TORNAR

La Generalitat espera "una resposta" dels ajuntaments sobre el document de propòsits de l'aeròdrom

La planificació de les instal·lacions està vinculada al Pla Director Urbanístic de la Conca

societat
Dissabte, 26 juny 2021. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

Tot i que el juny del 2009 la Generalitat va anunciar la intenció de fer un aeroport corporatiu a l'aeròdrom Igualada-Òdena, ben aviat les intencions es van aigualir. Els objectius per a l'aeròdrom s'han redimensionat, però sense que la planificació es concreti. Els ajuntaments han encetat també activitats relacionades amb l'aviació adaptada, que fins ara han tingut bona rebuda. 

Han passat dotze anys des que el conseller Joaquim Nadal va confirmar el 18 de juny del 2009 que l'aeròdrom Igualada-Òdena acolliria l'aeroport corporatiu. La Generalitat va traçar un calendari i va encomanar la redacció d'un pla director que havia d'estar a punt el 2010. Però la conclusió del document es va anar ajornant i, mentrestant, els objectius eren cada cop més modestos i es va descartar l'aeroport corporatiu. Finalment, el Departament de Polítiques Digitals i Territori va redactar fa un any un document que ha tramès als ajuntaments d'Òdena i Igualada perquè aportin les seves consideracions sobre l'equipament. La Generalitat espera la resposta dels ajuntaments per "continuar la formulació" del pla director aeroportuari, que ha de passar el tràmit ambiental.

Segons el Govern, ara han de moure fitxa "els ajuntaments afectats i que facin els seus suggeriments i consideracions". Esperen "una resposta dels ajuntaments afectats per les servituds aeronàutiques". L'Ajuntament d'Òdena apunta la seva conformitat amb l'avantprojecte que li ha arribat, però lamenten els 'tempos' i que el projecte es vagi encallant. Segons Maria Sayavera, batllessa d'Òdena, "ja hem donat el vistiplau al document de propòsits" i espera que els tràmits del Pla Director Aeroportuari "es facin en conjunt amb el Pla Director d'Activitats Econòmiques" per accelerar el procés. Pel que fa a l'Ajuntament d'Igualada, afirmen que "no hi ha novetats".

El projecte de l'aeròdrom s'haurà d'harmonitzar en el marc d'un altre dels treballs que s'arrosseguen des de fa temps de planificació urbanística del territori, el Pla Director d'Activitats Econòmiques de la Conca d'Òdena. El pròxim pas, segons l'administració catalana, és que "un cop es tingui el retorn de les consultes als ajuntaments, la Comissió de Territori de Catalunya, si ho considera convenient, iniciarà el procediment de formulació".

Un projecte gairebé aparcat amb la crisi

Els objectius inicials per a l'aeròdrom eren tant ambiciosos com irrealitzables quan van coincidir amb la recessió del 2008-2013. I quan es van fer més modestos, els tràmits s'han anat allargant. Amb la concessió de l'aeroport corporatiu, el juny del 2009, la Generalitat parlava d'estirar la pista –d'uns 800 metres– i que s'acostés als estàndards d'altres instal·lacions d'aquest format, cap als 1.800 o 2.000 metres. La conselleria que dirigia Joaquim Nadal anunciava una inversió de 95,8 milions d'euros.

Per allargar la pista, calia encaixar moltes coses més, com canviar l'orientació o desviar o soterrar l'autovia. La realitat de la crisi aviat va posar al calaix aquests projectes i va redreçar-lo cap a objectius més realistes, que tampoc s'han concretat. El futur implica orientar l'aeròdrom Igualada-Òdena a l'aviació esportiva i que els terrenys que hi ha a llevant puguin acollir noves activitats econòmiques relacionades amb l'aeronàutica. Ha estat un dels objectius que ha defensat l'Ajuntament d'Òdena amb el Pla Director Urbanístic d'Activitats Econòmiques de la Conca. Ara, el futur de l'aeròdrom sembla lligat també a aquest document urbanístic, associat a una polèmica gairebé permanent.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.