TORNAR
PUBLICITAT

Dels nostres ‘grans problemes’... els altres se'n riuen (per no plorar)

societat
Dimecres, 17 març 2010. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
Diuen que s'acaba l'hivern (aquest dissabte, a quarts de 6 de la tarda) i, amb ell, se suposa que totes les complicacions en l'àmbit de la mobilitat escolar que a vegades se'n deriven (neu, glaç, etc.). Llegíem fa unes setmanes, per exemple, justament el dia que s'estrenava l'estació hivernal, que més de 7.000 alumnes catalans no van poder assistir a classe per un temporal de vent i neu; i la setmana passada, com a cas extraordinari, la xifra va arribar als 170.000. Una incidència que se sol repetir cada any però de manera ben puntual, en dies comptats i sense cap altra conseqüència que la d'haver de substituir unes hores de classe davant els llibres de text per unes hores tancats a casa o per unes sessions de jocs al carrer fent guerres amb boles de neu.

Les guerres són, justament, les grans responsables que impedeixen a 40 milions de nens i nenes rebre l'educació que els tocaria. I en aquest cas, òbviament, no estem parlant de guerres amb boles de neu, sinó de guerres de veritat: els conflictes armats han impedit que un total de quaranta milions d'infants no hagin pogut ni tan sols iniciar aquest curs acadèmic (són dades de l'organització Save The Children). I aquest sí que és un problema de veritat. No es resol l'endemà, o una setmana després, quan la neu es fon i tot torna a la normalitat. De fet, la problemàtica no es resol ni tard ni d'hora; simplement es tradueix en altres xifres, com les que ens parlen d'analfabetisme. Perquè el més preocupant és que això es transforma en un peix que es mossega la cua: les investigacions demostren que nivells més elevats d'educació en un país redueixen el risc que esclati un conflicte. Cada any addicional d'educació formal redueix la probabilitat que els barons s'involucrin en un conflicte en un 20%. I a la inversa, malauradament. Allunyar-se de l'educació sol representar aproximar-se als conflictes armats. I que 40 milions de nens i nenes no s'escolaritzin per culpa de les guerres s'ha de traduir per força en conseqüències nefastes a curt o llarg termini.

De fet, aquests són, només, la meitat dels infants que no van a l'escola. I és que la xifra definitiva d'infants que no es poden escolaritzar puja fins als 75 milions. Sembla que els índexs d'absentisme i d'abandonament escolar són proporcionals al nivell de pobresa de les famílies. No oblidem que l'alfabetització és un dret humà essencial per al desenvolupament. Està demostrat que l'educació contribueix a reduir els índexs de mortalitat infantil, a aconseguir la igualtat entre dones i homes, així com a assegurar un correcte funcionament de les institucions (i, de retruc, la democràcia i la pau).

Fins ara hem parlat només de quitxalla, però al món la xifra d'adults analfabets s'enfila fins als 776 milions (tot plegat, dades de l'ONG Mans Unides). Una altra manera de dir el mateix: un de cada cinc adults al món no sap llegir ni escriure. Detalls geogràfics que aporta Intervida: les regions de l'Àfrica Subsahariana i meridional presenten les taxes més baixes d'alfabetització del planeta. En països com Burkina Faso i Mali, amb més de la meitat de les seves poblacions vivint sota el llindar de la pobresa, un 80% de la població no sap llegir ni escriure, fet que els minva les possibilitats de llaurar-se un futur millor. A Centreamèrica, l'analfabetisme en persones més grans de 15 anys se situa al 20% (així aquí ja són dos de cada cinc, els adults que no saben ni llegir ni escriure).

Podem posar el crit al cel el dia que els nostres estudiants no puguin assistir a classe perquè per una nevada els han suspès les rutes del transport escolar o els centres han decidit no obrir; però també podem mirar una mica més enllà i posar el crit sobre paper en nom d'aquells qui no poden fer-ho perquè estan en conflicte. I entre altres coses, perquè tampoc tenen la sort de saber escriure.

Oriol Solà i Prat


5 Comentaris

J

Josep

Igualada

17 de març 2010.17:32h

Respondre

Em sembla una mica demagògic. No perquè ens preocupem perquè els nostres nens no puguin anar uns dies a l’escola vol dir que no ens sembli completament deplorable tot el que passa al tercer... Llegir més món. Som molts els que estem involucrats en causes solidàries i per suposat, cal que molta més gent s’hi impliqui.

V

Voltaire

Pontevedra

17 de març 2010.13:49h

Respondre

La Globalització tan sols ha donat mes poder als Estats, que ara viuen un nou-imperialisme ( s’han repartit les àrees d’influència ),per damunt dels interesos dels pobles i de les nacions, en... Llegir més un moment de crisi general del model d’estat-nació del segle XIX.

S

Santi

17 de març 2010.10:55h

Respondre

Paradoxes de l’anomenada globalització. El sentiment paternalista també és alimentat pel tractament excepcional de la pobresa que fan la majoria de mitjans (Kapuscinski), quan és un fet... Llegir més quotidià. El circ efímer d’Haití, sense anar més lluny. D’altra banda, escriure ”els altres” al títol ja és tot un atreviment...

M

Marisol

Igualada

17 de març 2010.09:23h

Respondre

Una meravella llegir un article com aquest , tots som persones però depenent del lloc on ens ha tocat nèixer...

C

CRIS

17 de març 2010.08:29h

Respondre

Com sempre hem d’acabar dient alló de ”no sabem la sort que tenim”

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.