TORNAR

Airbnb situa en un 50% l'augment d'usuaris als seus pisos turístics a l'Anoia, el 2019

L’Ajuntament i la plataforma presenten el Llibre Blanc del Turisme Sostenible

societat
Divendres, 31 gener 2020. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

S'ha donat a conèixer el balanç del primer any de l'acord entre la capital de l'Anoia i la plataforma turística. En la presentació de l'informe del Llibre Blanc, el ponent Francisco Rodríguez Bautista espera que se segueix implementant un model basat en "cercar el suport i el consens dels agents locals i regionals".

L'acte de presentació, a l'Adoberia BellaAquest dijous, L'Ajuntament d'Igualada i Airbnb presentaven el Llibre Blanc del Turisme Sostenible, un document que té com a objectiu "ajudar altres destinacions a desenvolupar tot el seu potencial turístic de manera sostenible, aprofitant els avantatges de la tecnologia". El treball parteix dels resultats de la col·laboració público-privada sorgida de l'acord presentat el novembre de 2018. Segons les dades de la plataforma turística, els usuaris que han vingut a l'Anoia el darrer any als pisos turístics que gestiona "són un 50% més que el 2018". En el cas dels usuaris catalans, es van incrementar en un 71%. Les dades no indiquen xifres en nombres absoluts.

En el cas d'Igualada, després de l'acord, es van incrementar "quasi el 40% d'arribades totals de viatgers, dels que destaca l'augment del 72% de viatgers amb domicili a Catalunya". La primera estació dels usuaris en arribar a la comarca és Igualada -un 60%- o Piera, amb un 20%. La resta es reparteix "per la resta de la comarca, encapçalada per La Llacuna", entre altres. La meitat de municipis anoiencs, 16, van rebre durant aquests dotze mesos viatgers a través de la pàgina. 

En aquest acte, la tinent d'alcalde d'Igualada, Patricia Illa, destacava que "una de les claus de l'èxit d'aquesta iniciativa és que l'objectiu no era fer créixer ràpidament el nombre de visitants a la ciutat i a la comarca, sinó treballar en el disseny d'una destinació turística sostenible que s'adeqüi a la singularitat del nostre territori. I això no s'hauria pogut fer sense la participació, la implicació i la complicitat de les administracions, la societat civil, els agents econòmics i culturals i els emprenedors d'Igualada i de l'Anoia".

El tinent d'alcalde de Tortosa, Sisco Pepió, responsable de turisme d'aquesta vila, anunciava que la seva ciutat acollirà aquest any un programa de destinacions sostenibles. La capital de les Terres de l'Ebre "es nodrirà dels aprenentatges d'Igualada, tot i que tindrà un programa dissenyat per les seves particularitats", que obri noves perspectives econòmiques per a la comunitat local i els governs de la comarca tarragonina.

Al llarg del 2019, l'Ajuntament d'Igualada i Airbnb van començar a desenvolupar el Healthy Destinations Lab, una iniciativa per, a més a més de promoure Igualada i l'Anoia, fomentar una metodologia per impulsar un turisme sostenible a noves destinacions. El programa va comptar amb diversos tallers, esdeveniments i sessions en què representants de la ciutadania, el teixit empresarial i les administracions públiques de tota la comarca van poder participar.

Part del balanç queda recollit per l'expert en economia col·laborativa i turisme, Francisco Rodríguez Bautista. Rodríguez, autor de 'Del Hospitium al turismo 4.0'. En l'informe que acompanya el Llibre Blanc conclou que "cal determinar quins recursos, atributs, infraestructures, serveis i oferta turística estan disponibles al territori, que permetin establir de manera clara la finalitat i el potencial com a destinació: què es vol ser, a qui vull adreçar-me i per què vull iniciar aquest projecte". En la qüestió de la sostenibilitat "s'ha de fer ús de sistemes de mesura d'impacte, d'obtenció d'energia neta, de reciclatge d’aigües i de gestió de residus".

El ponent indica que "cal que hi hagi una voluntat política clara de compromís" i  "fer-ne partícip la comunitat: cercar el suport i el consens dels agents locals i regionals". En el decàleg inclou "un pla de formació a la comunitat i teixit empresarial locals, mitjançant tallers que mostrin el poder i potencial de la tecnologia" a més "d'establir una regulació que fomenti l'emprenedoria i l'empoderament de la comunitat". S'ha de tenir en compte "els principis de regulació eficients per tal de donar seguretat jurídica a les diverses iniciatives destinades a millorar l'oferta, tant d'allotjaments com complementària a la destinació. Cal també cercar la col·laboració entre les administracions que tinguin les competències que afecten el desenvolupament de les destinacions".

 


1 Comentaris

F

Fèlix Tarrida

Igualada

31 de gener 2020.20:19h

Respondre

Francament, em costa molt imaginar alguna mena de benefici derivat del model de negoci d’AirBnB a Igualada o a qualsevol altre lloc. Les conseqüències del seu desplegament arreu del món són... Llegir més sobradament conegudes: des de l’encariment sobtat i constant del lloguer o compra de l’habitatge, fins a les enormes molèsties que han d’aguantar les famílies que tinguin la ”sort” de compartir veïnatge amb apartaments llogats per dies. Acabant, no cal dir-ho, per la desaparició de la població i comerç local de les àrees més atractives. Tot això suposant que les administracions controlin degudament que cada pis o casa tingui la llicència preceptiva i no es dongui peu a les màfies que s’hi dediquen. Exagerat? només és qüestió de temps. Quan les destinacions principals es saturen, es posa els ull a les secundàries. Com Igualada. Així doncs, ni de lluny, ni en el millor dels somnis es pot considerar que AirBnB contribueix a un turisme sostenible. Tot el contrari.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.