//Plugins sense CDN ?>
Un estudi sobre l'ús de l'eConsulta, elaborat per l'Equip d'Atenció Primària Capellades i liderat per la metgessa de família Marta Sagarra, demostra que es tracta d'una eina útil per estalviar visites presencials a les consultes d'atenció primària en aquells casos en què no són necessàries. Les conclusions que s'han extret de l'estudi són que de tots els casos que es tracten a través de l'eConsulta, n'hi ha un 88 % que es poden resoldre a través d'aquesta plataforma i que, per tant, l'eConsulta evita consultes presencials, sobretot de tipus administratiu.
L'eConsulta és un servei de teleconsulta integrat a l'aplicació La Meva Salut. El pacient pot enviar un missatge amb la seva consulta, i fins i tot adjuntar-hi documents o imatges, i rebre la resposta del professional de medicina per correu electrònic. Dins el sistema de salut català, es planteja com un complement a l'atenció presencial dels equips d'atenció primària del territori. El treball, que ha estat guardonat amb el 1r Premi en la 3a Jornada de Recerca de l'ICS Catalunya Central, té com a objectiu avaluar si l'ús d'aquesta eina es tradueix realment en un descens del nombre de visites presencials.
Per extreure'n conclusions, els 18 professionals de l'ICS Catalunya Central que tenen més activitat amb aquesta eina han analitzat un total de 3.559 missatges, corresponents a 2.268 converses entre pacients i professionals de medicina mitjançant la plataforma eConsulta. Han classificat les converses en diferents tipologies, han valorat si a través del correu electrònic s'han pogut resoldre els casos i si, per tant, han estalviat una visita presencial al centre d'atenció primària. Finalment, també se'ls ha preguntat si el pacient hauria consultat al centre en cas de no disposar de l'eina.
L'estudi conclou que l'eConsulta ha evitat les consultes presencials en un 88 % dels casos. Els principals motius de consulta són gestió de proves (33 %), motius clínics (17 %) i incidències en el Pla de medicació (12 %). També s'ha observat que només en un 30 % de les consultes fetes no hauria consultat per aquest motiu de forma presencial al centre, dada que aporta informació sobre la inducció de visites que suposa la nova eina. La majoria de converses les inicia el pacient (60 %) i tenen un sol missatge (45 %).
L'estudi ha passat les fases per a la seva propera publicació a la revista americana Journal Internet Ressearch.
La societat està avançant en les noves tecnologies i el sector sanitari també s'hi suma. Hi ha encara molt poca evidència científica en aquests nous models emergents de comunicació en salut. Amb aquest estudi es demostra el benefici per als usuaris, que eviten desplaçaments innecessaris i esperes. En el cas dels professionals, potencia la visita presencial al centre ja que redueix consultes de caire administratiu.
Finalment, s'observa una valoració molt positiva de l'eina entre usuaris i professionals.