//Plugins sense CDN ?>
En un acte presentat pel periodista igualadí de Rac1 Joan Maria Morros, les empreses de l'Anoia van tractar, en la que és ja tercera edició del Fòrum Empresarial, l'evolució cap a la quarta revolució industrial basada en la també anomenada indústria intel·ligent. El document elaborat amb unes 800 enquestes també aborda el pas cap a l'economia circular.
La tarda d'aquest dimecres 27 de març, la Unió Empresarial de l'Anoia reunia més de 300 persones -entre les quals, empresaris, actius, experts, autoritats polítiques i agents socioeconòmics- al Teatre Municipal l'Ateneu d'Igualada en la celebració del III Fòrum Empresarial de l'Anoia. L'edició d'enguany tractava la transformació empresarial i en concret els seus dos eixos: la transformació digital i l'economia circular. En aquest acte, es presentava en públic el document 'III Empresa i Progrés: L'horitzó de la transformació empresarial'. En aquest estudi s'hi plasmen les dades més rellevants sobre què suposa aquest canvi. Vora un 60% de les empreses enquestades coneixen el concepte 4.0, però l'aplicació d'estratègies d'aquest tipus és menor. Un 54,2% enregistren les dades de producció... i sobre si alguna empresa ha fet un projecte 4.0, vora un 70% contesten amb la negativa.
L'informe es basa en l'anàlisi de les inquietuds de les empreses, a través d'una tasca d'escolta i aproximació a les necessitats de l'empresariat, els treballadors, els sectors i el territori, a través de la implicació de més de 800 persones, empreses i agents que han participat en els fòrums i jornades tècniques de treball. S'ha fet "una comparativa de la seva realitat en relació amb Catalunya, Espanya i l'entorn internacional".
El document "no pretén ser una guia a seguir, sinó que busca obrir els ulls a les persones, empreses, entitats i agents davant aquests dos eixos crucials per evitar que cap empresa es quedi fora del mercat, amb la voluntat de fer créixer la comarca, i convertir l'Anoia en més competitiva i sostenible". El presentador, Joan Maria Morros, va subratllar que aquest document "presenta aquests dos eixos a seguir, la revolució 4.0 i el model econòmic circular com a estratègics per a la comarca".
En les intervencions posteriors, el president de la Unió Empresarial de l'Anoia, Joan Domènech va destacar que "cal que tothom vegi la necessitat d'entendre i assimilar aquesta transformació perquè no hi ha un altre camí. Aquest tren passa molt ràpid, només una vegada, no podem esperar a pujar als últims vagons".
Segons Domènech "aquesta revolució va molt més enllà de l'optimització i de ser competitius, eficients i responsables. Aquesta transformació ens
permet obrir les portes a noves estratègies, noves oportunitats de negoci i noves estratègies de gestió". Per la seva part, el president de la Diputació de Barcelona i acalde d'Igualada, Marc Castells definia que "l'Anoia és industrialista" i agraïa "la feina feta per l'entitat perquè l'administració pública faci els deures a través de polítiques per tirar endavant i acompanyar a les empreses perquè siguin competitives".
Castells va ressaltar "la importància de tirar endavant un polígon de gran format com el de Can Morera, ja que “és una necessitat pel territori” i que compta amb el suport i unitat dels set alcaldes de la Mancomunitat de la Conca d'Òdena". Seguint la mateixa línia, la consellera d'Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, Àngels Chacón va tenir paraules de reconeixement per la tasca "d'escolta i sensibilització" feta des de la UEA, així com també la col·laboració público-privada. La consellera reiterava que el 60% de les empreses no tenen integrada la indústria 4.0 en la seva estratègia empresarial i que l'aposta del govern català va en la línia de millorar aquesta situació, implementat noves normatives , impulsant el Pacte Nacional pel Coneixement i fer
créixer les empreses que ofereixen solucions tecnològiques.
El document presentat per la Unió Empresarial recull les conclusions més rellevants de tot el projecte d'escolta i anàlisi, i exposa també un seguit d'idees de futur per tal d'encarar com a comarca un horitzó comú, on la transformació empresarial i social és clau. Es remarca que la transformació empresarial que ens arriba ens porta conceptes desconeguts, on la desinformació o la confusió solen ser habituals. En aquest sentit és vital la necessitat de fer pedagogia, d'informar i sobretot de formar a tots nivells. "I és que la formació és bàsica en aquest nou paradigma i el talent de les persones és una peça clau perquè l'equip humà és qui ha d'implementar les noves estratègies empresarials".
El III Fòrum UEA va comptar amb la ponència d'Alfons Cornella, expert en innovació, consultor i fundador i president d'Infonomia i de l'Institute of Next. Cornella ha animat a l'empresariat a començar a treballar, ja no en una estratègia digital, sinó adaptativa pels canvis del mercat i de l'entorn. L'expert en innovació ha afegit dient que "una empresa no pot innovar dins un sistema jeràrquic, sinó que s'han d'empoderar els equips".
La jornada acabava amb un elevator pitch -conegut popularment pel discurs de l'ascensor- constituït per discursos de presentació exprés i on s'hi ha exposat breument Departament de Comunicació de la Unió Empresarial de l'Anoia casos d'èxit d'empreses relacionades en aquests dos àmbits: la transformació digital i l'economia circular. Va comptar també amb la participació de Francesc Sabaté de la Fundació CIM/UPC, Josep Castells de l'empresa
Gabarró, Agustí Morera de l'empresa Piera Ecoceràmica i Pere Fullana de la Càtedra Unesco.