//Plugins sense CDN ?>
Les obre de millora de l'Eix Diagonal entre Vilafranca del Penedès i Igualada finalitzaran per trams el segon semestre de l'any vinent. Amb una inversió de 79 MEUR, és l'obra més important en execució a la xarxa viària de la Generalitat. Inclou la construcció d’un tercer carril, la instal·lació d’un separador central i el desdoblament d’un tram com a principals millores per tal de facilitar els avançaments i la fluïdesa de la circulació i reduir el risc d’accidents frontals. En aquests moments, estan en marxa els treballs corresponents a quatre dels cinc trams on s’actuarà, amb un grau d’execució, en la major part, d’entre el 40% i el 70%. El conseller de Territori, Juli Fernàndez i Olivares, va visitar divendres les obres.
ACN. El conseller Juli Fernàndez va remarcar que aquesta actuació té com a objectius guanyar en fluïdesa i, especialment, en seguretat, a l'hora de circular a l'Eix Diagonal. I va especificar que, amb la construcció d’un tercer carril, "es reduirà d'una manera important el risc d'accident perquè els avançaments es podran fer en espais més segurs", en el marc del pla 2+1 que està portant a terme el Departament. El conseller també va subratllar que les obres avancen dins els terminis previstos i que l'objectiu final és "fer la vida més fàcil" als ciutadans i treure vehicle del centre de ciutats. Al mateix temps, les empreses guanyaran en competitivitat.
L’Eix Diagonal està format per les carreteres C-15 i C-37 i uneix Vilanova i la Geltrú amb Manresa, tot connectant el Garraf, l’Alt Penedès, l’Anoia i el Bages. Funciona des de fa més de 10 anys i ha potenciat les comunicacions intercomarcals i les de més llarg recorregut alhora que s'ha convertit en una artèria de la xarxa viària. A més, ha contribuït a potenciar l’activitat econòmica al seu entorn i ha obert noves possibilitats d’intercanvi.
En conseqüència, ha experimentat un creixement continuat de trànsit, un 35% acumulat, amb un elevat percentatge de trànsit pesant, que pot arribar a superar el 12% en algun tram. Dels 65 quilòmetres que té, 11 tenen dos carrils per sentit de la circulació i els 54 restants, un carril per sentit, i els trànsits oscil·len segons l’àmbit.
Diferents actuacions
Per adaptar la infraestructura a la funcionalitat que té i afavorir la seguretat viària, la Generalitat ha programat un conjunt d’actuacions, en funció del trànsit i les característiques de cada tram.
En el tram de 31 quilòmetres entre Vilafranca del Penedès i Igualada, amb intensitats de trànsit que oscil·len entre 13.500 i els 23.000 vehicles/dia, la Generalitat té en marxa, des de la tardor de 2021, la construcció d’un tercer carril i la instal·lació d’un separador físic central entre Vilafranca del Penedès i Cabrera d’Igualada i el desdoblament d’un tram entre l’enllaç de la Torre de Claramunt i Vilanova del Camí.
En els trams on no és possible ampliar el nombre de carrils, es reforçarà la separació entre sentits per a guanyar en comoditat i seguretat i es milloraran els elements de seguretat viària. D’altra banda, es preveu la construcció i millora de camins laterals per a la circulació de la maquinària agrícola.
En el cas del tram Vilafranca del Penedès-Cabrera d'Igualada (21,6 km de longitud), s'implanta un tercer carril a la carretera, de manera que quedi una secció 2+1. Els dos sentits de la circulació estaran separats per una barrera física, per evitar els xocs frontals o frontolateral, que poden tenir conseqüències molt greus. Les zones d’avançament es van distribuint alternadament.
En alguns dels enllaços on no és possible ampliar el nombre de carrils, es mantindrà un carril per sentit i s’instal·larà un separador central físic. Aquest tram es divideix en tres parts: Olèrdola-La Granada, amb un grau d'execució proper al 70%; La Granada-Torrelavit, executat en un 40% i Torrelavit-Cabrera d'Igualada, al 65%.
Pel que fa al tram Cabrera d'Igualada-la Torre de Claramunt, de 5 km de llarg, les obres s'iniciaran el primer trimestre del 2023. En una primera fase es mantindrà la secció d’un carril per sentit, atesa la complexitat de l’orografia i els condicionants tècnics per la línia d’FGC que discorre en aquest àmbit. Ara, es reforçarà la separació entre els sentits de la circulació mitjançant la senyalització d’una franja central vermella i dues línies blanques amb marca vial sonora i ulls de gat i amb fites. També es milloraran els sistemes de contenció existents.
I en relació al tram de La Torre de Claramunt-enllaç d'Igualada (4,5 km), aquest registra més de de 20.000 vehicles diaris i arriba a puntes de 24.000 durant l’estiu. En aquest punt es farà un desdoblament per assolir dos carrils per sentit de la circulació (secció 2+2) a partir de la carretera actual. Actualment, els treballs estan a un 12% d’execució.
Altres millores
En paral·lel a les obres en marxa, el Departament té en redacció l’estudi informatiu del tram situat entre l’enllaç de Vallbona d’Anoia i l’enllaç de la Torre Claramunt per impulsar i programar les actuacions de millora general corresponents. Finalment, s’està redactant el projecte constructiu per a la millora de la mobilitat dels tractors i la maquinària agrícola entre Olèrdola i Vilafranca, i Vilafranca i Sant Pere de Riudebitlles, així com la de ciclistes, vianants i vehicles de mobilitat activa, en coordinació amb el Consell Comarcal de l’Alt Penedès.