//Plugins sense CDN ?>
Els trams que, des d'aquest divendres, són oberts als trànsit i que culminen l’Eix Diagonal corresponen als extrems de l’actuació i són de nova construcció. Aquests sumen una longitud total de 28 quilòmetres, 13 dels quals tenen les característiques d’autovia. Aquests 28 són els quilòmetres que es van obrir al trànsit aquest divendres, dels 67 totals. En concret, són els trams Vilanova i la Geltrú - Vilafranca del Penedès, Vilafranca del Penedès – Font-rubí i Sant Salvador de Guardiola – Manresa. Les obres de l'Eix han significat un pressupost de 368 milions d'euros, finançats mitjançant el sistema de concessió d’obra pública.
En la inauguració del tram, el president de la Generalitat va afirmar que la nova via 'pot ajudar a que la recuperació econòmica vagi més ràpida i es pugui crear riquesa i llocs de treball, el nostre gran objectiu de país'. Mas va demanar que els operadors econòmics privats 'facin un bon ús de la via i en treguin rendiment'.
En aquesta línia, el president va remarcar que l’Eix Diagonal 'no s’ha fet només per passejar sinó per treballar, connectar indústries, connectar àmbits comercials i territoris i que la gent vegi que aquests són una bona oportunitat de negoci'. La nova xarxa viària permetrà potenciar les comunicacions intercomarcals i aproparà la costa i les comarques centrals des de Vilanova i la Geltrú fins a Manresa.
L’alcalde d’Igualada, Marc Castells, acompanyat del regidor d’Urbanisme i Mobilitat, Jordi Pont, va manifestar que 'tot allò que avui dia col·labori a construir aquestes relacions ràpides i eficaces, aquestes sinèrgies humanes i econòmiques, a enfortir la nostra economia, ajudarà indubtablement a remuntar la situació'.
De la seva banda, Pont va assegurar que 'la concepció d’un sistema de carreteres en forma de malla, fugint de les concepcions radials que tenen Barcelona com a centre de tot, és molt positiva per l’Anoia, és vital per al desenvolupament de tots els territoris en igualtat de condicions i la Catalunya interior necessita eines per a poder créixer'.
La inauguració va comptar amb la presència dels alcaldes de Manresa, Valentí Junyent, de Vilafranca del Penedès, Pere Regull, i de Vilanova i la Geltrú, Neus Lloveras, amb els respectius regidors d’urbanisme.
Les etapes d'obertura
Les obres per a configurar l’Eix Diagonal van començar el febrer de 2010 i han inclòs trams de nova construcció i trams que s’han recolzat en les carreteres C-15 i C-37 existents i que s’han adaptat a la funcionalitat del nou eix viari, en funció de les necessitats de cada tram.
L’Eix ha entrat en funcionament en dues fases: el juliol passat van entrar en funcionament els trams Igualada - Castellfollit del Boix (nova construcció), Sant
Salvador de Guardiola - Castellfollit del Boix i Igualada - Font-rubí (tasques d’adequació).