TORNAR

Treballadors del CSA apunten la "manca de previsio i informació del centre" en la gestió del COVID19

Critiquen que ”es va continuar gairebé sense canvis l’activitat assistencial” la setmana del 9 al 13 de març

societat
Dijous, 26 març 2020. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull

El Joan i la Georgina són dos treballadors del Consorci Sanitari de l'Anoia (pseudònims, han volgut protegir la seva identitat) amb qui hem pogut parlar aquest dimecres 25 sobre la gestió de la crisi del COVID19 dins el centre. "Som conscients que estem davant una pandèmia sense precedents, però ens preguntem si la resposta ha estat suficient veient tot lo que havia passat a la Xina i després a Itàlia". En clau local, dins del brot que ha patit l'Anoia, tots dos coincideixen en assenyalar "la manca d'informació i de protocols correctes a seguir des del primer coneixement dels quatre casos positius" com a un dels factors millorables dins de l'Hospital d'Igualada.

La Georgina es queixa de la "manca de preparació. Quan la crisi del coronavirus va arrencar a Xina entre nosaltres ens anàvem dient que això arribaria aquí, però no va ser fins al dia 28 de febrer quan es va fer una sessió general sobre procediment d'actuació al CSA: Coronavirus". Cal destacar, que va ser una sessió formativa que "no era accessible a tothom; hi havia personal que aquell dia i aquella hora no treballava o personal que sí que treballava però no podia absentar-se del seu lloc de treball per anar-hi". "I a més a més només va ser una sessió de 50 minuts. No es podrien haver fet més sessions al llarg del dia?", es pregunta el Joan.

Des d'aleshores "va passar una setmana, sense informació des de direcció. El dia 6 de març, vam rebre una altra comunicació de direcció, un PDF del Departament de Salut on s'especificaven algunes mesures de caràcter organitzatiu de prevenció". Entre aquestes mesures hi havia: la suspensió de jornades o congressos amb personal extern, però es podien mantenir les jornades formatives internes. La següent comunicació arribaria el 9 de març, on gerència informa de quatre casos positius de coronavirus al CSA: tres pacients que queden ingressats i una infermera que queda confinada al seu domicili i que s'aplicaven les mesures d'aïllament presentades a la sessió general del dia 28 i que s'havia sectoritzat urgències i s'estava treballant per sectoritzar medicina interna. "Així i tot l'activitat assistencial va seguir a tota màquina". Els sanitaris es pregunten si caldria haver confinat ja de bon principi l'hospital, amb quatre casos positius coneixent la virulència del COVID-19, tenint l'experiència del que havia passat a la Xina i Itàlia.

Però tota aquella setmana -del 9 al 12-, es va funcionar amb normalitat: "se seguia fent activitat programada encara que teníem positius a l'Hospital. El dimarts 10 bona part del
personal encara anava sense mascareta". Segons Georgina "va ser el dia 11 que van enviar un mail des de recursos humans dient que no es podia menjar a la cafeteria, però que oferien take away als diferents serveis i també se'ns informava que tot personal treballador del CSA havia de portar la mascareta de tipus quirúrgica dins el centre. Però només la quirúrgica? Ens protegia prou? Potser ja havíem de saber exactament com havien de ser els nostres EPI's? Tres dies després calia anar amb tan poca protecció?".

El dia 12 entra en vigor el confinament a la Conca d'Òdena, "des de RRHH s'explica de com accedir a l'hospital al personal que viu fora del confinament". Fins al 13 de març "no es va parar tot", va ser aquest mateix dia que "des de direcció ens informen de quines mesures es prendran a partir d'aquest dia i que només funciona urgències, cirurgia d'urgència i oncologia, Hospital de dia oncològic per tractaments, diàlisi, planta d'hospitalització i UCI. També s'informa d'un acord amb Atenció Primària de l'Anoia per l'alta a l'hospital de malalts que poden ser tributaris de COVID amb seguiment estret a domicili i també ens diuen que s'ha fet una crida al col·legi de metges i d'infermeria així com de treballadors jubilats per aconseguir reforç de personal".

El dia 14, RRHH informa que "donada la situació i com que es considera causa de força major tot el personal està obligat a fer hores extres, són obligatòries, no es podran canviar per dies de festa i es pagaran a preu d'hora ordinària més un 20%". Afegeixen que "sabem que en altres centres hospitalaris sense un brot d'aquesta magnitud s'ha creat una comissió que a diari informa a tots els treballadors de la situació de cada àrea, nombre de pacients, distribució dels pacients positius, mesures de prevenció, nombre de personal positiu, etc. Hi ha algun centre que fa un control setmanal al personal per si té el COVID19. Al CSA això no s'ha fet arribar a tota la plantilla".

Hi ha coses que en Joan i la Georgina han sabut per la premsa com per exemple "la instal·lació del CUAP al CAP Urbà d'Igualada". L'altra pregunta que també es fan és: "quin criteri es segueix per fer les proves de COVID al personal sanitari? Coneixent que hi ha casos de COVID positius sense símptomes com és que no s'ha fet un test a tot el personal? Podem ser positius, no tenir simptomatologia i anant a treballar sent focus d'infecció i sense proves fetes!".

Hi ha una angoixa afegida: "falta personal de neteja, per baixa. Es va fer molta foto i parafernàlia amb la desinfecció a fora de l'Hospital, però no tenim constància que es desinfecti el pàrquing dels treballadors, que és per on cada dia la majoria de treballadors entren al centre". El gel per desinfectar les mans abans de sortir al pàrquing "es troba abans de tocar la porta de sortida i no després, potser s'havia hagut de posar un desinfectant de mans i sabates a fora del centre al costat de les portes d'accés".

Els testimonis agraeixen que "de moment, quan ho hem demanat, no ens ha faltat cap element de protecció (EPI) i que també ens han anat informant dels horaris d'atenció del servei de Salut Laboral" però "hauria fet falta molta més informació, recordar cada dia les directrius a tot el personal i fins i tot enviar tots els protocols del CSA pel COVID". A dia 23 "coneixem que hi ha professionals de Bellvitge que han vingut al nostre hospital per tal de gestionar i dirigir el control de la infecció i seguir les mateixes mesures que ells segueixen, i també donar suport a distància als nostres professionals. I finalment, el dia 24 "tretze dies després del primer cas conegut de COVID positiu al nostre hospital ens informen que es farà el test a tot el personal del CSA que no se li hagi fet prèviament".

 


0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.