La importància de les pràctiques en l'empresa en els estudis d'Enginyeria

Els estudis d’enginyeria química i d’enginyeria en organització industrial i logística formen part de l’àmbit de les enginyeries industrials, amb la característica comú que ofereixen un perfil professional adequat a diferents àmbits de coneixement dins l’empresa. La versatilitat de l’enginyer implica que les sortides laborals estiguin relacionades amb totes les àrees de les organitzacions. Els enginyers industrials encaixen en molts departaments de les empreses, com poden ser el desenvolupament de productes, la gestió de projectes, la planificació i el control de producció, la qualitat i el medi ambient.

La química forma part de la nostra vida quotidiana, dels objectes que ens envolten: aliments, medicaments, cosmètics... L’enginyer químic, des del punt de vista professional, pot participar en desenvolupar noves tecnologies, millorar les existents, aconseguir disminuir l’impacte ambiental de les activitats industrials, gestionar els recursos de manera més eficient i eficaç i amb processos industrials més sostenibles. L’enginyer químic pot actuar en molts sectors industrials on es necessiti la figura d’un enginyer.

L’organització industrial enllaça la part industrial de l’empresa amb la gestió empresarial. S’obre un ventall molt ampli d’oportunitats dins de l’empresa. La tasca de l’enginyer en organització industrial és requerida en diversos sectors, optimitzant i gestionant els seus processos. Per tant, s’afegeixen a les tasques de l’enginyer industrial les següents: la gestió dels recursos humans, la logística i els sistemes d’informació, l’estratègia i política industrial.

Aquests dos graus són titulacions amb una excel·lent perspectiva de futur. Segons l’enquesta de 2020 de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU), els estudis d’enginyeria assoleixen nivells d’insercions laborals del 93,2% al cap de tres anys de la graduació.

Segons dades de la mateixa Agència de Qualitat, AQU Catalunya, els dos graus formen part del grup de 25 titulacions de nivell de grau que van proporcionar una inserció laboral més ràpida, en menys de tres mesos les persones titulades van obtenir una feina.

Les pràctiques acadèmiques externes curriculars en els estudis d’enginyeria són una activitat docent que té com a finalitat contribuir a la formació global de l’estudiant. Estan integrades en el pla d’estudis d’aquests graus com una assignatura més. Una singularitat que tenen les pràctiques externes a la Universitat de Lleida és que són considerades una formació obligatòria en els seus plans d’estudi de grau. És un dels elements estratègics en el seu model docent. Les pràctiques permeten a l’alumne aplicar i complementar coneixements que s’adquireixen durant els estudis. I són una primera porta d’entrada al món laboral, facilitant en moltes ocasions la futura incorporació a l’empresa.

Fruit d’aquest compromís neix també una relació universitat-empresa. Les pràctiques acadèmiques externes permeten establir una connexió directa amb la universitat. Es pot donar el cas d’estudiants que participin en projectes que es desenvolupen en l’empresa o en la mateixa universitat, liderats per grups de recerca, amb la possibilitat de realitzar treballs de fi de grau relacionats amb aquestes noves propostes a implantar, i amb aportacions innovadores de l’estudiant. La universitat també ofereix el seu suport a les empreses amb tècniques i  coneixements, aconseguint sinergia entre les dues parts. A vegades, la formació per part de l’empresa a l’estudiant pot estar encaminada a establir una relació laboral de futur.

En una societat acceleradament canviant, la indústria està en constant evolució amb l’entrada de les noves tecnologies, que ha suposat un canvi en l’organització que condueix a un procés d’innovació i és necessari que els estudiants coneguin de primera mà la realitat actual de les empreses. Les empreses tenen noves expectatives i compromisos, i el punt de vista de persones joves que s’incorporen al món laboral també pot beneficiar a l’empresa en aquests aspectes. Els estudiants s’adapten ràpidament als canvis i són capaços de fer front als nous reptes de la indústria. Objectius com el d’augmentar la competitivitat de les empreses de productes i serveis, a partir de la innovació en els seus processos, amb criteris de sostenibilitat, i el treball en equips multidisciplinaris permet percebre una visió més oberta i aconsegueix que els estudiants i graduats s’adaptin a les noves situacions de les empreses.

Els estudiants dels graus industrials del Campus Universitari d’Igualada realitzen les seves pràctiques tutelades en sectors molt diversos. El ventall d’oferta és molt ampli tant a nivell sectorial com territorial. Empreses del sector alimentari, cosmètic, farmacèutic, tèxtil, metal·lúrgic, paperer... acullen estudiants en els seus diferents departaments. L’oferta s’amplia a distribuïdores de productes químics, consultories d’enginyeria, empreses dedicades a la fabricació d’equips i maquinària relacionada amb components per l’automoció, en estacions depuradores d’aigües residuals i en aquests últims anys s’ha observat un augment de pràctiques enfocades en l’àmbit del transport i la logística.

Els estudiants durant la seva estada de pràctiques han de dur a terme tasques relacionades amb els coneixements o el pla d’estudis de la titulació. Les tasques que desenvolupen els estudiants a les empreses varien en funció del sector industrial o del departament. Les activitats poden ser propostes de millora en l’organització, optimització de producció i logística per assolir eficiència, productivitat i reduir costos, controls de qualitat amb seguiment documental, suport en la implementació de sistemes de gestió integrats, manteniment de bases de dades, revisió de normatives, elaboració de documents tècnics, gestió de les fitxes de seguretat de productes químics, elaboració de plànols, informes ambientals, càlcul i dimensionament d’instal·lacions, gestió de projectes, homologació i auditories de productes, suport en el departament de I+D, redacció d’informes de laboratori, anàlisi de matèries primeres i productes finals i control i anàlisi d’aigües residuals, entre d’altres.

El fet de compaginar els estudis amb les pràctiques aporta uns beneficis extres als estudiants, els ajuda a adquirir un conjunt d’habilitats d’una manera més ràpida, fent així èmfasi a les competències transversals incorporades a les titulacions com són la gestió del temps, la capacitat de coordinar i treballar en equip, la innovació, les habilitats comunicatives i tenir una actitud proactiva. Són competències que han de tenir els enginyers d’avui en dia.

 

 

Dra. Rosa Cuadros Domènech

Professora Agregada del Departament d'Informàtica i d'Enginyeria Industrial de la Universitat de Lleida i tutora de pràctiques d'Enginyeria al Campus Universitari Igualada-UdL

 

 

 

 

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

La direcció del web anoiadiari·cat de l'espai es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i diàleg.