TORNAR
PUBLICITAT

Veïns de Sant Guim demanen que el tren no els parteixi el poble

En la línia Manresa-Lleida, que està en obres de millora, i que passa pel nord de l’Anoia

societat
Dijous, 18 març 2010. 03:00. Redacció AnoiaDiari.
D'un cop d'ull
La línia ferroviària que creua el nord de la comarca i que uneix Lleida amb Barcelona, passant per Manresa, torna a aixecar polèmica. A banda del retard en les obres de modernització —al novembre s’hauria d’haver enllestit la millora del tram Calaf-Manresa—, ara són veïns de Sant Guim de Freixenet (Segarra) qui no estan d’acord amb les actuacions al seu municipi, ja que voldrien que la línia se soterrés completament. Des de l'Ajuntament es defensen aquestes obres, que construiran un pas rodat i un per a vianants, però que a petició dels veïns no suprimiran el pas a nivell.

La línia del tren parteix el poble

Estació de Sant Guim

Aprofitant les obres de millora de la via, en la línia Lleida-Barcelona s’estan eliminant diversos passos a nivell per motius de seguretat. De fet, el desembre passat un nen de 10 anys va morir a Sant Guim atropellat per un tren en aquest pas que ara es vol suprimir. Aquests canvis han trobat l'oposició d'un grup de ciutadans del poble, que han creat l'associació Sant Guim Unit, i que demanen el soterrament de la via o, almenys, que no es tanqui el pas a nivell, 'ja que això suposaria la divisió perpètua del poble'.

Dimarts hi va haver una reunió entre aquesta plataforma i l’Ajuntament. Una reunió que, segons Joan Forn, membre de Sant Guim Unit, ja feia molt de temps que es reclamava. Segons Forn, 'no es va arribar a cap acord: l'alcalde del poble, Pere Solé, i el regidor de Medi Ambient, Jordi Barrera, van al·legar que els canvis previstos en la via són la millor opció per al poble', i que no s'aturaran les obres que, segons Forn, ‘avancen a marxes forçades’.

Soterrar la línia

Expliquen des de Sant Guim Unit que la via del tren que va de Barcelona a Lleida té el seu punt més alt a Sant Guim, i passa pel mig del poble dividint-lo en dos. L'únic punt d'unió que hi ha entre una part i l'altra del municipi és el pas a nivell. Les obres que s'estan tirant endavant preveuen un pas elevat pel Bosc del Ferran, una passarel·la a l'alçada de l'estació i la substitució del pas a nivell que passa pel mig del poble per un pas soterrat per a vianants. Segons Joan Forn, aquesta decisió comportarà una ‘divisió irreparable’, ja que els vehicles no podran passar d'una banda a l'altra. El col·lectiu demana doncs el soterrament de la via, i creu que si ara s'acaben aquestes obres, per una política de fets consumats, no es podrà aconseguir mai el soterrament. De totes maneres, conscients de la dificultat que suposa la seva proposta, creuen que no poden permetre que es perdi el pas a nivell, ja que és l'únic punt d'unió entre les dues parts del municipi dividits històricament per la via del tren.

No és incompatible

El passat novembre, el ple de l’Ajuntament va decidir aturar el projecte de supressió dels passos a nivell, després d’haver fet un procés de participació ciutadana en què va quedar clar que la població no ho volia. El consistori s’ha reunit amb les administracions per demanar-los el soterrament total de la línia al seu pas per Sant Guim, i el Ministeri de Foment s’ha compromès a estudiar-ho, però ja ha advertit a l’Ajuntament que hauria de buscar finançament per cobrir-ne els costos. L'alcalde del municipi, Pere Solé, explica que de moment s’ha decidit executar parcialment el projecte: 'inicialment s'havia de treure el pas a nivell i construir dos passos elevats i dos per a vianants, però veient les demandes de la gent s'ha decidit construir un pas rodat i un per a vianants, i no suprimir el pas a nivell'. L'alcalde entén que no es pot deixar escapar aquesta oportunitat de millora i aquesta inversió, però que les obres que s'executin no són incompatibles amb un hipotètic soterrament de la via, en un futur.


1 Comentaris

J

Joan Forn

Sant Guim de Freixanet

19 de març 2010.07:17h

Respondre

Tal com s’explica, no queda gents clara, la gravetat de la qüestió. Des de l’Ajuntament,els tècnics elaboren un projecte on contravenen les actuals normes d’urbanisme, el proposen als... Llegir més responsables d’ADIF, una vegada pactat, l’exposen i presenten a la població, que hi manifesta un forta oposició; Per poder justificar la seva actuació, a urna tancada, convoquen un referèndum i els resultats no deixen cap mena de dubte: quasi el 70% dels votants rebutja el projecte. L’Ajuntament envia una carta als ciutadans dient que aturen totes les actuacions i que no faran res sense tornar a consultar-ho. Aqui és on s’ha trepitjat el fonament del nostre sistema democràtic, on s’ha fet befa als vilatans que de manera democràtica van elegir-los i van concòrrer a les urnes quan en van demanar el vot en referèndum. Assistim perplexos al malson de veure com les màquines fan moviments de terres per iniciar les obres. L’Associació ”Sant Guim Unit”,veient com es perd una ocasió única per al fi que pretèn, que és el soterrament de la línea fèrrea, per seguretat, per urbanisme i perquè és la única solució que no deixa al poble dividit, presenta unes al.legacions a l’Ajuntament, demanant que s’aturin les obres. Dissortadament, el dimarts dia 16 ens convoquen a l’Ajuntament a tres representans de l’Associació, jo hi assisteixo com a vocal de la mateixa, l’Alcalde Sr. Pere Solé pregunta què volem i li responc que pari les obres per les raon anteriorment esmentades, respon que això no ho farà pas. Li pregunto per què estan fent aquestes obres que el poble va manifestar que no volia i que sen’ s va dir que ja estaven aturades?. Respon el Regidor de Medi Ambient Sr. Jordi Barrera que aquest projecte era bo per al poble i seguint la bona lògica, (sic) el tiraven endavant, (sic).
L’Associació ha denunciat les actuacions a la Direcció General d’Urbanisme de la Generalitat.
Faig una crida als grup polítics perquè no consenteixin aquest atopellament, en especial a Esquerra Republicana. ja que la llista única de l’Ajuntament és d’ Esquerra.

Deixa el teu comentari

Si ho prefereixes pots identificar-te amb Facebook o registrar-te amb el teu correu electrònic.

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.