TORNAR

FESTHI: "En veure les incomoditats que provocava, hem plantejat com fer un canvi en el color del cinturó del gegant"

Parlem amb la FESTHI sobre les polèmiques sorgides sobre els Gegants Vells i la Passacalle

societat
Dijous, 25 agost 2016. 17:56. Toni Cortès Minguet.
D'un cop d'ull

Dues de les principals novetats de la Festa Major d'Igualada, la reintroducció dels Gegants Vells i la recuperació de la Passacalle, han provocat reaccions de tot tipus, des de la més ferma aprovació i aplaudiment fins a les veus crítiques. Aquestes darreres s'han originat no tant pel fons sinó per algunes formes. Especialment, a les xarxes socials, s'han criticat alguns detalls d'aquestes dues novetats, com ara els colors del cinturó del gegant, semblants als de la bandera espanyola, o el nom de "Passacalle". Des de l'AnoiaDiari hem parlat amb la Federació del Seguici Tradicional i Històric d'Igualada (FESTHI), impulsors de la creació dels Gegants Vells i de la recuperació de la Passacalle.

S'està comentant molt, especialment a les xarxes socials, la semblança del cinturó del gegant amb la bandera espanyola. Hi ha algun motiu?

El debat del cinturó és el cas d'una combinació de materials i l’atzar. El cinturó havia de ser de pell amb un galó de passamaneria al mig per enriquir, com els trossos que quartegen l'espiell, de vellut verd. La pell és marró però vermelleja cap a un color teula i el vellut verd era molt fosc i costava de veure. El constructor va canviar la cinta verda per una de groga, del mateix vestit del gegant. Certament aquesta similitud hi és, i encara més quan es mira en una fotografia. Nosaltres mateixos no n’hem sigut conscients fins que hem tingut els gegants a Igualada, ja que desconeixíem els colors d’aquest detall.

 

Des de la Federació i acord amb el constructor, en veure les incomoditats que provocava i que la similitud era real, -i que a més a més, pot induir a confusions de concepte pensant que són una representació de reis espanyols, entre d’altres- hem plantejat com fer un canvi en el color del cinturó del gegant.

 

Els Gegants Vells El toisó i els colors del cinturó han despertat diverses crítiques

Penseu fer alguna cosa davant les sensibilitats que es veuen molestes i incòmodes per aquesta semblança? Es canviarà el cinturó?

Des de la Federació i acord amb el constructor, en veure les incomoditats que provocava i que la similitud era real, -i que a més a més, pot induir a confusions de concepte pensant que són una representació de reis espanyols, entre d’altres- hem plantejat com fer un canvi en el color del cinturó del gegant. El constructor està valorant opcions que implicarien enfosquir i modificar el color de la pell, i passada la Festa Major procurarem abordar la qüestió amb cura, ja que la modificació que es faci ha de ser consistent i preservar el bon estat del vestit sense malmetre’l.

 

Per què s'ha optat perquè els gegants siguin uns reis i no a semblança dels de 1921? Quins criteris heu seguit?

A les últimes imatges que tenim dels Gegants Vells, al voltant del 1930, ell ja anava coronat i amb una vestimenta pròpia de rei. Això ens va fer pensar que aquesta parella de gegants estava seguint la tendència de l’època: canviar els vestuaris més nobles cap als propis de reis, tal com es veia en el context contemporani. En aquest sentit s’ha volgut seguir el llegat d’aquestes darreres imatges, i donar-hi continuïtat, amb la idea de reintroduir-les com si no s’haguessin arribat mai a perdre durant la Guerra Civil.

Els gegants Vells abans de la reforma realitzada el 1925 Els Gegants Vells després de la reforma duta a terme el 1925

També hi ha hagut crítiques sobre el penjoll del gegant, que és el Toisó emprat per la monarquia espanyola.

El Toisó és una ordre de cavalleria fundada cap a 1430 pel duc de borgonya i de la qual en formaven part els membres més destacats de l'alta noblesa europea; després que el càrrec de gran mestre de l'ordre passés per l'emperador del sacre imperi romano germànic Maximilià, des de Carles V (1500-1558) els grans mestres han estat quasi sempre els reis d'Espanya.  

A banda, però, del significat historicista de l'element, el motiu principal perquè el Gegant Vell el vesteixi és degut al fet que la figura original ja el lluïa als voltants de 1925 i 1930, tal i com consta en les fotografies que s’han trobat en el període de recerca i documentació.

 

Per què el nom de "Passacalle" i no "Passada" o un altre en català?

La recuperació de la Passacalle consisteix a reviure un acte que fins a mitjans dels anys 50 s’havia realitzat a la ciutat d’Igualada. En el procés de documentació per tal de retornar l’acte a la ciutat s’ha pogut constatar que el nom utilitzat era Pasacalle, tal com consta en diferents documents de l’època. De fet, cal ser conscients que moltes mostres patrimonials històriques, estan impregnades amb castellanismes provinents de l’època. També ho trobem per exemple en els versots del Ball de Sant Miquel i els Diables, així com passa en manifestacions festives d’altres poblacions.

 

S’ha batejat el nou acte com a Passacalle entès com un nom propi: un manlleu provinent del castellà

En aquest sentit, s’ha batejat el nou acte com a Passacalle entès com un nom propi: un manlleu provinent del castellà (documentat històricament) que s’ha catalanitzat amb la doble essa, però que com a nom propi busca batejar l’acte amb la singular paraula que ja tenia llavors. No únicament com a paraula descriptiva sinó com a nom propi, entenem que poden existir altres criteris lingüístics, però aquest és el que s’ha seguit per definir aquesta nomenclatura.

 

Celebrem l’èxit d’aquesta primera edició de l’acte que ha superat totes les expactatives previstes i que ha satisfet a participants, homenatjats i públic assistent

Tanmateix, celebrem l’èxit d’aquesta primera edició de l’acte que ha superat totes les expactatives previstes i que ha satisfet a participants, homenatjats i públic assistent. Confiem en poder seguir millorant recollint els comentaris i aportacions de tothom.

Malgrat la polèmica pel nom, la Passacalle va estrenar-se amb èxit

 

 

 

 


9 Comentaris

j

joan

26 d'agost 2016.14:44h

Respondre

Laura d Igualada les meves disculpes si algú es sentit ofès. No era la meva intenció Pero no m agrada l’integrisme i menys el religios amagat rere la cultura i l història.

P

Pandor

Igualada

26 d'agost 2016.12:49h

Respondre

Des de la Federació Españolista de Sequaços de la Tirania Histriònica d’Igualada, altrament anomenats la FESTHI, s’ha decidit continuar adoctrinant els plebeus per tal que acceptin sí o sí... Llegir més el seu model de Festha.

La primera cosa que fan els tirans és imposar, al preu que sigui. Això ja ho tenen molt per mà, com es pot comprovar eliminant totes les cercaviles de Sant Bartomeu, ja sigui la del dissabte, la menuda del dilluns, la que sigui, amb total impunitat. A més aconsegueixen muntar-se la Festha a la seva mida, doncs mentre hi ha molts actes solapats, curiosament quan es fan els seus no hi ha gaires alternatives. Ara ens volen imposar la fi de la immersió lingüística ja des del carrer, amb una ”pasacalle” la vigilia de St Bartomeu. Perquè? Perquè la gent es cansi de no poder dormir amb tot el soroll que fan, trabucs i petards inclosos, i es declari de facto St Bartomeu Festhiu. Temps al temps.

La segona cosa que fan és no equivocar-se mai, tenir seeeeempre la raó. I en aquest cas, quan els hi colen un gol per l’escaire amb una bandera española al cinturó, fins i tot en aquest cas porten els gegants davant de la Teixidora i tots juntets fan Festha. Ho sento, si jo em declaro independentista, a mi que no m’organitzin un ball davant de casa meva amb una bandera española, doncs el que menys estaré será contect o satisfet. I encara menys amb una insignia monárquica al coll. On cridaven ”Fora la bandera española” davant de l’ajuntament, ara l’aplaudeixen davant de casa seva... I encara més, si fos independentista em negaria a fer ballar aquesta insignia de reial repressió. Hipocresia i de les grosses.

I la tercera que fan, és començar a matar tots aquells que no segueixin el seu pensament. Històricament existia la pena capital sense judici previ; així doncs prepareu-vos que és el següent pas. O Festhi o mort. Perquè està clar, qui hauria de fer de jutge i avaluar les coses (altrament dit Ajuntament), com més ens adoctrini la Festhi, menys feina els hi toca fer. Polítics i tècnics de cultura, no sé qui d’ells té menys ganes de treballar. Mentrestant podeu anar ampliant en nou cementiri vell, doncs segur que no hi cabrem tots. O no, no caldrà, doncs als heretges se’ls crema a la foguera i ja tenim crematori a la ciutat.

i

igualadí

26 d'agost 2016.12:32h

Respondre

La Festa Major és de tots els igualadains, no només d’un grup.
St. Bartomeu festiu o no ? Decidim-ho entre tots !

j

josep mª verges prat

Igualada

26 d'agost 2016.11:06h

Respondre

Gens satisfet amb la argumentació, ni del vestuari, ni de la cercavila dita !passacalle! de cap manera! tot ve de la historia de imposicions i dictadures, Primo de Rivera 1930, i Franquisme... Llegir més posterior; inacceptable per mi que lo antinatural i imposat es faci norma democràtica d’una Ciutat com Igualada i un país que ja vull lliure.

L

Laura d'Igualada

Igualada

26 d'agost 2016.11:05h

Respondre

Benvolgut Joan, primer he pensat no contestis no val la pena. Però la vistra prepotència em supera. Vostè ha sortit el carrer aquests dies de festa major? Si és que sí, ja té la resposta... Llegir més perquè sort en tenim de la Festhi i la seva gent que dediquen molt temps de la seva vida altruísticament a preparar tot el que hem vist fins ara que és moltíssim. Vostè a part de criticar que és fàcil, ha fet alguna cosa de preparació de festa major? Jo tampoc, per tant respecto i agraeixó i felicito i molt a la FESTHI i a continuar joves, no us deixeu aplacar i VISCA LA FESTA MAJOR...

p

paio

Igualada

26 d'agost 2016.13:32h

Laura, em sorprén aquesta actitud. Així que qui no ”participi” en la ”preparació” de la festa no té dret a opinar i criticar? deus ser joveneta, sort que tens! però també et falta molt... Llegir més per aprendre!
Evidentment que hi ha feina a prepara una Festa Major, i s’ahn fet coses bé, però també malament. Algunes dèries amb un cert tuf dicatorial no convenen. Calien els nous/vells gegants, per exemple? i amb aquesta estètica? I sobre la ”passacalle” es pot llegir alguna opinió raonable i raonada, com la del Sr. Dalmau. L’Ajuntament penso que també peca d’ingenuiïtat deixant fer coses decidides per algú des de una suposada altura intel·lectual. Cal una mica d’esperit crític abans de prendre certes decisions i fer despeses amb diners de tots.

M

Maribel

IGUALADA

26 d'agost 2016.11:04h

Respondre

A mí el que m’incomoda és que es renovin uns gegants, que ningú discuteix la seva història, i continuin lluint corona reial. Una cosa és respectar el que hi ha com a part de la història i... Llegir més l’altra és negar que la història ha fet altres aportacions menys reals. El color?. Si hi afegim tres bandes més dels mateixos colors tindrem la senyera, i si sols n’hi afegim una de color morat tindríem la tricolor.
La monarquia exclou, la república inclou. Una Festa Major no hauria de ser sinó incloent, i la FHESTI és cada vegada és més excloent. .

R

Raphanus brassica

Igualada

26 d'agost 2016.10:39h

Respondre

Quan cal donar tantes explicacions és que alguna cosa falla. Deixa de ser cultura popular per passar a ser la sublimació dels escollits. I sense ofendre, però questa renovada devoció pel sant i... Llegir més una estàtua de plata em recorda aquel passatge bíblic del vedell d’or.

J

Joan

26 d'agost 2016.06:54h

Respondre

Fins quan tindrem que aguanta la incompetencia , el cinisme i la dictadura de Rey de la FHESTI.?
L any proper.per els mateixos arguments li diran Fiesta Mayor, tocaràn el Himno Nacional a la Missa... Llegir més solemne de Santa Maria i el Sr. Castells entrarà sots” palio. ” Fins quan ?

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.