//Plugins sense CDN ?>
El Departament de Salut va lliurar aquest dimecres a Barcelona certificats d'acreditació a 143 equips d'atenció primària (EAP) de Catalunya per la seva bona pràctica assistencial. A l'Anoia, el procés s'enllestirà abans de Nadal.
Els vuit centres d'atenció primària de la comarca fan aquests dos mesos de novembre i desembre el seu procés d'acreditació. L'objectiu principal de l'acreditació de la primària és impulsar la millora contínua de la qualitat en l'atenció de salut. En total, s'avaluen 347 aspectes, inspirats en estàndards europeus, de bona pràctica assistencial com el lideratge, la planificació, la gestió de l'equip, la satisfacció dels pacients o les aliances i la gestió dels recursos. Fins ara, han estat auditats Calaf i Anoia Rural.
Carme Riera, directora del SAP Anoia, explica que "s'ha deixat un temps perquè es fes l'auditoria i s'ha calendaritzat tots els equips de l'Anoia. Els primers equips acreditats, Calaf i Anoia Rural, han rebut una puntuació molt alta, més d'un 94%. Vol dir que ho estem fent molt bé". El procés "certifica que aquests equips treballen amb qualitat i seguretat de cara al pacient i que concreta que es compleixen els requeriments". Riera avança que "a partir d'ara, en quatre anys, els indicadors que han estat menys satisfactoris es revisaran i s'hauran d'haver millorat".
La novetat és que "aquest control es fa segons els estàndards que fixa el Departament de Salut". "S'ha vingut fent molta feina per endreçar i millorar els processos" afegeix "i esperem que es reflecteixi en els resultats dels centres". Els darrers EAP en fer l'auditoria seran Capellades, el 15 de desembre, i Piera, el 23. "A finals del mes vinent coneixerem tots els resultats de la comarca" afirma Riera.
L'acreditació s'ha convertit en un requisit del Departament de Salut. Els hospitals van passar fa un temps aquest control. Ara hi ha 239 EAP acreditats a Catalunya, és a dir, el 66% del total. La resta d'equips,- 130 -, s'aniran acreditant de manera progressiva fins a arribar a la seva totalitat durant l'estiu del 2017. Precisament, a partir de l'any que ve l'acreditació serà una condició imprescindible per formar part de la xarxa pública d'atenció primària.
Un cop assolida l'acreditació, els equips d'atenció primària han d'implantar plans de millora en aquelles categories que han obtingut un resultat més feble, i posteriorment es fa un seguiment de la seva evolució. Aquest sistema d'acreditació va ser impulsat pel Govern de la Generalitat de Catalunya i elaborat per professionals experts en atenció primària i experts en metodologia d'avaluació de la qualitat, amb el consens de les societats científiques, col·legis professionals i patronals. L'acreditació d'equips d'atenció primària comprèn les activitats desenvolupades per aquests equips: Medicina de Família, Pediatria, Infermeria, Treball Social i Odontologia i en els vessants tant assistencials com preventius, educatius i de promoció de la salut.
Catalunya va ser pionera a Europa a implantar un sistema d'acreditació l'any 1981, iniciat llavors en l'àmbit dels centres d'atenció hospitalària aguda. Actualment tots els hospitals, públics i concertats, estan obligats a acreditar la seva qualitat amb aquest model. En aquesta línia innovadora, l'experiència assolida en l'acreditació d'hospitals s'ha traslladat ara als equips d'atenció primària de Catalunya. Es tracta d'una experiència inèdita a l'Estat que abastarà tots els equips d'atenció primària durant l'any 2017.