//Plugins sense CDN ?>
Amb l'inici de les obres de la connexió del barri del Rec amb la Ronda Sud, sis entitats de l'Anoia, Per la Conca, Igualada pel Clima, Ciclistes Urbans d'Igualada, Grup d'Orquídies de l'Anoia, Salvem Can Titó i Preservem l'Anoia, han alertat que aquesta actuació comportarà "la destrucció d'una important població d'orquídies. Es basen en un estudi realitzat pels biòlegs Emma Duran i Robin Corrià, que pertanyen al Grup d'Orquídies de l'Anoia i a Igualada pel Clima, respectivament, que indica que les orquídies són "unes plantes indicadores de la qualitat i biodiversitat dels ecosistemes; indiquen varietat d'altres espècies de plantes, ocells i insectes". Remarquen que "en el lloc afectat, una zona amb talussos, feixes abandonades i matollars mediterranis s'hi han documentat 74 peus d'orquídies de com a mínim dues espècies, que desapareixeran, destruint també un hàbitat periurbà de gran qualitat. A més, també es veuran afectats Hàbitats d'Interès Comunitari (HIC) a la zona del Torrent de la Garrigosa, on hi ha alberedes, salzedes i altres boscos de ribera."
Preservació dels espais naturals periurbans
Les entitats assenyalen que "l'emergència mediambiental es tradueix en un canvi climàtic generalitzat i intensificat, una preocupant pèrdua de biodiversitat i la contaminació ambiental, i té origen en l'economia lineal (agafar, produir, llençar) i en la sobreexplotació dels recursos. L'ocupació directa del sòl i la dispersió dels assentaments és una de les principals causes de la pèrdua de biodiversitat, segons l'informe Medi Ambient a Catalunya. Informe 2020". A més, afegeixen, "la Comissió Europea esmerça molts d'esforços per tal que les polítiques locals facin un tomb cap al desenvolupament sostenible mitjançant les Solucions Basades en Naturalesa. La preservació dels espais naturals periurbans és un dels principals reptes, ja que la seva d'agradació afecta la qualitat de vida de la gent que hi viu".
En aquest sentit, assenyalen que "la Comissió Europea, la Unió Internacional per a la Conservació de la Natura i el Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient, entre altres organitzacions, incideixen en que cal aturar de manera urgent i generalitzada la destrucció i degradació d'hàbitats, que fins ara hem assumit amb normalitat. Cal canviar hàbits adquirits i la raó és molt senzilla; la destrucció d'hàbitats és la causa número de la crisi de la biodiversitat, coneguda ja com a sisena extinció, seguida per la causa número dos, la fragmentació i degradació dels hàbitats. Així ocasiona greus problemes a la fauna per a desplaçar-se i perjudica tot l'ecosistema". Alerten que són "justament, els danys col·laterals del nou enllaç".
Obres contràries al Pla d'Acció per a l'Energia Sostenible i el Clima i a l'Agenda 2030
Les entitats critiquen que, malgrat "la justificació sobre la mobilitat rodada, que preveu que es podria redistribuir fluxos de trànsit", les obres representen "un pas en la direcció contrària per a aconseguir els objectius de l'Agenda 2030 i de neutralitat climàtica per al 2050. També són un pas contrari a l'Estratègia de Biodiversitat de la UE, que indica clarament que s'ha de protegir la natura i revertir la degradació dels ecosistemes, per posar la biodiversitat d'Europa en el camí de la recuperació per al 2030. Les obres també contradiuen el Pla d'Acció per a l'Energia Sostenible i el Clima d'Igualada, ja que fomenten la mobilitat privada i les emissions de CO₂."
Interlocució entre administracions i entitats
Finalment, les entitats, per una banda, exigeixen, que es compleixi el Pla d'Acció per a l'Energia Sostenible i el Clima i, d'altra banda, demanen la interlocució de les administracions municipals amb les entitats ambientals i la societat civil de la comarca. Remarquen que el Manifest per una nova mobilitat de Ciclistes Urbans d'Igualada apunta una sèrie de propostes i actuacions "mínimes, com ara traçar i ampliar els carrers amb carrils bici segregats, que la xarxa de carrils bici connecti els principals equipaments de la ciutat, prioritzar vianants, ciclistes i transport públic, connexió amb carrils bici entre les ciutats i pobles de la Conca d'Òdena, reduir la velocitat màxima a 30 km/h dins de la ciutat, així com instal·lar més aparcaments per bicicletes i més segurs, entre d'altres."
Critiquen que "les polítiques actuals de mirada curta i massa electoralista prioritzen l'actuació fàcil i vistosa tot arraconant la complexitat dels problemes i l'obligació de buscar noves receptes per afrontar l'estat d'emergència ambiental actual. Reclamem la interlocució organitzada i efectiva per deixar de ser una pedra a la sabata i forma part de la solució".
Tot això està molt bé. Però què proposen? Que no es faci l’obra?
igualada
31 de març 2022.18:08h
Doncs, si, encara que sembla anar en contra progres, per estalviarse els cotxes 5 minuts s’han de destruir camps de conreu, de pastures (hi ha un ramat de cabres i ovelles), flora (no tan sols... Llegir més orquideas), fauna (els ocells ,d’amboentes estepics i cerealistes estan en perill) i zones d’oci?
Doncs no, hem de menjar cereals no cotxes, que facin la volta i deixeu el camp en pau.
Canviar les maneres de fer no és fàcil. I malgrat tot, només hi ha aquest camí cap a la sostenibilitat. El primer pas és reconèixer que allò que s’ha fet fins ara i que implica expansió ens... Llegir més va a la contra. I els nostres polítics, enfeinats a vendre victòries, esgrimir medalles i a tenir el favor de tot l’empresariat encara no hi han arribat! Quin llast!
berto
30 de març 2022.13:15h
Ostras! , Orquídeas,!!!!!!
Moltes? , poques ?, el tema es greu !!!!!!