//Plugins sense CDN ?>
L’Eix Diagonal va concentrar l’any passat més de la meitat de les víctimes mortals per accidents de trànsit a l’Anoia. En total, van morir a les carreteres de la comarca set persones en sis accidents, cinc de les quals ho van fer en el tram anoienc d’aquesta via, que va del límit amb l’Alt Penedès fins a Igualada (C-15) i des de la capital fins a la frontera amb el Bages (c-37). Tres de les víctimes es van registrar en el tram sud de la via i les altres dues, al límit amb la comarca bagenca.
JOSE SANCHEZ GONZALEZ
Tot i que el Servei Català de Trànsit encara ha de publicar dades definitives sobre la sinistralitat a Catalunya durant l’any 2017, incloent tots els accidents, aquest primer balanç fa augmentar el debat sobre la necessitat de fer canvis a l’Eix Diagonal per millorar la comunicació entre el Garraf i el Penedès i la Catalunya Central, però sobretot, per reduir uns índexs d’accidents més que preocupants. En aquest sentit, cal recordar que el Departament de Territori i Sostenibilitat preveu presentar l’estudi per reformar la C-15 durant aquest any. L’objectiu és convertir la via en una carretera de model 2+1, amb un segon carril que s’alterna en un o altre sentit, però amb una mitjana que serveix per evitar xocs frontals.
De fet, aquest tipus de col·lisions són les que van causar els dos accidents mortals registrats el 2017 en el tram entre Igualada i Vilafranca, i que van deixar tres víctimes. Els altres quatre sinistres es van produir per sortides de via.
Cronològicament, el primer accident mortal a les carreteres anoienques durant el 2017 va arribar tard, el 3 d’agost, i es va produir a l’autovia A-2 al terme municipal de Castellolí i hi va morir un veí d’Igualada de 58 anys. Gairebé un mes després, l’1 de setembre, un veí de Tiana (Maresme) va perdre la vida a la C-15 a Vallbona d’Anoia per un xoc frontal amb un camió. Octubre va ser el mes més tràgic amb tres accidents i quatre víctimes: un home i una dona, veïns de Cornellà del Llobregat van morir també a la C-15 i també per una col·lisió frontal el 3 d’octubre; el dia 13 un motorista va perdre la vida a Santa Maria de Miralles per una sortida de via; i el 17 es va registrar una altra víctima en el xoc d’un vehicle amb el mur exterior d’un túnel a la C-37 gairebé al límit entre els termes municipals de Castellolí i Castellfollit del Boix (Bages). En aquest últim cas, el cotxe es va incendiar i va quedar completament calcinat. Per ara, l’últim accident mortal registrat a la comarca es va produir el 17 de novembre, quan una noia de 24 anys i veïna d’Igualada va traspassar a causa d’una sortida de via a la C-37 a Òdena.
Dades preocupants
Aquestes dades corresponents al 2017 representen un repunt en el nombre de víctimes mortals en accidents de trànsit respecte els últims temps. De fet, 2017 supera les xifres dels tres anys anteriors i és el quart any amb més morts a les carreteres anoienques en l’última dècada, només superat pel 2008 (12 víctimes) i el 2012 i 2013 (amb 8 cada un).
També preocupa l’augment de la sinistralitat a l’Eix Diagonal, ja que si s’analitzen els accidents mortals dels tres últims anys es veu un clar augment del nombre de víctimes en aquesta via. De fet, el 2017 ha estat el pitjor any quant a víctimes en aquesta carretera. Entre 2015 i 2016, només hi va haver un mort a la C-15, al municipi de Vallbona, mentre que l’any passat va haver-n’hi cinc al tram anoienc (s’hauria de sumar una sisena que va morir a la C-37, però al Bages). Això fa que l’Eix Diagonal es consolidi malauradament com la via més conflictiva a la comarca de l’Anoia en l’últim trienni. Per exemple, des de 2015 a l’autovia A-2 hi ha hagut quatre víctimes, una a l’Eix Transversal (C-25) i una altra a la B-224 a Masquefa, una altra carretera problemàtica perquè absorbeix el trànsit que ve del Baix Llobregat Nord cap al sud de la comarca. En total, al 2015 hi va haver sis víctimes i al 2016, tres.
Comparant les dades de la comarca amb altres de la Catalunya Central, veiem que l’Anoia és la que registra un número més gran de víctimes mortals (entenent aquestes xifres com les de les persones que moren fins a 24 hores després de l’accident). Els set morts de l’Anoia superen els cinc del Bages i l’Osona, els dos del Berguedà o l’única víctima registrada al Solsonès. Al Moianès no es va haver de lamentar cap accident mortal. Pel que fa a l’àmbit penedesenc, a l’Alt Penedès hi va haver cinc morts, un al Baix i dos al Garraf.
Pel que fa al conjunt de Catalunya, durant el 2017 hi va haver 169 víctimes mortals a les carreteres, segons les dades del Servei Català de Trànsit. Això representa un increment del 9,7% de les víctimes respecte al 2016, quan van morir per sinistre viari 154 persones. A més, cal destacar que de les 169 persones mortes l’any passat a la xarxa viària interurbana de Catalunya 46 eren motoristes i 11 ciclistes. Pel que fa al nombre de sinistres mortals, durant el 2017 a les carretes se n’han registrat 146, mentre que l’any anterior n’hi va haver 126.