//Plugins sense CDN ?>
El Parlament de Catalunya va aprovar el passat 28 de novembre una esmena de la CUP per ampliar i millorar el transport públic nocturn a les comarques d’Osona, el Bages i l’Anoia, amb connexió amb Barcelona. Aquesta proposta, impulsada per les candidatures municipalistes de l’esquerra independentista com Poble Actiu, Capgirem Vic i Fem Manresa, ja havia estat presentada l’any passat i ara es referma en la legislatura actual.
Segons la regidora Elisabet Farrés, "la Generalitat no ha complert els acords del Parlament que han estat aprovats per unanimitat". Farrés ha subratllat que "l’aposta pel transport públic és una necessitat per a la mobilitat de la nostra comarca i per reduir la dependència del vehicle privat". La regidora també ha criticat l’acció del govern municipal d’Igualada, afirmant que "sembla que la visita de Marc Castells al Palau de la Generalitat i la suposada línia directa de Jordi Cuadras amb el president només serveixen perquè es facin fotos".
La necessitat urgent d’un bus nocturn
A l’Anoia, l’absència de transport públic entre les 10 de la nit i les 6 del matí cap a Barcelona suposa un obstacle per a moltes persones que necessiten desplaçar-se per motius laborals, culturals o d’oci. Pau Ortínez, regidor de Poble Actiu, ha destacat que aquesta situació "força molta gent a recórrer al vehicle privat per desplaçar-se a Barcelona". Segons Ortínez, "aquesta dependència no només incrementa l’ús del cotxe durant la nit, sinó també durant el dia, ja que cal disposar del vehicle privat per assegurar el retorn". També ha recordat que des de Poble Actiu "fa temps que reclamem, a través del grup parlamentari de la CUP, que es desbloquegi el procés d’implantació del bus nocturn a les comarques d’Osona, el Bages i l’Anoia".
Una línia pendent entre Igualada i Lleida
Poble Actiu també manté com a prioritat l’extensió de la línia de bus Exprés E1 fins a Igualada, una proposta aprovada per unanimitat al Parlament durant la legislatura passada. Aquesta iniciativa busca oferir alternatives al model actual, considerat "centralista", que prioritza la connexió amb Barcelona per sobre d’altres necessitats de mobilitat del territori. Tot i l’acord parlamentari, la Generalitat va informar que no hi haurà modificacions en el transport públic entre Igualada i Lleida fins, com a mínim, al 2028.
La regidora Rosa Perelló ha exigit al govern català que "compleixi tant la resolució dels busos nocturns a l’Anoia com la creació d’una línia que uneixi Igualada amb Lleida si realment volen apostar pel transport públic i no només quedar-se en paraules".