//Plugins sense CDN ?>
La vianalització de diversos carrers del centre d'Igualada és una de les propostes que han aparegut a l'esfera política els darrers mesos. La seva repercussió en el comerç i en el nivell de vida -positiu- i en la mobilitat -negativa-, entre els arguments que s'han brandat per part d'entitats, partits i govern.
L'evolució històrica de les darreres dècades ha convertit la Rambla d'Igualada, i en concret la Rambla Sant Isidre, en un espai cada cop més orientat al vianant. Moltes de les altres capitals de comarca també han anat vianalitzant el seu centre i a Igualada el procés s'ha visualizat els darrers anys. Una qüestió que pot entrar en el debat polític. Diferents veus del món associatiu i empresarial consideren que la vianalització del centre d'Igualada "seria molt positiva" i esperen que es pugui avançar en aquest sentit. Un dels 'però' que exposen, els efectes en la mobilitat que tindria a les zones com el Passeig Verdaguer. La idea sedueix però hi ha dubtes sobre si hi hauria un aval tècnic.
Al respecte de restringir el trànsit a la Rambla i als carrers contigus com la part inicial del carrer Òdena o el carrer Sant Pau, la presidenta d'Igualada Comerç, Laura Llucià, manifesta que "ciutats com Vic tenen el centre històric peatonal. A Igualada tema de quins vials poden restringir-se surt sovint. Es debatrà ara que vénen eleccions. Naturalment ens agradaria molt més zona peatonal i que hi hagués més places d'aparcament". Hi veu moltes dificultats tècniques "en el cas de tallar el trànsit cada dia a la Rambla i el carrer Òdena, tot i que per a nosaltres ens seria molt positiu". Considera que de cara als comerciants "hi ha altres accions que ens beneficiarien com millorar la senyalètica per indicar la zona comercial del centre".
En termes similars s'expressa Mireia Claret, presidenta de l'Ateneu, que opina que "la vianalització dels carrers ens aniria bé, com a entitat i com a escola, però no sé fins a quin punt seria tècnicament possible a Igualada. Si fos viable, seria un gran pas per a la seguretat de l'escola, ens sembla molt important rebaixar la perillositat del carrer Sant Pau, per on hi passen vehicles constantment. Ja hi ha hagut una actuació de pacificació al carrer Esquiladors i caldrien plans de mobilitat més complexes encara".
El Casino Foment ha estat durant més d'un segle un dels edificis més icònics de la Rambla i ara és la casa del Casal Popular d'Igualada. Un dels membres de la seva junta actual, Roger Mula, creu que "la vianalització és un pas important. En el cas de la Rambla, a l'estiu algunes de les terrasses ocupen força espai i estaria bé tenir alguna fórmula per afavorir el pas dels que caminen. Potser posant les terrasses al mig de la calçada i deixant la vorera al vianant". En la situació actual "hi ha el centre parcialment obert als vianants i seria interessant que es completés la peatonalització, perquè ara sembla poc definit. Caldria una zona peatonal més integrada".
En opinió de Joan Domènech, president de la UEA i de Fira d'Igualada, l'aposta de restricció del trànsit al centre, "no sé si en el dia a dia portaria avantatges. A les nostres entitats encara no ho hem debatut. Sí que és molt interessant que puntualment, i no només els caps de setmana i festius, es puguin tancar tant la Rambla com els carrers adjacents, per acollir activitats. En els dies de cada dia, durant bona part de la franja horària, no hi ha una gran afluència de vianants ni de cotxes". Recalca la importància "de tenir un estudi tècnic a nivell de mobilitat que aclareixi quins efectes tindria tallar la Rambla i un carrer com el d'Òdena. El caos podria ser important. I caldria harmonitzar-ho amb els aparcaments, que cada cop són més difícils".
La contrapartida "seria la restricció en algunes franges horàries de la jornada, a més del cap de setmana. Es podria estudiar. Ara mateix, hom coneix amb detall quins dies la Rambla està tancada, els caps de setmana, i caldria una informació més acurada. Crec que s'ha de debatre. Hi ha solucions com els que esmentava, ser sensibles a activitats puntuals que requereixen més espai per als passejants".
Joanma
=ada
24 de novembre 2018.11:35h
Una de les solucions seria tallar el transit permanentment a la Rambla Sant Isidre -de moment- i a posteriori,amb funció de la experiència, anar convertint els carres del voltant amb carrers de... Llegir més vianants.