//Plugins sense CDN ?>
Convenciment, també, que el procés de digitalització de les aules ajudarà a combatre el fracàs escolar. Però els alumnes implicats i les seves famílies... ho veuen igual? I als qui ens ho mirem des de fora... què ens sembla, tot plegat? Potser és una sàvia introducció dels escolars, ja des de ben petits, a les noves tecnologies? Potser és una prematura injecció al món virtual a una joventut que cada vegada s'oblida més del món real? Potser és un preocupant oblit i cop de puny al llibre de text de tota la vida, que al mateix temps apartarà de la lectura uns nous estudiants que ignoraran que, més enllà dels ordinadors, hi ha uns petits artil•lugis anomenats llibres que sovint van farcits de coneixements, històries, informació i veritats?
Això sí, el procés no s'atura. El curs vinent ja seran uns 60.000 els alumnes que tindran aules digitalitzades. El Ministeri d'Educació i la Generalitat han firmat un conveni que preveu destinar gairebé 31 milions d'euros a la compra dels ordinadors que faran servir els alumnes de Secundària. La millora de l'èxit escolar i la digitalització de les aules, de fet, ha suposat una inversió de 70 milions d'euros en el sistema educatiu català per part del Ministeri d'Educació i la Conselleria d'Educació de la Generalitat (tot plegat en el marc del desplegament de la Llei Orgànica d'Educació i de la Llei d'Educació de Catalunya). És el programa “Educat 1x1”. A partir d'aquest mes de gener un total de 130 instituts s'afegiran als 70 pioners als quals aquest programa ja s'imparteix des de principi de curs; al final de curs seran més de 33.000 alumnes els qui es beneficiaran de la mesura. És obvi que no tot acaba amb les computadores. La dotació que Estat i Generalitat posaran a parts iguals permetrà tenir connexió a internet a les aules, la instal•lació de pissarres digitals, la formació dels professors i els mateixos ordinadors portàtils. El projecte arrenca amb força i vol agafar volada de forma ràpida. El pla preveu seguir avançant a una velocitat de 60.000 ordinadors per any.
La democratització del llibre electrònic, el de text de les escoles i el literari, suposa una revolució que fa trontollar tot l'entorn; esquitxa diferents bandes, i implica i afecta la tasca de molts altres professionals; i com a nouvingut, com qualsevol element innovador, deixa al descobert moltes llacunes o serrells que cal pulir; fins i tot aspectes legislatius que convé retocar. Els editors i llibreters demanen més duresa contra la pirateria, de manera que el llibre electrònic no segueixi el mateix camí que el cinema o que la música. Fins i tot parlen de manca de respecte a algunes companyies pel que qualifiquen de violació de la propietat intel•lectual. D'altra banda, alguns sectors editorials demanaven al Govern que reduís l'IVA del llibre electrònic (que tributava el 16%) per igualar-lo amb el 4% que gravava el llibre imprès, rebent així també la consideració de bé cultural. I així ho ha fet finalment el Ministeri de Cultura. Era una vella demanda de la Federació de Gremis d'Editors, que asseguren que en realitat es tracta d'aplicar la definició de "llibre" i de seguir una directiva europea que permet adaptar els tipus d'IVA per al subministrament electrònic. Mica en mica, l'edició de llibres electrònics va guanyant terreny. Les darreres dades parlen d'un increment de la quota de facturació anual d'un 21%; paradoxalment, no en detriment del llibre tradicional, que també ha vist augmentar la facturació (de més d'un 5% en les distribuïdores, d'un 2% de mitjana a les llibreries). Amb els matisos, retocs i ajustaments que calguin, molts tenen clar que l'aposta de futur passa justament per aquest camí. Si les darreres dades de les quals es disposa (que fan referència a l'any 2008) ja parlaven d'una edició mitjana de gairebé un llibre electrònic cada hora a l'estat espanyol (concretament 8.447 en total), quants se'n deuen haver editat, mentre has estat llegint aquestes línies?