspon dir la seva és a la Conselleria corresponent. Vol o no vol Parc Tecnològic? Vol o no vol Aeroport Corporatiu?
Continua així, queda molt temps per davant i encara hi ha molta, molta gent que confia en tu. Una abraçada!!

A

Antoni

Òdena

16 de desembre 2011.09:49h

Respondre

Francisco, diria que has entrat en un proces catatònic que t’impedeix veure el que pasa al teu voltant.
Dius que el projecte Gran Europa amb 1.500 llocs de treball no es viable per que no... Llegir més compleix el Pla Director ja que en aquella part estava previst una reserva pel vol corporatiu, amb una visio de futur encomiable :-) , i saps que el POUM d’Òdena el van rebutjar els tècnics d’urbanisme de la Generalitat per precissament no complir el Pla Director. Es com un pèl contradictòri, no?.
Una setmana abans de les eleccions, els regidors de la veritable oposició, per tant no parlo de Francesc Jorba, se’n assabentàren de la existència d’aquest projecte Gran Europa de forma casual i no pas per la informació donada des de el govern anterior, ja que ho va mantenir amagat.
Aixó, catatònic.O també mentider com en Ramon Felip?

J

Josep M. Torras Payerol

Igualada

16 de desembre 2011.08:47h

Respondre

Sr. Guisado,
Gràcies per aclarir les coses o sigui que construir un polígon amb una perspectiva de llocs de treball de 1.600 persones:
‘Seria baixar les expectatives del territori, allà hi... Llegir més crèiem més convenient programar-hi un parc tecnològic que creés sinèrgies amb el futur aeroport corporatiu.”
Bé i ara baixant a la terra on vivim la resta dels mortals i amb les expectatives que la seva gran visió de futur va preveure, com se menja això avui?
O sigui que una gent que volen invertir € 106 milions “privats” per un polígon que hagués sigut una realitat el 2011 amb una perspectiva de llocs de treball de 1.600 persones (logística amb 1.600 persones?) era rebaixar les perspectives del territori? Genial!
Ja no entro a discutir altres opcions i a fer comparacions que resultarien odioses del tot. Simplement torni si pot o llenci la seva bola de vidre de preveure el futur, la realitat es tan aclaparadora en aquesta comarca, que lo vostè diu sona a befa. Sap allò de “pajaro en mano.......”
Doncs això! Expliquí-ho a la gent que està a l’atur i al límit de la subsistència, que vostè canviava una gran quantitat de llocs de treball per gent normal i pel 2011, per hipotètics llocs de treball especialitzats (Quants?) a 10 o15 anys vista, evidentment vostè es un endeví. Algun estudi de viabilitat d’aquest parc tecnològic, alguna empresa en cartera, un esbós sobre paper o això només formava part de uns somnis de grandesa, que la crua realitat els ha esvaït com el fum?
Es realment una befa per totes aquestes persones al límit de la subsistència que tenim a la comarca, dir el que diu a aquestes altures i amb la que cau, em penso que no ha reflexionat gens en el que diu. Clar que en la mateixa època a Igualada un col·legues seus també somiaven en un WTC i ara estem pagant € 2.000.000 en còmodes terminis a 12 anys i amb els beneficis de les accions de l’aigua de Rigat pignorades, per fer front els pagaments. El seu parc tecnològic el paguem a molt més car perquè era una possibilitat a curt termini de molts llocs de treball, contra un miratge a futur sense cap consistència. Un parc tecnològic que creés sinergies amb el futur aeroport corporatiu. Ja!
Es d’agrair que: “El canvi d’usos del sòl no sembla una complicació pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, que en la seva darrera visita a Igualada va afirmar que es posarien les coses fàcils per tirar-lo endavant si així ho requeria l’Ajuntament d’Òdena.” Aquesta declaració pot callar moltes boques, que ho fan servir com excusa o com a argument per discutir la possible viabilitat de GE.
El temps treu i dona raons i en aquest cas, la realitat supera el pitjor escenari.
Ho sento Paco, un dia em vas dir al FB i sobre el meu blog (encara guardo el comentari) que apreciaves els meus posts perquè no regalava les orelles de la gent, espero que avui pensis igual. Sàpigues que no es res personal.
Que tinguis un bon dia.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.