La inseguretat continua sent el principal problema que perceben els veïns de la demarcació de Barcelona, segons una enquesta publicada aquest dijous per la Diputació. El 18,5% dels residents la situen com a neguit més important, un percentatge similar a l'estudi que es va fer entre el 2020 i el 2022 (17,7%). La neteja continua en segon lloc (10,4%), però l'accés a l'habitatge salta del vuitè al tercer lloc, i és el principal problema per al 6,7% de les persones, (+3,1 punts). La gestió política i municipal baixa al quart lloc, i la immigració puja del setè al cinquè lloc, creixent dos punts fins al 5,8%. La mostra de la Diputació també reflecteix que només un 7,7% de la ciutadania sap que existeix aquest ens supramunicipal.
Malgrat que la inseguretat continua en primer lloc en la llista de maldecaps de la ciutadania, l'habitatge i la immigració són els que més pugen. Per sota d'aquest últim, se situen el manteniment de carrers (4,8%), l'incivisme o manca d'educació (4,1%) i la circulació (4%), així com el transport públic (3,8%) o l'aparcament (3%).
L'enquesta, que consisteix en més de 35.000 entrevistes als més de 300 municipis de la demarcació excepte Barcelona ciutat, recull la mostra desglossada en algunes poblacions, amb diferències rellevants respecte a la mitjana de la demarcació en alguns casos.
La gestió política i els transport públic, assignatures pendents als pobles petits
Entre els municipis més petits, agrupats per trams de població, les preocupacions principals passen per la gestió política i municipal, que és primera o segona en tots els trams fins als 10.000 habitants –i tercera amb els que van de 10.000 a 20.000 habitants–, i també pel transport públic, que apareix en el podi de neguits en totes les categories fins als 5.000 habitants. La seguretat ciutadana no és un dels grans temes per a les poblacions de menys de 3.000 habitants, és tercera entre els de 3.000 i 5.000, i segona entre els de 10.000 i 20.000.
L'enllumenat, telèfon i internet, els més ben valorats; habitatge i aparcament, a la cua
En general, els residents a la demarcació de Barcelona exceptuant la capital veuen l'enllumenat, la cobertura telefònica i la velocitat d'internet com els tres serveis més ben valorats (6,8 sobre 10 tots tres). Per contra, creuen que l'accés a l'habitatge (3,4), l'aparcament (4,7) i les oportunitats de feina (5) són els que han de millorar més.
També posen deures als consistoris en transparència, ja que un 44% creuen que el seu ajuntament en té poca o gens, i en conjunt, tres de cada quatre posen un aprovat entre un 5 i un 8 a la seva institució de més proximitat. Amb tot, un 79% dels enquestats estan molt o bastant satisfets de viure al municipi on viu.
D'altra banda, les dades també mostren que la gent principalment fa esport a la seva població, però va a comprar i consumeix cultura fora de les fronteres municipals, i que un 58% dels veïns es mouen principalment caminant per la seva població, mentre que un 22% ho fa en cotxe i, un 13%, en transport públic.
ACN/Guifré Jordan