L'Ajuntament d'Igualada, Òmnium Anoia, el Consorci per la Normalització Lingüística, la Unió Empresarial de l'Anoia, l'Associació Promotora de la Llengua Catalana (APLEC), Igualada Comerç, Nou Centre i el Mercat de la Masuca s'han aliat per impulsar un pla estratègic del català de cara al públic.
Es tracta d'una campanya informativa dirigida a empreses i establiments amb l'objectiu de donar-los pautes per evitar la regressió de la llengua. Entre d'altres, demanen que, tot i que l'interlocutor pugui no semblar d'origen català, s'iniciï la conversa en català. No fer-ho, adverteix la presidenta d'Òmnium Anoia, Íngrid March, suposa donar el missatge que "tens prejudicis sobre el seu origen".
La presidenta d'Òmnium Anoia, Íngrid March, ha lamentat que en els darrers temps les persones que tenen interès per aprendre el català "no troben situacions reals per portar a la pràctica els seus aprenentatges". Assegura que molts establiments de cara al públic atenen "normalment i en primera instància, en castellà". "També vivim en pròpia pell el fet que en moltes botigues tota l'acció transcorre en castellà si no ets actiu en no canviar la llengua", exposa March.
Davant d'això, les entitats que han impulsat el manual de bones pràctiques van considerar que era important que tots els comerços tinguessin informació sobre la normativa de l'ús de la llengua i de la situació actual del català. "És important que tota la gent que treballa de cara al públic es conscienciï de la necessitat d'adreçar-se a la ciutadania, d'entrada, en català", ha expressat.
A banda de la campanya informativa dirigida a les empreses i comerços, els impulsors de la iniciativa han explicat que en una segona fase també faran incidència en l'àmbit esportiu perquè es fomenti l'ús del català en els entrenaments, els partits i les classes dirigides. March ha avançat que Òmnium publicarà aviat unes guies del català a l'esport que podran ajudar aquestes persones a emprar la llengua durant els entrenaments.
Redacció: ACN/Mar Martí