TORNAR

La Diputació de Barcelona alerta sobre possibles estafes mitjançant Bizum

societat
Dimecres, 11 desembre 2024. 03:00. Anoiadiari.
D'un cop d'ull

Experts de l'Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública desvelen les estratègies més utilitzades pels ciberdelinqüents amb aquest sistema de pagament, molt popular i especialment utilitzat en èpoques nadalenques

El proveïdor de serveis de pagament instantani Bizum, que permet fer operacions entre 50 cèntims i 500 euros utilitzant una aplicació mòbil coneixent únicament el número de telèfon del destinatari, s’ha convertit en una eina de pagament molt popular i en dates nadalenques el seu ús es multiplica, per exemple per compartir el compte d’un sopar amb amics o un dècim de loteria amb companys de feina. Tot i tractar-se d’un mètode de pagament molt segur, experts de l'Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública de la Diputació de Barcelona alerten que la seva popularitat ha atret l'atenció dels ciberdelinqüents, que han desenvolupat diverses tècniques per estafar els usuaris.

Un dels riscos associats a Bizum és que , un cop fet l’enviament de diners, no es pot cancel·lar, la qual cosa dificulta enormement recuperar els diners en cas de frau. Aquestes són les estratègies més habituals dels estafadors:

  • Devolucions enganyoses: L'estafador, suplantant la identitat d'un conegut, contacta amb la potencial víctima mitjançant un missatge al mòbil on diu que li ha enviat diners per error a través de Bizum i demana a la víctima que els hi torni el més aviat possible. Per evitar sorpreses desagradables, es recomana trucar directament al conegut per comprovar la veracitat del missatge.
  • Problemes tècnics que no són reals: Per SMS, missatgeria instantània o correu electrònic, la víctima rep l’avís d’un suposat problema tècnic al seu compte de Bizum i instruccions per solucionar-ho. L’objectiu d’aquestes comunicacions es robar les dades personals i fer transaccions en el nom de la víctima. Cal desconfiar de missatges que incloguin enllaços per gestionar problemes i verificar sempre l'autenticitat de qualsevol comunicació contactant directament a través de canals oficials.
  • Bizum invers: Aquesta esta és una de les més esteses a plataformes de compravenda com ara Wallapop o Vinted. Un suposat comprador mostra interès per un article suggereix al venedor fer  el pagament a través de Bizum demanant-li el seu número de telèfon, però enlloc d’enviar-li els diners li fa arribar una sol·licitud de pagament pel mateix import. Si el venedor accepta per error l’operació, estarà enviant el diners a l’estafador i no rebent-los. Cal revisar detalladament totes les operacions abans d’acceptar-les.
  • Productes inexistents: Els estafadors publiquen anuncis en plataformes de compravenda oferint articles molt atractius a preus excepcionalment baixos. Per tancar la compra, demanen amb presses a la víctima el pagament per avançat a través de Bizum, prometent enviar el producte quan rebi els diners, però un cop reben els diners desapareixen sense deixar rastre. Cal desconfiar davant d’ofertes massa avantatjoses i sospitar de venedors que pressionen amb excuses per fer el pagament amb urgència, prioritzant sempre els mètodes de pagament propis de les plataformes de compravenda.
  • Falsos missatges d’organismes oficials: Una de les pràctiques més habituals d’estafa és l’enviament de SMS o correus electrònics amb un enllaç on es demana a la víctima un pagament urgent a un suposat organisme oficial a través de Bizum (una multa, un tribut, una liquidació d’Hisenda...). Cal desconfiar de comunicacions inesperades que demanin pagaments o compartir dades sensibles, verificar l’adreça del remitent i no clicar en enllaços sospitosos.
  • Sortejos i premis inexistents: Cal desconfiar de qualsevol missatge que informi d’un suposat premi obtingut. Si per obtenir-lo sol·liciten fer un pagament a través de Bizum per cobrir les despeses d'enviament, probablement es tracti d’un frau: no s’han de respondre aquest tipus de missatges si semblen procedir de fonts no fiables.

Què fer en cas d’estafa

Si l’usuari sospita que ha estat víctimes d'una estafa per Bizum, ha de contactar immediatament amb el seu banc, sol·licitar que bloquegin el seu compte i sol·licitar noves credencials de seguretat. A més, cal contactar amb Bizum a través de la seva aplicació o pàgina web. Totes les transaccions fetes queden registrades als seus sistemes, de manera similar a una transferència bancària tradicional. Això significa que, en cas de frau, sempre és possible rastrejar l'operació i obtenir informació sobre el destinatari dels diners.

Actuar amb celeritat és fonamental per resoldre la situació, recuperar el diners i prevenir futurs fraus. Finalment, es recomana denunciar els fets davant dels Mossos d’Esquadra. Per acreditar la denúncia cal recopilar totes les evidències possibles, incloent-hi captures de pantalla de missatges, números de telèfon o qualsevol altra informació rellevant.

La Diputació de Barcelona, mitjançant el Servei de Suport a les Polítiques de Consum, dona suport tècnic i econòmic als municipis de la província per desenvolupar polítiques públiques de suport dels drets de la ciutadania en l’àmbit de consum i promoure el consum responsable. A més, en el cas dels ajuntaments que no disposen de serveis propis, la Diputació de Barcelona ofereix informació i assessorament a la ciutadania per resoldre conflictes de consum, i tramitació de denúncies i reclamacions, mitjançant les Unitats Mòbils d’Informació al Consumidor.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.