//Plugins sense CDN ?>
La inversió per convertir la C-15 en una autovia entre les dues ciutats anoienques serà de 79 milions d'euros. El Govern va anunciar el 2018 aquesta mesura, després de diversos accidents molt greus.
Aquest dimarts al vespre, el Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori anunciava, en un acte a l'Ajuntament d'Igualada, que iniciarà el mes que ve "les obres de millora de la funcionalitat i la seguretat viària de l'Eix Diagonal en el tram entre Vilafranca del Penedès i Igualada". L'obra inclou construir un tercer carril alternatiu, amb separador central, de Vilafranca a Capellades, mentre que des d'aquest municipi a Igualada hi hauran dos carrils per banda: un format autovia. El batlle igualadí, Marc Castells, mostrava a les xarxes socials la seva satisfacció per aquesta intervenció.
Les actuacions tenen un cost de 79 milions d'euros. L'octubre han de començar "els treballs previs" d'una obra que té "un termini total de 24 mesos". Els projectes inclouen
desviaments dels serveis afectats, ocupacions de drets i béns afectats i l'execució pròpiament de les obres dividides per trams. L'Eix Diagonal està format per les carreteres C-15 i C-37 i uneix Vilanova i la Geltrú amb Manresa, tot connectant el Garraf, l'Alt Penedès, l'Anoia i el Bages.
Tres sectors diferenciats
Fins a Capellades, es farà el format 2+1, que ja va anunciar el conseller Josep Rull el 2017. Aquest tram registra un trànsit al voltant dels 15.000 vehicles diaris. La solució 2+1 "és òptima per a intensitats de fins a 25.000 vehicles/dia i permet ampliar els trams on es pot avançar –en aquest cas, del 20% actual a un 50%– i millorar-hi les condicions de seguretat en aquesta maniobra". Els dos sentits de la circulació estaran separats per una barrera física, de manera que s'evita el risc de patir un xoc frontal o frontolateral, que pot tenir conseqüències molt greus. Les zones d'avançament es van distribuint alternadament amb intervals regulars i equilibradament al 50% per sentit. En concret, es disposaran sis trams d'avançament en sentit Igualada i set en sentit Vilafranca del Penedès.
En un segon tram, de 5 quilòmetres de longitud, entre Capellades i La Torre, en una primera fase es mantindrà la secció d'un carril per sentit, atesa la complexitat de l'orografia i els condicionants tècnics per la línia d'FGC que discorre en aquest àmbit. Ara, es reforçarà la separació entre els sentits de la circulació mitjançant la senyalització d'una franja central vermella i dues línies blanques amb marca vial sonora i ulls de gat i amb fites. El Departament impulsarà enguany un estudi per al desdoblament d'aquest tram en una segona fase, que també avaluarà la viabilitat d'un nou enllaç per donar accés a la Pobla de Claramunt.
El model de dos carrils per sentit quedarà, de moment, cenyit als 4,5 quilòmetres entre l'enllaç de La Torre i la sortida d'Òdena i Igualada. El tram registra més de 20.000 vehicles diaris i arriba a puntes de 24.000 durant l'estiu. Per adaptar aquest àmbit de l'Eix "al trànsit que té actualment i al creixement previst, alhora que millorar-hi la funcionalitat i la seguretat", la solució que s'adopta és la del format d'autovia.
Eduard Ruiz
Igualada
16 de setembre 2021.10:34h
Una autentica “XAPUZA” el que ens anuncien a “bombo” i plateret”: 4,5 km desdoblat 2x2 de AUTOVIA en recorregit del EIX DIAGONAL per l’ANOIA de un total de uns 50 km, entre ... Llegir més MANRESA (C-37) - IGUALADA – (C15) - VILAFRANCA PENEDÉS (la continuació dins a VILANOVA GELTRÚ és el únic que està desdoblat).
Recordem que l’EIX DIAGONAL, és una previsió del Pla de Carreteres de Catalunya de 1985 (fa més de 35 anys !! de la mateixa època del POUM d’Igualada, anem bé ...)
Varies vegades m’he referit en aquest Diari a aquest tema per la importància: PERILLOSITAT i MOBILITAT / COMPETIVITAT; amb els 2+1 carrils previstos (només 2 entre la Torre i Vallbona) en la resta de 45 km., per la lentitud i desesperació la majoria del trams (quan te trobes un vehicle lent en algun dels nombrosos trams de carril únic i en els embuts, i retenions, que suposa passar de tant en tant de 2 a 1 carril)
PERILLOSITAT, escassament protegida malgrat el color vermell de les ratlles continues en algun tram; ara es millorarà amb una ”barrera físic” com gran novetat. Segons dades publicades per aquest mateix Diari, des que es va inaugurar l’Eix Diagonal, s’ha convertit en un punt negre. Des de 2010, hi ha hagut 105 accidents amb algun tipus de víctima (11 mortals) en el tram anoienc de la carretera
MOBILITAT, entre la Catalunya interior VIC (RIPOLL, OLOT) - C25 / MANRESA (BERGA) el nus central A2 / IGUALADA, el Penedès - A7 / VILAFRANCA amb la costa i ports del sud de BACELONA VILANOVA G. i TARRAGONA, i la seva repercussió en la
COMPETIVITAT (INDUSTRIAL, COMERCIAL, TURISTICA, EDUCATIVA, etc.) COMARCAL (recordem que estem uns 30 punts per sota del promig del PIB català) que quedarà greument hipotecada per dècades (35 anys més??).