//Plugins sense CDN ?>
L'actual Eix Diagonal s'ha convertit junt a la B-224, en la carretera que transcorre per la comarca on els riscs són més elevats. La Generalitat ha posat fil a l'agulla i planteja convertir el tram entre Igualada i Vilafranca en un 2+1, un tipus de carretera infreqüent a Catalunya.
El Departament de Territori i Sostenibilitat té avançada la redacció de l'estudi tècnic per reformar la C-15 entre Igualada i Vilafranca. L'Eix Diagonal, que en els diferents trams es va obrir definitivament el 2011, ha resultat ser una de les carreteres que presencien més accidents greus de la comarca. La Generalitat anuncia que al llarg del 2018 ja estarà a punt aquest estudi que plantejarà la conversió del tram que uneix les capitals de l'Anoia i l'Alt Penedès en una carretera 2+1. Carreteres en format de vies ràpides, com l'actual C-15, però amb un segon carril que s'alterna en un o altre sentit, però amb una mitjana que serveix per evitar xocs frontals.
El format permet als conductors en un i altre sentit avançar en diferents trams, doncs, sense haver-se d'introduir en un carril on hi circulen cotxes en direcció contrària. Sempre amb una barrera física que separa els dos sentits. El sistema es va començar a utilitzar a Suècia, on n'hi ha 1.500 quilòmetres, i s'ha estés a Alemanya, Austràlia o Nova Zelanda. Una reforma que en el cas del país nòrdic, fins el 2014, havia permès reduir en 150 persones el promig de mortalitat de les vies on s'ha aplicat.
El tram entre Manresa i Vilafranca de l'Eix Diagonal, és a dir, el que passa per l'Anoia i l'únic que no té format d'autovia, ha estat l'escenari només els quatre darrers mesos de dos accidents mortals. La Generalitat entén que no suporta prou trànsit en el tram anoienc com per exigir un desdoblament, però veu de bon ull una reforma que permeti reduir la sinistralitat.
En paral·lel, la Generalitat també anuncia que la C-37 es modificarà i s'eixamplarà des de Valls fins a Igualada. Territori i Sostenibilitat començarà els propers mesos els treballs per la millora i ampliació del ferm.
Que la Generalitat entén que no suporta prou trànsit en el tram anoienc com per exigir un desdoblament ??,
Quin tindria de ser el trànsit mínim per considerar el desdoblament ?? ... Llegir més
Puntual o promig a determinada franja d’ hores del matí o de la tarda en dies laborables ??
La percepció, profana, és que déu ni dó el trànsit, inclosos camions de gran tonatge en moltes hores del dia (i el que segurament hi hauria si fos més fàcil la connectivitat entre la Catalunya Central i la zona costera al sud de Barcelona, amb la dinamització que suposaria, industrial, comercial, turística - econòmica i cultural - entre les ciutats i pobles de les comarques interconnectades.
Un fet que ja es va possà en evidència amb els nous trams actuals de la C-15 (IGUALADA - VILAFRANCA) i C-37 (IGUALADA - MANRESA), malgrat els dèficits que ara es denuncien, si el comparem amb els trànsits anteriors (us en recordeu dels revolts de la Fon del Bosc o de Can Massana - i abans els de l’antiga - ara C-37z - passant per Òdena, Maians, Sant Salvador de Guardiola ... - ?
Com comenta en Pep i la Roser, estàn a punt d’endosar-nos un nou nyap, per varies dècades, si les forces vives de la comarca no espabilen i reivindiquen, exigeixen, unes infraestructures adients per assegurar un futur prometedor pels intercanvis, tot garantint la seguretat, i no amb un 2+1 per sortir del pas a curt termini, només amb l’argument de reduir la sinistrabilitat (que també i més fora amb una autovia 2+2).
Ho no ho entenc, però em consta imaginar com serà en els trams de només un carril, amb separació física sense poder avançar, com anirem en processó al darrera de un camió o vehicle lent, o que passarà quan desprès d’avançar en un tram de 2 carrils en el mateix sentit s’acabi el tram i comenci de nou l’embut del tram d’un sol carril. Alternant. Demencial ?
En certa forma, és el que passa ara, però incrementat. Això sí, sense accidents, si la separació física no permet saltar-la ni als conductors que perdin la paciència. La consigna: ja arrivareu una hora o un altre, tranquils, admireu el bonic paisatge, amb les vinyes i la serralada de Montserrat al fons ...
Crec que comença un greu error.
Una carretera que des de Vilanova i la Geltrú permetria anar fins a Paris amb Autovia resulta que el tram d’Igualda entre Vilafranca del Penedès i Manresa es... Llegir més queda amb una carretera amb trams de 2 carrils.
Fer autovia és car entendria que la seva construcció es demorés més anys pel seu cost, però almenys tindriem a la llarga una autovia en un eix important de comunicació diferent dels eixos radials cap a Barcelona i que uneix els territoris d’interior.
Si es fa el que proposa ara d’una carrtera de 2+1 tanca la porta a dipsoa d’una autovia ràpida en ujn eix importnat perl propers 100 anys.
On està aquella unitat d’acció del ajntamnets de la Mancomunitat a l’hora de demanar 300 hectparies de sòl indtrsiual si el qeu fem es comançar cedior a posar un embut en l’eix nord-sud?.
Té algun sentit haver fet autovia entre Vilanova i la Geltrú i Vilafranca, passar a una carrtera menor de 2+1 fins a Manresa èr seguir amb autoivia fins a Paris?
Espero que els ajuntaments de la Conca d’Òdena es tornin a unir per un demanar una infraestructura com val que és vital pel desenvolupament de la comarca.
300 ha de nou sòl industrial i una carretera de poble nova és un oxímoron.
Magnífic, ja era hora! De fet és una carretera que ja va néixer coixa i així ens ha anat. Ara costarà els algú es va voler estalviar al seu dia, i dues vegades més.
Pero tot plegat continua... Llegir més essent un pegat perquè des d’Igualada a Manresa (no oblidem que la via segueix...) es convertirà en un coll d’ampolla encara més perillosa per la quantitat de camions que hi circulen des de Vilafranca i des de l’A-II cap a la C-25.
Es a dir, que cal rematar de punta a punta o serà un altre pegat
josep
igualada
20 de setembre 2017.12:07h
Nooo fem autovia encara. Esperem que hi mori força gent com a l’eix transversal.
Quina vergonya!