Entrevista a Magda Valls, directora de l'Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida

Magda Valls és directora de l'Escola Politècnica Superior (EPS) de la Universitat de Lleida (UdL) des del 2019. En els més de trenta anys d'història de l'EPS, ha estat la primera dona a assumir la direcció del centre. És doctora en Matemàtiques, i forma part del grup de recerca en Criptografia i Grafs de la UdL, on treballa en el camp de la seguretat i la privadesa de les dades i la informació. L'hem entrevistat per conèixer de primera mà les titulacions en l'àmbit de l'enginyeria així com els reptes que es planteja l'EPS en el Campus d'Igualada.

És conegut que hi ha un dèficit global pel que fa a la incorporació de dones en els àmbits tecnològics. Quina és la presència de les noies en les titulacions de l'EPS?

Doncs la veritat és que és més baixa del que ens agradaria. En termes generals, a les titulacions de l'EPS, tenim al voltant d'un 20% de noies. De totes maneres, hi ha titulacions on la presència de noies és superior, i oscil·la entre el 40 i el 50%, com són les de l'àmbit de l'edificació, l'enginyeria química i el disseny digital. D'altra banda, la titulació amb menor presència de noies és l'enginyeria informàtica, que es queda al voltant del 13%. A poc a poc es va detectant un lleu increment, però encara falta molt.

Com es pot revertir aquesta situació? S'estan endegant iniciatives en aquest sentit?

Tant des de l'EPS com des d'altres institucions s'estan duent a terme moltes accions, adreçades sobretot a noies d'ESO, per tal de despertar les seves vocacions tecnològiques.

Aquestes accions acostumen a incidir en tres aspectes fonamentals: en primer lloc, facilitar que puguin tenir alguna experiència de primera mà. Aquestes accions permeten descobrir que la tasca d'una enginyera se centra a analitzar un problema real i valorar les diferents solucions, utilitzant els coneixements científics i tecnològics, combinats amb l'enginy i la creativitat. Una bona mostra en aquest sentit és l'organització de la First Lego League al campus d'Igualada. En l'edició d'aquest any, més de 180 nois i noies han presentat els seus treballs científics i han mostrat el funcionament del robot que han dissenyat, per tal de resoldre reptes en l'àmbit de l'energia.

En segon lloc, tot i que també relacionada amb l'anterior, es promouen accions que posen l'accent en l'aplicació de l'enginyeria per resoldre problemes socials. Així doncs, es poden mostrar projectes sobre com es pot fer ús de la intel·ligència artificial per millorar la detecció del càncer de mama, o com es pot dissenyar un sistema potabilitzador d'aigua per rajos ultraviolats de fabricació senzilla i baix cost, per poder-lo utilitzar en zones desfavorides, per exemple.

Per últim, un tercer factor molt importat, és la manca de referents femenins en aquest àmbit. De fet, si us hi fixeu, la major part de professorat de tecnologia dels instituts són homes. Amb aquestes accions, pretenem posar en contacte les noies amb joves enginyeres que expliquen la seva trajectòria i la seva experiència. És important que les noies s'hi puguin emmirallar i, perquè no, plantejar-se que potser elles poden apostar per aquest àmbit també. Si em permets, aprofito per fer una crida des d'aquí i animar a les noies a què cursin estudis en l'àmbit tecnològic. Hi ha molta demanda de noies en aquest sector i els camps professional són molt amplis i molt enriquidors.

I quines són les titulacions de grau de l'àmbit de l'enginyeria que es poden cursar al Campus d'Igualada?

D'una banda, de l'àmbit TIC, tenim l'Enginyeria Informàtica, que s'ha implantat aquest curs 22/23. Ha tingut molt bona acceptació, amb una nota de tall de 6,9. De fet, a tota Catalunya el nombre d'estudiants que volen cursar aquest grau creix any rere any.

Pel que fa a l'àmbit de l'enginyeria industrial tenim l'Enginyeria Química i l'Enginyeria en Organització Industrial i Logística, que es complementen amb la resta de titulacions de l'àmbit industrial de l'EPS que són: Enginyeria Mecànica, Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica i Enginyeria de l'Energia i la Sostenibilitat.

I una estudiant d'Igualada pot cursar també les titulacions de l'àmbit industrial que s'ofereixen a Lleida?

Sí, és clar. Els plans d'estudis de les 5 titulacions d'enginyeria industrial s'han dissenyat de forma que els dos primers cursos són iguals. Ho anomenem tronc comú. Llavors un estudiant pot fer el tronc comú a Igualada, i a 3r i 4t cursos anar a acabar a Lleida una altra titulació, i a l'inrevés també.

Un altre avantatge molt important del tronc comú és que l'estudiantat no ha d'escollir la seva titulació fins a 3r. Això els dona molta tranquil·litat, ja que a l'inici dels estudis no tenen els coneixements suficients per a decidir exactament quina de les branques de l'enginyeria industrial els atrau més. Poden posposar aquesta decisió. Ens trobàvem que molts estudiants començaven una titulació i més endavant decidien canviar-se. Amb el tronc comú aquest problema s'ha resolt.

Ara se sent molt a parlar de les dobles titulacions. L'estudiantat del Campus d'Igualada té l'opció també de cursar-ne alguna?

Sí, i tant. A Igualada tenim la doble titulació d'Enginyeria en Organització Industrial i Logística amb ADE. Són dues titulacions que es complementen molt bé, i formen professionals que es dedicaran principalment a tasques d'organització i direcció de les empreses del sector productiu i logístic. És una doble titulació amb poques places, només 10. Està pensada per pocs estudiants, amb resultats acadèmics alts, ja que les dobles titulacions tenen una major exigència. Pensa que en cinc anys fan totes dues titulacions. D'altra banda, també tenen l'opció de fer el tronc comú a Igualada i després anar a Lleida a fer la doble titulació d'Enginyeria Mecànica i Enginyeria de l'Energia i la Sostenibilitat.

Hem parlat de l'oferta de graus. Què em diu de l'oferta de màsters?

A Igualada estem oferint el Màster en Enginyeria del Cuir. Com sabeu, es tracta d'un màster de referència en l'àmbit internacional en aquest sector, a causa de la llarga tradició en adoberia del territori. Hi ha molt coneixement en aquest camp. D'altra banda, si volen, els estudiants també poden continuar els seus estudis per tal d'esdevenir enginyers superiors, anant a Lleida a cursar el Màster en Enginyeria Informàtica o el Màster en Enginyeria Industrial.

Quines opcions d'internacionalització té l'estudiantat de l'EPS del Campus d'Igualada?

Mira, l'EPS en els darrers anys ha fet una aposta molt ferma per la internacionalització dels nostres estudis. Per dos motius principals: d'una banda, l'enginyeria és una professió global, i per tant és important que els nostres enginyers i enginyeres tinguin aquesta visió global i internacional. I, d'altra banda, en els seus llocs de treball possiblement hauran de treballar amb clients o socis internacionals, o fins i tot formaran part d'equips amb companys d'arreu del món. Pot ser que fins i tot alguns es plantegin també treballar en altres països.

Per fer-ho, tenim molts convenis de mobilitat amb universitats d'arreu, on els estudiants poden anar a estudiar un semestre o un curs sencer. Ho complementem amb una oferta molt important de dobles titulacions internacionals: amb aquests programes, els estudiants cursen els primers 3 anys del grau a casa, i fan el quart curs a una universitat partner. En acabar, obtenen els títols de les dues universitats. Procurem que aquesta segona titulació sigui complementària a la d'origen, per enriquir el seu perfil professional. Aquests programes de mobilitat i dobles titulacions han tingut molt èxit, i s'han anat incrementant any rere any. Aquest curs, per exemple, tenim més de 80 estudiants de l'EPS que estan cursant els seus estudis en una universitat internacional.

Imagino que l'ocupabilitat en les titulacions de l'àmbit de l'enginyeria és molt alta. És així?

Sí, és correcte. Totes les titulacions de l'EPS tenen un índex d'ocupabilitat que frega el 100%. Certament, la demanda no para de créixer i, com us deia abans, les empreses demanen cada cop més noies en aquest sector.

Des de l'Escola fem moltes accions per apropar i posar en contacte les empreses amb el nostre estudiantat: xerrades, seminaris, visites a empreses, premis als millors treballs de fi de grau,...

 

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.