//Plugins sense CDN ?>
La FAPAC, entitat que reuneix diferents AMPA de l'escola pública, denunciava fa unes setmanes les ràtios desiguals d'alumnes per classe que hi ha a l'Anoia i en concret a Igualada, en relació amb els centres concertats, "que treballen amb grups més reduïts". Les dades de la Generalitat indiquen que la "matrícula viva" va a parar en la seva majoria als centres públics en base a diferents criteris de la comissió d'escolarització. El Departament d'Ensenyament es compromet "a reduir la segregació escolar".
Fins aquesta setmana passada, 163 alumnes han estat matriculats a les escoles d'Igualada amb el curs encetat. Són els anomenats alumnes de "matrícula viva", infants i joves que s'incorporen al llarg del curs. Les dades del Departament d'Ensenyament apunten que d'aquest total, un 58,5% han estat matriculats en centres públics, mentre que la resta a les diferents escoles concertades. La FAPAC exposava a finals de setembre la seva contrarietat per la diferència a Igualada "de les ràtios d'alumnes per classe en favor dels centres privats" i assenyalava que una de les causes és que els alumnes que s'incorporen durant el curs són enviats en bona part a escoles públiques, que veuen ampliades així les ràtios. Fonts del Departament afirmen a Anoiadiari que "els criteris que s'empren estan reglats i tenen molt pes els reagrupaments familiars".
L'escolarització d'aquests alumnes que arriben al llarg del curs es fa a través de la Comissió de Garanties. Des del Departament detallen que "en aquest òrgan hi ha representants dels centres públics, dels concertats, de l'Ajuntament i d'Inspecció. Fins aquest octubre s'han fet quatre reunions ja. Per tant, no és una decisió arbitrària". Els criteris que s'empren per a l'elecció dels centres són "l'opció dels pares, si hi ha criteris de proximitat i si tenen germans escolaritzats ja al centre".
Els casos més freqüents són "famílies que tornen a la ciutat. En aquest cas, els seus fills i filles es tornen a escolaritzar als centres on ja havien cursat estudis. També hi ha molt pes el reagrupament familiar: es porta els infants a escoles on ja hi tenen germans" afirmen des de la Generalitat.
Les dades del repartiment entre centres públics i concertats, 58.5% i 41,5%, respectivament, contrasten amb l'oferta existent de places disponibles abans de començar les preinscripcions, en la que gairebé s'inverteixen els termes: 63% de places disponibles a les escoles concertades i 37% a les públiques. A secundària, on es registraven fins a principis d'octubre 57 casos, la proporció és de 65% d'escolaritzacions a centres públics, tot i que l'oferta està més proporcionada entre les dues tipologies de centre.
"Canvis de cara al curs vinent"
Des del Departament d'Ensenyament manifesten la voluntat d'anar acabant amb la segregació escolar, un compromís del nou conseller Josep Bargalló. "L'anirem reduint de cara als propers cursos, ja que és un dels objectius que ens hem marcat en aquesta legislatura". Així mateix, parlen de que "de cara al curs vinent s'aniran introduint canvis" en l'estructura escolar per assegurar l'igualtat d'oportunitats.
AMB ULL CRÍTIC
IGD
25 d'octubre 2018.21:17h
Amics de la FAPAC, potser la solució és més senzilla. Proposeu un canvi de model, canvi tant senzill com fer que l’administració faci la dotació per alumne igual per a tots. És prou sabut i... Llegir més provat que el cost per alumne a la pública és molt més elevat que a la concertada, el diferencial és a càrrec dels pares que poden fer l’esforç de suplir la mancança.
De fet, és aquest cost suplit el que motiva la menor matriculació a la concertada. Ja que pel que fa a la resta cada escola te la seva idiosincràcia en funció dels seus protagonistes (claustre i famílies) i hi tenim de tot a la pública i la privada.
Si algun dels dos model te un avantatge competitiu no discutible és la concertada, ja que traballa una hora més diàriament. O sia, te un 20% més de càrrega o temps de formació que si és ben usada donarà fruits al final de la escolarització. Certamente direu que a la pública això és supleix amb activitats complementàries, però no estan integrades dins la programació de centre.
Seria bo que en lloc de flagelar-nos constanment miréssim de treballar conjuntamente per una escola millor. Seria bo que penséssim en que necessiten els nostres nens mirant el futur i tenint en compte com han evolucionat els temps.
Salutacions FAPAC