TORNAR

Igualada impulsa una campanya per millorar l'ús del català a les empreses i establiments de cara al públic

També es vetllarà perquè tots els comerços de la ciutat tinguin la retolació en català

societat
Divendres, 21 març 2025. 03:00. Anoiadiari.
D'un cop d'ull

L'Ajuntament d'Igualada, Òmnium Anoia, el Consorci per la Normalització Lingüística, la Unió Empresarial de l'Anoia, l'Associació Promotora de la Llengua Catalana (APLEC), Igualada Comerç, Nou Centre i el Mercat de la Masuca s'han aliat per impulsar un pla estratègic del català de cara al públic. 

Es tracta d'una campanya informativa dirigida a empreses i establiments amb l'objectiu de donar-los pautes per evitar la regressió de la llengua. Entre d'altres, demanen que, tot i que l'interlocutor pugui no semblar d'origen català, s'iniciï la conversa en català. No fer-ho, adverteix la presidenta d'Òmnium Anoia, Íngrid March, suposa donar el missatge que "tens prejudicis sobre el seu origen".

La campanya, que lidera Òmnium Anoia, s'ha presentat públicament aquest dimecres i el manual de bones pràctiques ja s'ha fet arribar a tots els establiments de cara al públic de la ciutat. En concret, el document dona consells com ara que sempre s'han d'iniciar les converses en català; que la retolació interior i exterior dels establiments ha de ser almenys en català; que els consumidors tenen el dret d'expressar-se en català; i que les persones que estan aprenent català necessiten espais on utilitzar-lo.

La presidenta d'Òmnium Anoia, Íngrid March, ha lamentat que en els darrers temps les persones que tenen interès per aprendre el català "no troben situacions reals per portar a la pràctica els seus aprenentatges". Assegura que molts establiments de cara al públic atenen "normalment i en primera instància, en castellà". "També vivim en pròpia pell el fet que en moltes botigues tota l'acció transcorre en castellà si no ets actiu en no canviar la llengua", exposa March.

Davant d'això, les entitats que han impulsat el manual de bones pràctiques van considerar que era important que tots els comerços tinguessin informació sobre la normativa de l'ús de la llengua i de la situació actual del català. "És important que tota la gent que treballa de cara al públic es conscienciï de la necessitat d'adreçar-se a la ciutadania, d'entrada, en català", ha expressat.

De fet, la presidenta d'Òmnium Anoia ha posat de relleu que és "molt important" no dirigir-se a les persones directament en castellà només pel seu aspecte, un fet que, segons ha dit, passa sovint a la ciutat. Creu que, si es fa això, el missatge que se'ls pot donar és triple. D'una banda, "que tens perjudicis sobre el seu origen, quan potser ha nascut a Igualada". En segon lloc, que el català "no serveix per a res i no cal fer esforços per aprendre'l". I, finalment, "si ens adrecem a una persona en castellà li estem dient que no deu ser capaç de parlar una altra llengua, raó per la qual s'estan menystenint les seves aptituds".

A banda de la campanya informativa dirigida a les empreses i comerços, els impulsors de la iniciativa han explicat que en una segona fase també faran incidència en l'àmbit esportiu perquè es fomenti l'ús del català en els entrenaments, els partits i les classes dirigides. March ha avançat que Òmnium publicarà aviat unes guies del català a l'esport que podran ajudar aquestes persones a emprar la llengua durant els entrenaments.

 

Redacció: ACN/Mar Martí


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.