TORNAR

Igualada planteja un Casal de Nadal davant la dificultat per fer el Saló de la Infància

Riera constata l’acollida del servei de targes moneder dels serveis socials d’Igualada

societat
Dijous, 1 octubre 2020. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

Les conseqüències de la COVID-19 en tots els àmbits han augmentat la pressió sobre els serveis socials. En el cas d'Igualada, aquesta àrea de l'Ajuntament ha impulsat sensibles canvis organitzatius i de treball per adaptar-se millor a l'escenari que deixa la pandèmia.

Aquest dimecres, la primera tinent de batlle d'Igualada, Carme Riera, detallava les principals actuacions que el seu departament està duent a terme en l'àmbit dels serveis socials els darrers mesos. Anunciava també que no es podrà fer un Saló de la Infància "com el que s'organitza habitualment" i per això es treballa en l'organització d'un casal de Nadal, replicant tot allò que ha funcionat bé en el casal d'estiu. En la mateixa línia, Riera remarca "el bon funcionament del centres oberts i ha destacat l'acompanyament que les monitores han fet a les famílies i als infants. En l'àmbit de la infància, hem mantingut els nostres compromisos amb els infants i hem estat capaços de treballar de manera coordinada i generant aquestes bones dinàmiques de relació amb les famílies."

Riera assegura que l'organització de l'Estiuet 2020 va ser un repte. "Teníem el doble objectiu de garantir la seguretat dels infants i dels monitors i oferir, alhora, una programació atractiva. El resultat final és que hi han participat 290 infants, sumant els diferents espais i torns. Les circumstàncies d'aquest any han comportat un increment de la despesa, que ha estat superior als 150.000 euros, i la valoració que les famílies han fet del desenvolupament de les activitats ha estat altament satisfactòria."

El Banc de Queviures, per sobre dels 1.000 usuaris

Riera remarca que "sempre hem atès la urgència social. Ho hem fet abans, ho hem fet durant l'època COVID i ho seguirem fent." Davant les noves casuístiques, ha crescut el personal dels serveis socials de l'Ajuntament i s'han activat noves fórmules. Un botó de mostra dels canvis d'escenari dels darrers temps són que els beneficiaris del Banc de Queviures van arribar al miler el mes de maig. Després que finalitzés el confinament, la xifra ha anat descenent gradualment i ara se situa en 825. Abans de la pandèmia, segons Riera, "eren 659 beneficiaris."

Així, "s'ha donat resposta a les necessitats en l'àmbit de l'alimentació i la higiene a més famílies que mai. Voldria destacar la feina dels tècnics, però sobretot, la generositat
de tantes i tantes persones i entitats que han col·laborat amb les seves aportacions." Un altre projecte que ja s'estava valorant i que la situació sanitària ha fet prioritari ha
és el de les targetes moneder, que ja es va posar en marxa a final de juny i ja atén 63 famílies monoparentals, a través de les quals se'n beneficien 183 persones.

El descens dels darrers mesos es deu tant a la millora econòmica com a la introducció per part dels serveis socials de les esmentades targetes moneder, que donen servei a força famílies que eren usuàries del Banc de Queviures. Riera ressalta que "les urgències que es detecten són sempre ateses" i que se segueixen unes línies de treball que tenen continuïtat, però que són compatibles amb d'altres que s'han engegat atès el canvi de les circumstàncies.

Alguns dels projectes "són consensuats, valorats i en algun cas prioritzats a la taula que es va crear entre tots els grups municipals arran de l'emergència social provocada per la pandèmia." Destaca que en el moment més àlgid de la crisi sanitària també es va posar en marxa un grup de treball conjunt amb la resta de municipis per donar resposta a les necessitats que en aquell moment eren prioritàries, com la gestió de les targes menjador, en què també es van implicar Ensenyament i altres departaments.

Segons Riera, "a part dels principis de justícia i equitat, que són universals, a nosaltres ens agrada defensar que som i volem ser un servei proactiu, no reactiu, la qual cosa ens permet estar fent constantment propostes de com podem millorar. També som un servei molt transversal, que ens hem de coordinar amb tots els departaments de l'Ajuntament i amb moltes altres entitats. I, lligat amb això, no cal dir que el treball en xarxa és una de les principals característiques de tota la nostra tasca." Afirma que "treballem amb persones i per a les persones, amb l'objectiu de fomentar la seva autonomia, la seva promoció i la seva corresponsabilitat en tota la seva trajectòria vital." 

En l'àmbit de l'atenció al domicili, destaca "l'increment del nombre d'usuaris de teleassistència i dels àpats a domicili." També s'ha fet seguiment telefònic al domicili dels casos més complexos, ja que inicialment es va haver de reduir el servei per temes de seguretat. Actualment, hi ha més de 900 usuaris en el servei d'atenció a domicili. Entre els projectes innovadors que s'han posat en marxa, la regidora subratlla "la línia de cuidar el cuidador, que consisteix en la contractació d'integradors perquè les persones cuidadores de familiars dependents puguin disposar d'unes hores lliures a la setmana."

Valora que "des de Serveis Socials s'ha garantit en tot moment l'atenció presencial, a diferència d'altres municipis, on només s'ha fet atenció telefònica. Nosaltres teníem clar, des del primer dia, que en una situació en que la gent ens podia necessitar més que mai, no ens podíem retirar." La responsable del Serveis Socials afirma que també s'ha atès l'emergència habitacional, amb la tramitació de tots els ajuts d'urgència social.

Assessorament energètic

Des de la setmana passada es disposa d'un nou recurs, que és el punt d'assessorament energètic d'Igualada, que ofereix la informació, l'atenció i la intervenció necessària per a què les persones puguin exercir els seus drets energètics i les companyies no els neguin l'accés als subministraments bàsics.  Finalment, Riera explica queque l'Ajuntament i totes les entitats que formen part de la Xarxa per a la Inclusió estan treballant en la proposta del nou pla d'acció comunitària i inclusió.


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.