//Plugins sense CDN ?>
En opinió de metges i farmacèutics, el nou sistema ha contribuït a facilitar el seguiment i atenció dels pacients, a millorar el control i seguiment de la prescripció i dispensació de la medicació i a racionalitzar-ne el seu consum. Segons més de la meitat dels metges, la recepta electrònica ha suposat també una reducció de visites per part dels pacients, bàsicament aquelles considerades de tipus burocràtic per recollir receptes de medicació. En canvi, els farmacèutics assenyalen un increment de les visites als seus establiments, sovint generades pels dubtes dels pacients a l’hora de saber si poden retirar la seva medicació.
Informació suficient
Pel que fa a la informació rebuda sobre el funcionament de la recepta electrònica, pacients, metges i farmacèutics consideren que és bàsicament suficient i tots tres col·lectius tenen identificada una persona de referència per resoldre dubtes o incidències que els puguin sorgir en el dia a dia. En el cas dels pacients, gairebé el 90% es mostra satisfet amb la informació rebuda i considera que la més útil és la que els ha proporcionat el seu metge de capçalera.
Entre els aspectes a millorar segons els professionals sanitaris, l’estudi apunta a la comunicació entre metges i farmacèutics, la informació i la formació i el fet de potenciar el paper del farmacèutic com a agent de salut. Aquest és precisament el col·lectiu més crític amb el sistema de recepta electrònica, bàsicament perquè perceben que s’han hagut de fer més càrrec dels dubtes dels pacients.
L’estudi va fer-se l’estiu del 2010 a través d’enquestes presencials als pacients i telefòniques als professionals sanitaris i recull les opinions de 900 persones: 554 pacients d’Igualada, Manresa, Berga i Vic, 187 metges de capçalera (73% del total) i 159 farmacèutics (93% del total). Es tracta de l’únic estudi d’aquest tipus fet a Catalunya i té per objectiu valorar el grau de satisfacció global amb la recepta electrònica a la Catalunya Central.
La recepta electrònica
El projecte de recepta electrònica va iniciar-se a la Catalunya Central el maig del 2009. Impulsat pel CatSalut, l’ICS ha estat una de les entitats responsables de la seva posada en marxa al territori. Des de principis de juny de 2009, els metges de l’ICS d’aquest territori han visitat el 85,5% dels seus pacients. El 45% d’aquests tenen prescrits tractaments de llarga durada i el 63% ja retiren la seva medicació en format electrònic a les farmàcies.