//Plugins sense CDN ?>
Tot va començar amb tres joves, Josep Maria Lladó, Jaume Llansana i Joan Comellas, els qui, l’any 1978, varen dissenyar i construir el seu primer globus, després d’haver volat amb un ja utilitzat, per tal de fer la seva primera expedició a l’Àfrica, emulant la novel·la de Jules Verne, de la mateixa temàtica. Així, aquests tres joves anoiencs varen construir el Tramuntana, el seu primer globus -i enguany ja n’han fet 2000!- per a emprendre una expedició, ja el 1980 que els portaria a onze mesos de viatge, més de quaranta vols i un trajecte que els va portar des de Zanzíbar (Tanzània) fins a Kisiangani (Zaire).
MARIA SAYAVERA
Després d’aquest viatge, i tal com ens explica Josep M. Lladó, “la nostra intenció era construir ultralleugers i per això vam crear l’empresa Ultramagic SA”; però la seva aventura per Àfrica va començar a transcendir i cada cop eren més els que els preguntaven si els podien fabricar un globus aerostàtic... D’aquesta manera, el que va sortir com l’empresa d’ultralleugers Ultramagic, va passar a ser Globus Ultramagic, aprofitant l’experiència d’haver-ne fabricat un, disposant de les màquines necessàries i tota la infraestructura, fent així un canvi clau en l’estratègia de l’empresa, que ara els ha portat a ser una de les cinc primeres empreses mundials de fabricació i venda de globus aerostàtics.
Però com han arribat fins aquí? Doncs el recorregut ha sigut llarg; amb més de trenta anys d’experiència, la producció anual ha anat creixent fins arribar a la quantitat d’entre 80 i 100 globus, dels quals un 80% aproximadament són per a l’exportació. Així, diverses parts del món incloent-hi Japó, Estats Units, Amèrica del Sud -on ara hi ha una sucursal de l’empresa catalana, situada a Mèxic, per tal de treballar en el mercat del continent americà-, i per descomptat, Europa i allà on va començar tot, Àfrica. Aquest gran nombre d’exportacions, l’aposta per tot el procés de producció en la fabricació d’un globus aerostàtic, en què també, afirma Josep Maria Lladó, “mirem de comprar tots els materials necessaris el més a prop possible, afavorint des d’empreses de la comarca, fins a firmes europees que ens envien els teixits per a les veles”, han portat Globus Ultramagic a ser, actualment líders en disseny i fabricació, sent una de les fàbriques més grans en manufacturaria de globus. Una fàbrica situada a l’aeròdrom Igualada-Òdena, on es van establir el 1992, l’any abans que comencessin a treballar en una línia d’inflables per a aire fred, que es va fer famosa ràpidament i en la qual ja n’han construït, en aquests moments, uns 5000.
El negoci doncs, d’Ultramagic ha anat evolucionant i creixent al llarg dels anys, amb una quarantena de treballadors a la fàbrica anoienca i establint una xarxa de distribuïdors a escala mundial que ofereixen tot el suport necessari als clients.
Diferents models d’un mateix producte
Tal com dèiem, l’empresa catalana engloba tot el procés de producció dels globus aerostàtics; des de la fabricació de les veles, amb el disseny i l’estampat, fins als cremadors i les cistelles. En aquest sentit, la gamma de productes que ofereix Ultramagic va molt més enllà d’un “simple” globus aerostàtic, sinó que treballa amb diferents models, que inclouen des de diferents tipus de veles, en funció de l’ús i la mida, fins a diferents tipus i mides de cistelles. Així, podem trobar fins a tres tipus de teixits diferents en funció del globus que es vulgui, sigui per vols de plaer o per vols de competició, a més de diferents dissenys i formes. En aquest sentit, hi ha els globus de forma tradicional, dels quals trobem diferents sèries, com els globus amb apèndixs o formes especials, aquests últims elaborats, la majoria dels quals, per a empreses i marques patrocinadores que volen fer publicitat.
Però també cal destacar els diferents tipus de cistelles, des de la cistella per a vols de competició, fins a la cistella per a passatgers, la més gran de les quals pot acollir quasi una vintena de persones, o cistelles innovadores com la cistella a la vista o les adaptades per aquelles persones amb difícil mobilitat. A més a més de tot això, però, Ultramagic també ofereix tots aquells equips i productes auxiliars que es poden necessitar per a un vol en globus, sigui de competició o de plaer, fent alhora el manteniment o canvi de peces dels globus que l’empresa anoienca pot vendre.
D’altra banda, és sabut que per a pilotar un globus aerostàtic, com és lògic, es necessita una formació i una llicència que t’ho permeti, i Ultramagic, amb més de trenta anys d’experiència, va ser de les primeres empreses a oferir formació per a pilots de globus aerostàtics, amb un curs per a obtenir la llicència europea per a globus, que inclou tant el coneixement pràctic com el teòric. Així, Ultramagic ofereix la possibilitat d’instruir i obtenir el títol privat per a globus aerostàtics, primer pas per a poder portar aquest mitjà de transport, mentre que si es volen obtenir altres títols, siguin per a pilot comercial o bé per a vols de nit o de competició, cal realitzar més hores de vol i formació complementària.
Ultramagic i la competició
Però Ultramagic és molt més que una empresa de producció de globus aerostàtics; com dèiem ofereix formació per a pilots, però també pren part en les competicions a escala mundial. Una xifra destacable és que un terç dels globus que participen en el campionat del Món són fabricats per l’empresa Ultramagic i més de la meitat es troben entre els deu primers classificats, un fet que també dóna prestigi i nom a la marca.
Però quan parlem amb en Josep Maria Lladó, també ens fa un repàs de les principals proves competitives d’aquesta modalitat en l’àmbit internacional, en què ell com a pilot també participa. Lladó ens explica que les competicions i curses de globus no funcionen com les de motor o vela, on el guanyador és el primer a creuar la meta. Les competicions amb globus consisteixen a guanyar una o més proves, de les quals hi ha una gran varietat, la majoria de les quals inclouen fer diana amb un pal o marcador en un punt determinat. Els llançaments, en aquest cas, es mesuren i puntuen pels observadors designats que es troben a terra. I la lògica porta a fer que el que més s’apropi, guanya.
Aquesta competició requereix un gran domini en la interpretació i anàlisi dels vents a diferent alçada, per a mantenir el globus a prop de l’objectiu. I això fa que, en alguns nivells de competició, els pilots mostrin molta destresa després de volar trenta minuts i recórrer distàncies força llargues, llançant la marca just al centre de l’objectiu. Sovint, doncs, la distància entre les marques dels primers classificats és tan sols de mil·límetres.
L’Anoia i l’EBF
Després de repassar la història d’una empresa coneguda i estimada per la major part de la comarca, podem assegurar que Ultramagic, gràcies a les seves exportacions i la qualitat del seu producte, ha posat l’Anoia com a referència en la fabricació de globus aerostàtics, però també ha contribuït a donar a conèixer aquest món i tot el que l’envolta a través d’un esdeveniment en el qual té un protagonisme important, com és l’European Balloon Festival, que enguany arriba a la seva vintena edició.
En aquest sentit, seria inconcebible entendre l’European Balloon Festival sense el protagonisme i la tasca que Ultramagic hi desenvolupa, ja sigui a través del seu personal humà, com del prestigi que li dóna a través de la mateixa empresa. Tant és així, que si parlem de l’EBF la relació amb Ultramagic és automàtica i en una publicació especial sobre aquest esdeveniment, amb articles dedicats al món aerostàtic i als detalls de la vintena edició d’aquest festival, hem cregut oportú fer un repàs a una empresa puntera i pionera al territori, que ha arribat a l’espectacular xifra de 2000 globus fabricats i més de trenta anys d’experiència en el món de l’aire, contribuint al fet que la comarca de l’Anoia sigui més coneguda a escala internacional.