//Plugins sense CDN ?>
Segons ha explicat aquest dimecres la regidora d’Ensenyament i Universitats, Anna Bacardit, aquesta tardor es comencen a desenvolupar el programa Passa Pantalla, destinat a aquells alumnes amb dificultats d’aprenentatge, el Jove, aprèn i participa, per a aquells adolescents que hagin patit una expulsió al seu centre i, finalment, l’Akadèmia, un programa vinculat a la Universitat de Barcelona, que promou l’educació emocional dels adolescents.
Segons Bacardit “volem donar un suport complet a tots aquells joves que troben dificultats en l’estudi o que evidencien inquietuds en el seu desenvolupament personal i, amb aquests tres programes, estem convençuts que arribarem a un ampli segment, pràcticament entre els 13 i els 23 anys”. La regidora destaca, a més, que aquests tres programes han estat desenvolupats i seran aplicats de manera transversal entre tres departaments municipals, el d’Ensenyament i Universitats, el de Joventut i el d’Acció Social.
Suport a les dificultats d’aprenentatge
El projecte Passa Pantalla es començarà a aplicar aquest curs escolar a l’IES Joan Mercader, com a primera prova abans de la seva extensió a altres centres de la ciutat. Va destinat a aquells alumnes que necessiten una atenció diferenciada, per tal de motivar-los, ajudar-los en la seva adaptació al sistema educatiu i orientar-los cap al posterior món laboral.
En concret, s’enfoca a estudiants de segon cicle d’ESO que, de manera reiterada i contínua, presentin problemes de conducta, d’absentisme o de rebuig escolar. Mitjançant un aprenentatge pràctic es treballarà per a prevenir el seu fracàs escolar, evitar la seva exclusió, motivar-los pels estudis i facilitar la seva transició entre escola i treball. Aquests alumnes, en conseqüència, rebran una atenció personalitzada, amb un currículum adaptat al seu cas específic que els dugui a assolir les competències bàsiques de Secundària, els ajudi a fomentar la responsabilitat i els familiaritzi des del primer moment amb situacions laborals reals.
Alternativa per als alumnes expulsats
El programa Jove, aprèn i participa es presenta com una alternativa a l’expulsió, ja que adopta la metodologia d’Aprenentatge i Servei per a reconduir una suspensió escolar cap a una oportunitat per aprendre valors mitjançant la prestació de serveis a la comunitat.
L’objectiu d’aquest projecte, doncs, són tots aquells joves que siguin sancionats amb una mesura de suspensió al seu institut. A tots ells se’ls oferirà com a alternativa a l’expulsió la possibilitat de dur a terme tasques socials en entitats d’Igualada. L’alumne i la seva família, quan s’hi acullin voluntàriament, hauran de signar un compromís de participació en el programa i les tasques que durà a terme, inicialment una hora diària durant dos o tres dies a la setmana, estaran tutelades per un responsable. A la finalització, les tasques desenvolupades rebran la seva corresponent avaluació per part dels tutors i del propi centre.
Segons Bacardit, el que es pretén és “que aquests joves millorin les seves relacions interpersonals, desenvolupin aptituds com ara la responsabilitat dels propis actes o el respecte a les persones i a l’entorn, i siguin també coneixedors de la importància del treball”. Amb la metodologia de l’Aprenentatge i Servei es busca també implicar activament les respectives famílies en l’educació dels joves.
Educació emocional com a reforç dels estudis
El tercer programa que es comença a implantar el l’imminent curs escolar és l’Akadèmia, un projecte d’educació emocional vinculat al Màster de Desenvolupament Personal i Lideratge de la Universitat de Barcelona. L’Akadèmia, que s’orienta a joves entre 16 i 23 anys que demostrin un especial grau d’inquietud i curiositat, vol ser un complement formatiu a l’educació reglada que els aporti eines per a dominar la seva vida en l’àmbit emocional i professional.
Els joves participants adquiriran coneixements com ara la regulació de les emocions, el control de les pors, la potenciació de les virtuts, la millora de les relacions i la comunicació amb els altres, la superació de les limitacions o el coneixement de la pròpia vocació professional, entre altres. El curs, que serà gratuït, inclou cent hores repartides en tallers setmanals de tres hores al llarg del curs lectiu. Els participants disposaran, paral·lelament als tallers, d’un acompanyament personalitzat. En aquest cas, es tracta d’una activitat programada a l’Espai Cívic Centre dins de la programació de tardor dels centres cívics municipals i, per a apuntar-s’hi, caldrà fer-ho a partir del dia 16 de setembre