//Plugins sense CDN ?>
Aquestes setmanes, els operaris del Departament de Territori i Sostenibilitat han engegat les tasques per pintar una franja de separació entre els carrils de diferent sentit a l'Eix Diagonal. És la primera mesura per millorar una via que els darrers mesos ha estat escenari de diversos accidents greus. Però els alcaldes esperen més.
La majoria dels accidents mortals que han tingut lloc a l'Anoia els darrers anys s'han produït a l'Eix Diagonal. El tram més conflictiu és el que va de la Pobla a Cabrera d'Anoia on, només els darrers quatre mesos, hi ha hagut tres víctimes mortals. La Generalitat anunciava fa un mes i mig que enguany es redactaria el projecte executiu per convertir el tram penedesenc, és a dir la C-15, en una carretera de format 2+1. Mentrestant, per reduir la sinistralitat en aquesta via ràpida, s'executen obres per pintar franges separatòries entre els dos carrils que prohibeixin avançar amb efecte dissuasori. Els alcaldes dels municipis al voltant de l'Eix Diagonal celebren les millores en l'àmbit de seguretat però esperen que la Generalitat aclareixi els detalls de la futura reforma i quin impacte tindrà sobre el territori.
El passat desembre, l'alcalde igualadí Marc Castells va saludar la reforma anunciada del 2+1 al tram de la C-15, però mantenia la seva esperança que en algun futur es pugui passar a una carretera en format autovia. En el cas del batlle odenenc, Francisco Guisado, aquest es mostra satisfet que a la C-37 (nom que pren l'Eix Diagonal a partir d'aquesta població, quan la C-15 deixa d'existir) s'hi hagin executat les actuacions per marcar una franja de separació. Amb tot opina que "l'actuació és de mínims i sí que pot garantir la seguretat, almenys reduirà els avançaments i la separació de carrils es veurà molt més nítidament de nit".
Amb tot, considera que "si l'objectiu a la llarga és fer un país en xarxa, l'Eix Diagonal hauria d'estar desdoblat. Amb una millor comunicació a la C-15 i la C-37, sorgirien oportunitats també a dins del territori, perquè ara l'interior queda en un segon terme respecte a l'A-2. Espero que quan la situació econòmica ho permeti es faci algun pas més". Com els altres alcaldes, Guisado afirma que no ha tingut coneixement encara de les intencions de la Generalitat respecte a l'Eix Diagonal. La veu una carretera "on la velocitat que es pot agafar és molt alta i, sense separació, molts accidents són topades mortals. Espero que la mesura que han implementat de la franja tingui un bon rendiment, crec que sí, i a la llarga es pugui pensar en inversions més importants".
L'alcalde de La Torre de Claramunt, Jaume Riba, recorda que "la situació actual és d'indefinició i els ajuntaments encara no coneixem detalls del projecte". En tot cas, sobre si seria preferible un projecte de desdoblament immediat subratlla que "el tram que va de la Pobla fins a Cabrera d'Anoia és molt complicat a nivell orogràfic i l'obra pot ser molt difícil de fer". Confia que amb les mesures de la Generalitat per separar amb més claredat els sentits es redueixi l'accidentalitat ja que "la C-15 és una via conflictiva".
La construcció de la C-15 en el format actual ja va generar, dues dècades enrere, un important debat al territori sobre l'afectació a l'entorn. Alguns ajuntaments ressalten que cal atenuar l'impacte sobre la zona de les Valls de l'Anoia. Aleix Auber, el batlle capelladí, vol esperar a conèixer amb exactitud el projecte del 2+1 i entén que "la carretera ja està feta i ja va tenir un impacte mediambiental. Ara, cal conèixer bé el projecte que presenta la Generalitat abans de pronunciar-se". A Cabrera d'Anoia, el president de la corporació municipal Salustià Monteagudo manifesta que "la solució del 2+1 l'he vist a França i és força coneguda com a sortida per no malmetre de manera excessiva l'entorn natural". Monteagudo veu que "pot ser una bona solució per Cabrera, on volem que l'afectació sigui mínima". Espera però que la Generalitat doni més detalls ja que "fins ara només hem conegut el projecte pels mitjans".
Eduard Ruiz
Igualada
17 de gener 2018.08:39h
Repeteixo els comentaris que vaig exposar en ocasions anteriors quan va a parèixer el mateix tema.
Que la Generalitat entén que no suporta prou trànsit en el tram anoienc com per exigir un... Llegir més desdoblament ??, ( EL TRAM DESDOBLAT FINS A VILANOVA I LA GELTRÚ TÉ UNA MITJANA DE 28.000 VEHICLES CADA DIA, MENTRE QUE L’ANOIENC RARAMENT DEPASSA ELS 20.000 …. ¡¡¡¡ QUINA DIFERÈNCIA !!! )
Quin tindria de ser el trànsit mínim per considerar el desdoblament ??
Puntual o promig a determinada franja d’ hores del matí o de la tarda en dies laborables ??
La percepció, profana, és que déu ni dó el trànsit, inclosos camions de gran tonatge en moltes hores del dia (i el que segurament hi hauria si fos més fàcil la connectivitat entre la Catalunya Central i la zona costera al sud de Barcelona, amb la dinamització que suposaria, industrial, comercial, turística - econòmica i cultural - entre les ciutats i pobles de les comarques interconnectades.
Un fet que ja es va possà en evidència amb els nous trams actuals de la C-15 (IGUALADA - VILAFRANCA) i C-37 (IGUALADA - MANRESA), malgrat els dèficits que ara es denuncien, si el comparem amb els trànsits anteriors (us en recordeu dels revolts de la Fon del Bosc o de Can Massana - i abans els de l’antiga - ara C-37z - passant per Òdena, Maians, Sant Salvador de Guardiola ... - ?
Com també comentava en Pep i la Roser quan va aparèixer la noticia, ESTÀN A PUNT D’ENDOSAR-NOS UN NOU NYAP, PER VARIES DÈCADES, SI LES FORCES VIVES DE LA COMARCA NO ESPABILEN I REIVINDIQUEN, exigeixen, unes infraestructures adients per assegurar un futur prometedor pels intercanvis, tot garantint la seguretat, i no amb un 2+1 per sortir del pas a curt termini, només amb l’argument de reduir la sinistrabilitat (que també i més fora amb una autovia 2+2).
Ho no ho entenc, però em consta imaginar com serà en els trams de només un carril, amb separació física sense poder avançar, com anirem en processó al darrera de un camió o vehicle lent, o que passarà quan desprès d’avançar en un tram de 2 carrils en el mateix sentit s’acabi el tram (previst cada 2,5 KM) i comenci de nou l’embut del tram d’un sol carril. Alternant. Demencial ?
En certa forma, és el que passa ara, però incrementat. Això sí, sense accidents, si la separació física no permet saltar-la ni als conductors que perdin la paciència. La consigna: ja arrivareu una hora o un altre, tranquils, admireu el bonic paisatge, amb les vinyes i la serralada de Montserrat al fons.
ESTIC CONVENÇUT: ESTÀN A PUNT D’ENDOSAR-NOS UN NOU NYAP,
PER DÈCADES, si els alcaldes, de tots els colors, en primera linea, no estan amatents.