//Plugins sense CDN ?>
Des del passat mes de juliol, l’Ajuntament ha treballat en la rehabilitació d’aquesta màquina de tren del model Berga, la coneguda com a número 27 Balsareny, que va ser fabricada l'any 1896 per l'empresa alemanya Krauss Locomotive Fabrik-Krauss & Co.
Inicialment va formar part d’un lot de vuit màquines adquirit per l’antiga companyia gestora de la línia Manresa-Berga lluint el número 7 i, posteriorment, quan l’empresa es va integrar a la Companyia General de Ferrocarrils Catalans, va dur el número 27. Retirada del servei actiu als anys ‘60, el 1973 és instal·lada com a monument històric a l’Estació Nova i més tard, el 1989, és traslladada al Parc de l’Estació Vella com a recordatori de l’època en què el ferrocarril travessava el Passeig Verdaguer fins a l’actual plaça de Catalunya.
Josep Miserachs, tinent d’alcalde d’Entorn i Promoció Cultural, destaca que “la recuperació d’aquest símbol històric era un deute pendent de l’Ajuntament amb el passat de la ciutat d’Igualada i, per això, hem tornat a dotar aquest emblema de la dignitat que mereix”.
Les claus de la recuperació
Per a la recuperació s’ha comptat amb l’assessorament tècnic de l’Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial (APPFI). Els treballs executats han permès netejar d’òxid i pintura la superfície de la màquina, aplicar una capa d’imprimació antioxidant soldable, reparar la planxa metàl·lica oxidada, substituir les parts que havien desaparegut al llarg dels anys i aplicar un acabat amb esmalt amb els seus colors originals.
A banda, al seu voltant s’hi han col·locat metacrilats i una barana de protecció que impedeixen l’accés a l’interior i s’ha enjardinat l’entorn, afegint també informació sobre la història del tren a Igualada i l’Estació Vella. Finalment, l’aparell s’ha ubicat al damunt d’un pedestal amb unes travesses de via, gràcies a la col·laboració de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).
Aquesta actuació ha tingut un cost aproximat de 5.000 euros que ha assumit l'Ajuntament. Josep Miserachs destaca que s'emmarca en el programa de recuperació del patrimoni de la ciutat que impulsa la seva regidoria. Aquest programa engloba actuacions que van des de la rehabilitació de la Cotonera a l'exposició sobre els anuncis en els programes de la Festa Major de 1920 a 1970, que també s'inaugurarà aquest dimecres. L'objectiu final, apunta Miserachs, és "recuperar el patrimoni, posar-lo en valor i donar-lo a conèixer als ciutadans per a que puguin estimar-lo"
Els Amics del Tren creu que "és un gran pas"
Francesc Farrés, dels Amics del tren d'Igualada, ha estat un dels artífexs de la rehabilitació, insistint en la importància de dignificar aquest element de cara a la ciutat."Porto molts anys treballant perquè això s’arregli. Finalment l’ajuntament s’ha posat amb el tema i estic content perquè, malgrat que les coses sempre poden millorar, s’ha fet una feina molt ben feta. Ara la tindrem exposada i amb condicions".
Farrés recorda que la locomotora va arribar a Igualada en el moment en què Ferrocarrils de la Generalitat va començar a repartir màquines perquè no es llencessin. "S’ha de cuidar perquè ara pertany a Igualada. Un dels aspectes que la fa més interessant és que "és molt didàctica, permet explicar molt bé el funcionament d’una màquina de vapor".
Segons explica, la d’Igualada, del 1893, era molt semblant a aquesta, tot i que era una mica més grossa perquè aquesta no hauria pogut arrossegar els vagons que circulaven per aquí. "Per mi, però, això hauria de ser al museu i preservada de l’aigua. Amb la pluja el ferro es fa malbé i per tant hauria d’estar sota cobert perquè la l'aigua no la deteriori. Això seria el millor, però l’Ajuntament ha cregut que calia fer això i per nosaltres és un gran pas". S’ha adequat, falten peces, però almenys es veu bastant com és.
L'impulsor del RailHome Bcn tem que es torni a malmetre
Antoni Rabell, creador del RailHome Bcn, explica que per ell la restauració hauria pogut ser més profunda, destacant que "s'hauria pogut canviar la planxa d'un dels cilindres d'atracció que està en molt mal estat". Per altra banda, també considera que "si hi hagués la instal·lació adequada a la ciutat, la locomotora s'hauria de museïtzar", preveient que "és com una espècie de monument que ara mateix està a la intempèrie i que segurament tornarà a quedar malmès".
Rabell també ha reivindicat el fet que és una màquina que no va circular i que no tenia cap mena de lligam amb la ciutat, "a diferència del que molta gent creu, no és un element emblemàtic del nostre carrilet". Tot i això, celebra la iniciativa i felicita a Francesc Farrés per ser la persona que més va insistir perquè tirés endavant.